Hastighedsstyring af DC-motor

Hej NG

Har lige et lille spørgsmål ang. styring af en lille DC-motor med to
terminaler - ligesom dem, der sidder i meget legetøj. Eksempel:
http://www.bergen.org/AAST/Projects/Engineering_Graphics/Hedge_Trimmer/elmotor.jpg
eller
http://www.proopseducational.com/acatalog/lowflatdcmotor.jpg
Mit spørgsmål er så, kort sagt: Hvordan får jeg den til at køre med en fast
(og indstillelig) hastighed?
Jeg vil helst undgå at skulle bruge sensorer (f.eks. hall-sensorer, eller
hvad man nu ellers kan bruge), men havde håbet at kunne bruge back-EMF'en
fra motoren til at måle hastigheden, og så tilbagekoble det til en form for
hastighedskontrol. Når jeg indstiller en reference-hastighed, er rise-time,
indsvingningstid, overshoot, osv. ikke så vigtigt, bare det med tiden bliver
en stabil hastighed. For noget tid siden blev der spurgt om noget lignende,
hvor der blev refereret til
http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00970A.pdf
Men i det datablad bliver der kun bearbejdet motorer med tre terminaler -
hvad så, når der kun er to? Og hvordan får jeg en spænding ud, der
repræsenterer hastigheden (enheder og sådan er ikke så vigtigt, mest bare
princippet). Jeg vil umiddelbart helst undgå en uC-løsning, men hvis det
åbenlyst er det absolut smarteste, kan det godt være det ender sådan.

Takker på forhånd for hjælpen

Mvh
Jesper
--------------
Der tages forbehold for fejlagtig terminologi - er ny på området

Re: Hastighedsstyring af DC-motor

http://www.bergen.org/AAST/Projects/Engineering_Graphics/Hedge_Trimmer/elmotor.jpg
fast
for
rise-time,
bliver
lignende,

Hej Jesper

Har du prøvet at studere motorstyringen fra en ældre kasettebåndoptager? Der
gik man ud fra strømmen, lavere strøm -> højere rpm. og omvendt :-)

Mvh. Niels

Re: Hastighedsstyring af DC-motor

Hej Niels

Nej, det har jeg ikke - men hvis man umiddelbart kan måle det sådan, ville
det jo være en fin løsning.

Men kan man evt. bare sørge for, at motoren hele tiden får en konstant
strøm, og så forvente at det giver en konstant spænding? Har desværre ikke
lige en gammel kasettebåndoptager til rådighed, som jeg lige kan skille
ad...

Mvh
Jesper

Re: Hastighedsstyring af DC-motor

Men der er du vel afhængig af en fast spænding.....

Jeg ville nok lave et højpass filter på en meget lav frekvens og putte det
ind i en forstærker med højt gain....

sætte det på forsyningen og se om du ikke kan få noget ud af det

jeg har prøvet engang bare have scopet på en 12V blæser og det virkede
fint... men ikke sikkert alle motorer laver samme type signal

Kasper

Re: Hastighedsstyring af DC-motor

Månedsbladet "Ny Elektronik" havde for mange år siden en sådan
konstruktion. Den var så vidt jeg husker beregnet til en boremaskine.
Hver decemberudgave havde en oversigt over årets artikler og
konstruktioner.

Tomas

Re: Hastighedsstyring af DC-motor

Motorstyringringen på gamle casetterecordere skerte med en centrifugal
switch. Den virkede på den måder, at når omdrejningstallet steg over en vis
grænse, slog centrifugalkraften en kontakt til kommutatoren fra, og når så
omdrejningstallet (temmelig hurtigt) gik nedad undet det punkt, hvor
centrifugalkraften ikke kunne kontakten åben, så sluttedes den igen og gav
motoren strøm. Da der ikke er nogen særlig enerti, skete switch-skiftet
uafladeligt.

Unødvendigt at sige, at der stod en gnistregn som et mindre svejseværk ud
over det, som kummutatoren selv lavede. Det er en af årdagerne til, at
sådanne motorer var kapslet godt inde, da denne gnistregn støjede ad h til.
Karsten H. Jensen

Re: Hastighedsstyring af DC-motor

vis
til.
Prøv at se indslag i alt.binaries, 'kasettebåndoptagermotorstyring'. Der er
det lavet med to transistorer.

Mvh.
Niels

Re: Hastighedsstyring af DC-motor

Vil du ikke lægge den i dk.binaer? Jeg kan ikke komme ind på alt.binaries
(ved ikke hvorfor)

Takker på forhånd

Mvh
Jesper

Re: Hastighedsstyring af DC-motor

Er hermed gjort :-)

Mvh. Niels

Re: Hastighedsstyring af DC-motor
Hej Jesper

Hvad med at pulse den og så måle spændingen der kommer fra den
imellem pulserne, den indikere jo motorens hastighed.

Mvh Max

Re: Hastighedsstyring af DC-motor

http://www.epanorama.net/links/motorcontrol.html#dc

Er der ikke nok, kan jeg nok scanne en artikkel fra et ældre elektor,
hvor de bygger en back EMF hastighedsregulator til modeltog.....