Hastighedsregulering Drejebænk træ

Kan nogen af jer kloge mennesker hjælpe med en regulator til min
Træ-drejebænk.
Motoren har en kondensator, så det skal vist være en speciel model.
Det er en 230V motor 0,76A. Så der er ikke stor effekt på en sådan motor.

På forhånd tak
Lars

Re: Hastighedsregulering Drejebænk træ

Kondensatoren kan jo pilles af, så har du en tre-fase-motor, så er det
ikke det store problem mere.
Så er svaret en frekvensomformer, en lysdæmper ala dem til alm. lamper,
er ikke specielt velegnede, da du taber motorkraft ved lave
omdrejninger, det gør du ikke ved en frekvensomformer.

Mvh Hauge

Re: Hastighedsregulering Drejebænk træ

Ja, det er helt klart den bedste løsning, hvis motoren ikke
skal skiftes. En 230V frekvensomformer, der kan give nok effekt,
kan klare opgaven. Desværre koster den en del.

Ja, det dur ikke til den type motor.

Ivar Magnusson

Re: Hastighedsregulering Drejebænk træ

som Hauge skrev, kan kondensatoren jo pilles af, hvorved man får en
400Vmotor (under forudsætning at den kan Y forbindes)
Det letter lidt på prisen!

//finn

Re: Hastighedsregulering Drejebænk træ

RETTELSE:
ser lige at priserne til samme effekt, nærmest er ens idag! (og rørelige)

//finn

Re: Hastighedsregulering Drejebænk træ

Normalt er dem til 230 V billigst og lettest at arbejde med, da de
blot kan "stikkes" i en almindelig stikkontakt. Det kræver normalt,
at motoren kobles i trekant.

Ivar Magnusson

Re: Hastighedsregulering Drejebænk træ

fint, der er sket en del!
Jeg forstår det sådan at en moderne 230V freqomformer leverer 3 faser
~180grader ud på 230V?

//finn

Re: Hastighedsregulering Drejebænk træ

120 grader bliver det med tre faser.

Almindeligvis fås frekvensomformere som to forskellige hovedtyper.
Enten med 3 faser 400 volt ind, eller 1 fase 230 volt ind.
Den første type giver 3 faser ud med 400 volt, altså det samme
som man får ud af et almindeligt rødt 3 faset stik. Med
frekvensomformeren kan man blot regulere frekvensen fra
næsten 0 til over 50 Hz. Det gør, at man kan styre omdrejningstallet
på en almindelig 3 faset motor. Den lille frekvensomformer kan det
samme, den giver blot 3 faser med 230 volt ud. Heldigvis kan stort
set alle 3-fasede motorer kobles om til at køre med 3 gange 230 volt.

Den omtale motor er en tre-faset motor, hvor man med en kondensator
laver faseforskydning, så motoren kan køre på en fase. Det er
en populær metode, da man kan få en kraftig motor, der kører
på en fase. Det er dog ikke en ret god motorform, da den har
et elendigt startmoment. Heldigvis kan man fjerne kondensatoren,
så det bliver en almindelig 3-faset motor.

Hvis man aldrig har arbejdet med el på motorer, vil jeg anbefale,
at man får lidt praktisk hjælp.

Re: Hastighedsregulering Drejebænk træ

  skrivefejl!

 > som man får ud af et almindeligt rødt 3 faset stik. Med

er dem jeg lærte at kende - og dengang var 220V modellerne dyrest :-
(formodentligt grundet mængder)

 > Det gør, at man kan styre omdrejningstallet
 > på en almindelig 3 faset motor.

Selvsagt!

Det er så "nyheden" for mig at de fås med 3 faser ud og at de er til at
købe for normale penge :-)

Takker for god info

 > Hvis man aldrig har arbejdet med el på motorer, vil jeg anbefale,
 > at man får lidt praktisk hjælp.
Enig. Jeg tror nok jeg ville kunne fortælle lidt om compoundmotoren til
gengæld :-)

//finn

Re: Hastighedsregulering Drejebænk træ
Hej Ivar

Ja, og man er nødt til at sikre sig at den står helt stille før man
prøve at få den til at løbe den anden vej. 230 VAC til 3x230VAC
omformere er guds gave til maskinbyggeren der vil have en
ordentlig motorgang og et rimeligt startmoment når man kun har
en fase til rådighed. Og så er det jo også lækkert at man kan lave
start- og stopramper uden problemer og variere hastigheden fra
nul og op til et par gange norminiel hastigheden.

Max

Re: Hastighedsregulering Drejebænk træ

Med en almindelig simpel motor bør man ikke køre i længere
tid af gangen for langt fra den nominelle frekvens. Under 30 Hz
kan kølingen blive et problem, da ventilatoren mister sin virkning.
Over 70 Hz motoren blive overbelastet. På en trædrejebænk, ville
jeg uden bekymring arbejde fra 30 til 70 Hz. Måske kan den
køre problemfrit fra 15 til 150 Hz, jeg ville dog nok lige
holde en hånd på motoren med mellemrum, for at sikre at den ikke
bliver overbelastet. Er den ikke varmere end man kan holde en hånd
på, er der helt sikkert igen problemer.

Re: Hastighedsregulering Drejebænk træ

En lille ekstra blæser kan vel løse dette?

Jeg har en 1.5KW 50Hz motor kørende hos en af mine kunder, der i 3 år har
kørt på 85 Hz - mange timer hver dag. Så jeg ville ikke være bange for at
prøve. Og så meget koster en ny motor heller ikke.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Site Timeline