Hardwiring

Jeg har købt en gl. rørforstærker, Edison 12, men printpladen har ærlig talt
set bedre dage, ikke mindst da ham der samlede den i sin tid var en spasser
med en loddekolbe, løse baner mv. og fordi rørene der bliver temmelig varme
sad nede i højde med printpladen i stedet for at hejse soklerne op, kunne
nemt være sat højere op med afstandsstykker og længere skruer. Da pladen er
rimelig stor og jeg ikke har alverden med midler til at lave print med
tænker jeg på om man ikke bare skulle hardwire den, da antallet er
komponenter er jo ikke voldsom stort...

Jeg tænker på at købe noget print som bundplade, evt. med hulmønster. Ideen
er at hardwire den på samme måde som i gamle dage, dvs. hvor komponenterne
sidder på loddeøjne eller hvad man nu skal kalde det. Og husker at sætte
rørsoklerne 2-3 cm over printpladen i stedet for i pladen ;)
Nu kan jeg jo godt bare købe en hel masse loddeøjne og skruer, men tænke på
om der var en smartere løsning?
Ikke mindst fordi denne type loddeøjne i gamledage var dobbelte... Og hvis
man kunne få nogle der passede til mønstret i universalprintpladerne ville
det være alle tiders så man kunne slippe for skruerne og besværet med at
bore en masse huller osv.

Mvh
Morten

--
Min email er spam-sikret, så fjern z og de tre tal hvis du sender mig en
email.

Nu er hulprint større end 100x120 mm. ikke særlig almindelige
og hvis de findes koster de nok også en formue.

Få fat i noget glasfiberprint uden kobber, bor den som det
oprindelige print og lav forbindelserne med 1 mm. fortinnet
tråd på bagsiden.

Eller lav et nyt print, det er ikke så besværlig.

Mvh Max

Re: Hardwiring
Hej Max

Jeg har nu ikke noget imod at splitte det på en 3-4 print (Strømforsyning,
indgangsprint og 2 stk. udgangsprint)

Ja, jeg har forsøgt at scanne printet ind for at lave en kopi og så må jeg
printe det af flere omgang. Ikke at jeg synes det lykkes særlig godt, men
det kan da sikkert bruges, men skøhedskonkurrence vinder det næppe.
Derudover skal jeg have købt ætser osv. Og noget papir til printeren hvis
det skal laves på "den super nemme måde" - problemet er bare at printet er
længere end et A4.

Hvis du kender en service hvor man kan sende printet hen, så laver de en
kopi ville det være alle tiders - blot jeg også får det originale tilbage.
Huller skal jeg nok selv lave, bare en reproduktion af banerne ville være
super lækkert.

Tror lige jeg kigger forbi Brinck el. Aage Nielsen i eftermiddag hvis vejret
tillader det. Det kan være printet kan tegnes i hånden hvis jeg undlader
banerne til gløden. De gør nemlig at det nogen steder er lidt crowded.
Desuden ville det nu rent teknisk også være en bedre løsning at lade gløden
være med snoede ledninger under printet - mindre spændingstab og mindre
brum.
Gad vide om de i det hele taget har print i de størrelser uden at det er
fotoprint?

Mvh
Morten

Re: Hardwiring

Man kan lave print i metermål hvis man har lyst - blot man benytter sig af
den rigtige teknik. Man kan købe film til at "klistre" på alm. printplade og
derved lave fotoprint. Jeg har det i 80x500cm baner - mon ikke det er nok
:-)

Hvis det ikke er noget der haster til i morgen så send mig en målefast
indscanning af printet - så kan jeg se om ikke jeg kan hjælpe dig :-)

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Re: Hardwiring
Hej Peter

Det lyder da bare som alle tiders service! Og den vil jeg da sige tusind tak
for!
Problemet vil dog nok være at at scanne printet ind så andre kan forstå det,
da det visse steder er temmelig sort og det derved er svært at skelne baner
fra print med mindre man sidder med det rigtige print i hånden.
Måske hvis jeg lodder samtlige komponenter ud så hullerne tydeligt kan ses
og så tegner tynde streger mellem de huller der skal forbindes??

