Hastighetsregulering av 230V seriemotor?

Jeg skal hastighetsregulere en 230V seriemotor, ca 300W.

Jeg ønsker å bruke en PLL-løsning:
En variabel frekvens oscilator som "masterhastighet", 74x124?
XOR som fasekomparator, 74x86?
Filter,?
Hastighetsregulering, ?

En likeretterbro vil gi likespenning, og motoren kan reguleres med en
555 som PWM.

Imidlertid vil jeg foretrekke bruk av triak, men jeg ser ingen "enkel"
slik løsning.

Det er er hobby og læreprosjekt.

HM

Re: Hastighetsregulering av 230V seriemotor?

ikke lige den metode spørger efter, men jeg ville benytte en ic til
formålet:

http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc4712.pdf

--
Benny Andersen

Re: Hastighetsregulering av 230V seriemotor?

Det er mulig at jeg overser noe, men jeg ser ingen inngang for noen
tackogenerator.

Motoren skal brukes på en båndsag, og siden det er snakk om en
seriemotor, varierer hastigheten med belastningen. Siden der skal sages
i mange typer materiale, er det nødvendig med en variabel men konstant
hastighet. Jeg ser ikke at denne kretsen tar hånd om det behovet. Eller,
tar jeg feil?

HM

Re: Hastighetsregulering av 230V seriemotor?

Hvad med U209B også fra Atmel?

www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc4765.pdf

Mvh
Gert K.

Re: Hastighetsregulering av 230V seriemotor?

Nej, det har du helt ret i.

--
Benny Andersen

Site Timeline