Hårdmetal bor, er lykken :-) - Page 3

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

For 10-15 år siden blev alle printbor hos Printca sendt til slibning.

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Du mener vel bor med Wolframskær specielt beregnet til print? Alle andre
bliver sløve efter ganske kort tids brug (10 - 50 huller).
Karsten HJ

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Nej, Wolfram (Tungstenkarbid) er ikke det eneste saliggørende,
Titanium, Tantalum, Niobium, og Cobalt er også gode materialer.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Så fik jeg igen udvidet mit fakultet.:-)
Karsten HJ

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Det er altid rart når man kan lære noget nyt, synes jeg :-)
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)
Jeg har fået nogle bor beregnet til aluminium (meget snoet) og til messing
(næsten ikke snoet) ude på arbejdet. de er geniale til glasfiber. de har
boret mange huller. jeg ved detsvære ikke hvad de er lavet af.

Mvh jacob

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Hvis de er sorte, er det 99% sikkert alm. HSS
Hvis de er blanke, eller blålige, er det en eller anden legering
(normalt anvender man ikke HM til hverken messing eller aluminium)
--
Med venlig hilsen Michael Petersen

Maskinarbejder af Guds nåde, og mesters barmhjertighed

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)
Mon, 28 Feb 2005 16:33:02 +0100, skrev Petersen_Michael, på 17 linier,

Titex Hm bor er sorte :-)

Eller gule røde osv.

--
MVH Karsten
Horsens

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Ok, jeg har SVJV kun set Titex HSS bor, vi foretrækker OSG HM bor der
hvor jeg er for tiden, og gerne med indv. køling (men det fås ikke i 0,9
eller 1,3 mm) ;o)

Titex HM, er dækket af den 1 % jeg lod stå ;o)
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)
Hvordan er dine bor til rustfrit (af forskellig slags) ?

Hvad skal der til at køling for at bore i materialetykkelser på
fra 3-10 mm ?

Hvad vil et sæt med 2-10mm (0,5mm spring) koste ?

Mvh KS

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Med "forskellig slags", dækker det alt lige fra AISI 303, til det
strideste titaniumlegeringer?

Er det til brug på manuelt maskineri (hånd / søjleboremaskine -
hånddrejebænk)?

Skæreolie / vandbaseret kølesmøremiddel. (Jeg har nogle gode spraydåser)

Handel må kun foregå i markeds grupperne, eller i privat post.. Så smid
mig en mail, så finder vi ud af noget..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Det er sådan noget jeg går og finder rundt omkring - og det kan hverken
du eller jeg vide hvad er - så det er meget svært at få bestemt.

Søjleboremaskine og drejebænk.

F.eks. Rocol ?

Hvad er den præcise betegnelse på dine bor ?

Mvh KS

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Jeg tror jeg forstår, det du gør er at se om det skinner, og konstatere
om det er ferritisk? (magnetisk)
(Ja der findes også magnetiske rustfastelegeringer)

Altså ekstern køling, og måske ikke optimale skæremeter..

Jeg bruger et tilsvarende og konkurrencedygtigt produkt.

Hårdmetal bor, med hovedbestanddel Wolfram.