Jeg vil prøve at få scannet printet ind så det kan ses i weekenden. Skulle
der være en hund der render lidt med målene, så går det sikkert nok. Det er
jo ikke rumfartspræcision der kræves til de komponenter :o)

Mvh
Morten

Re: Hardwiring

Hmm, tja min tanke var at smide en indscanning ind i Photoshop/Illustrator
og så tegne det efter og radere ud. Evnt.  smide det igennem Ultiboard og
lave et mere officielt printudlæg til den forstærker (måske andre kunne have
interesse?) - men det er lidt afhængig af hvad og hvordan det hele er lavet
og ser ud.

Men send mig gerne nogle billeder af det hele - det lyder som om det er
temmelig mishandlet.
Jeg har ikke prøvet det før, så det kunne være lidt sjovt at prøve at
genskabe et print på den måde.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Hardwiring
Hej Peter

Det printprogram jeg bruger har faktisk indbygget funktion til
reverse engenering of printplader ud fra et billede af det gamle
print. Man henter billedet ind, skalere det så det passer og tegner
printet ovenpå, nemt og særdeles effektivt.

Programmet hedder Circad og en brugbar version kan
hentes på www.holophase.com

Mvh Max

Re: Hardwiring

Jeg har godt læst om det og har også haft det downloadet engang, men syntes
ikke jeg kunne hitt ud af at bruge det så jeg endte med at droppe det.
Men det kan da være jeg lige skulle kigge på det igen hvis du kan anbefale
det.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Hardwiring
Hej Peter

Jeg kan sagtens anbefale det, jeg har de sidste mange år brugt
det til mit hjemmefusk og har vel lavet nogle tusinde diagrammer
med tilhørende print. Jeg har i jobbet brugt Orcad og Protell, men
foretrækker Circad herhjemme, specielt for sin hurtighed og den
ekstreme fleksibilitet programmet indeholder.

Mvh Max

Re: Hardwiring

talt
spasser
varme
er
Ideen

Det var vel det, man kaldte "eye-let boards" ...

Som alternativ til at re-konstruere det originale print-board, kunne
forstærkeren bygges med

1) 'tag-strips' - en række lodrette loddeflige på pertinax el. Komponenterne
anbringes mellem to sådanne tag-strips. RS Components har tag-strips svjh.

2) 'turret-board' - en glasfiber- eller pertinax-plade med to rækker
printspyd ('turrets'), der er 'nittet' i pladen. Komponenterne loddes så til
disse printspyd.

3a) komponenternes ene ende loddes direkte på rørsoklens loddeflige og den
anden ende loddes på en tag-strip.

3b) komponenterne loddes direkte på rørsoklens loddeflige og noval-soklens
'stel-rør' (i midten) anvendes som stel for de/t pågældende rør-trin.

Når komponenterne monteres direkte på rørsoklen minimeres antallet af
lodninger og ledninger, idet man slipper for forbindelsesledningerne mellem
rørsoklens loddeflige til et komponentboard (printboard, tagstrip,
turret-board etc). Desuden kan signalvejen gøres meget kort. Ulempen er
selvfølgelig, at det ikke er så kønt med komponenterne 'stående' på
rørsoklen.

Ulempen ved eye-let boards, tag-strips og turret-boards er, at komponenterne
fysisk skal have en vis størrelse for at kunne nå mellem rækkerne, og
desuden bør have aksiale tilledninger for at kunne monteres korrekt. Disse
løsninger egner sig derfor ikke så godt til moderne komponenter, der typisk
er beregnet for print-montage (stående kondensatorer etc). Gammeldags
boards, strips og komponenter etc kan sikkert købes over nettet i
special-butikker for rør-elektronik.

Det enkleste, pæneste og mest ufejlbarlige er utvivlsomt at re-konstruere
printboard'et og justere det, så der kan anvendes moderne komponenter, men
helt hardwired er det ikke ... ;-)

--
TA

Site Timeline