Hårdmetal bor, er lykken :-)

Nu har jeg erhvervet mig Hårdmetal bor, og det er altså lækkert ikke at
få grater på sine hjemmegjorte printplade huller :-) Livet er for kort
til HSS bor, HM bor styrer :-))

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Blæreanus... ;o) Desværre har jeg ikke kontakt til branchen mere, men jeg
ka' godt huske det. Selv lyden når boret smutter igennem.... suk

mvh
Ebbe

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Hmm.. ok lidt..

Gee.. Jeg startede med at spørge ved Sanistål :-/
Mig "Daws, HM bor str. 0,9 og 1,3 mm tak"
Sani "Øhh, mener du HSS bor?"
Mig "Nej HM bor"
Sani " Ja men er det mur bor du vil ha´?"
Mig "kan i hygge jer"

Nu klarer jeg selv importen hov ja det var altså ikke meningen at
reklamere.. sorry..

Jeps, men det kræver så også en boremaskine der helst kan snurre 25.000
RPM
meen 20.000 RPM går også an ;o)

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)
message news:421f8fc7$0$158

import?
-de kan da køves overalt i prof firmaer, der har med elektronik at gøre.

skal man bore print, findes der IKKE alternativer. At bruge HSS bor.. -så
kan du lige så godt bare prikke hullerne ud med en syl :-)

Bo //

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Jo, da. Bor med spids af Wolfram. Det bruger vi andre da.
Karsten HJ

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Taler vi om nogenlunde det samme. Hårdmetalsbor til print produktion laves
normalt af wolframcarbid. Ofte handles de under betegnelsen "carbid drill"

Normale produktions maskiner til print ligger mellem 50.000 og 150.000 rpm,
afhængigt af borets tykkelse.

Bo //

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Så taler vi om det samme. Bortset fra, at jeg - åbenbart til mindre
produktioner - har hørt og selv brugt 20-25.000 omdr./m. Jeg har endog være
heldig ikke at knække et bord ved ca. 2.800 omdr. i en bænkboremaskine, men
det skal så sandelig heller ikke være af de typer fra byggemarkedet eller
Harald Nyborg.:-) Dt var en IXION
Karsten HJ

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)
Hej Karsten

men

Du mangler at lære lidt håndværk, jeg har lavet tusindvis af printhuller
med karbidbor og en 248,- kr. bænkboremaskine fra Jem & Fix uden
problemer og knækkede bor.

Mvh Max

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Hej Max

Er det - nej, med så mange huller kan der næppe være tale om held. Nu var/er
det bare sådan, at jeg har en IXION, og ærlig talt, jeg har ikke tænkt mig
at udskifte den til en af de "grønne"

Bortset fra det, så var det gang en japansk bænkboremaskine fra midten af
60'erne - altså 1960'erne, men den kørte meget præcist. Ærgerligt, at manden
ville have den tilbage.

Nu er det også sådan, at jeg ikke er uddannet håndværker - jo med
fyldepen/kuglepen og en svinger som regnemaskine og en Remington
skrivemaskine. Mange aner intet om, hvad det var for maskiner - og se, det
er jeg oprindeligt uddannet i og har lærebrev som.
Resten er autodidakt - men skulle nu tro det?:-)
Karsten HJ

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Hmmm... en svinger. Mener du den gamle FACIT, der vejede 4kg og stod på en
tyk filtmåtte. 4 omgange frem, og en i mente, en gang tilbage og så videre
til 10'erne ?

-den kunne jeg osse regne på for mange år siden. Desværre forærede jeg den
væk for ca 20 år siden.

Bo //

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Ja, havde Ohdner ikke også sådan en?

Jeg græder med dig. Jeg kunne også godt tænke mig at have en stående. Man
blev jo også misundelig på Toledvæsenet. Vi havde de manuelle, mens de havde
de nye, elektriske - kors, hvor de støjede. Det var den gang Ohdner kom med
deres XX'er - den med de røde multiplikations i højre side. Den var heller
ikke støjfri, når du begyndte at multiplicere så hurtigt, du kunne flytte
pegefingeren.

Mon vi to er nogenlunde samme årgang?.:-)
Karsten HJ

Helt OT, regnemskinenostalgi -ren mekanik-

-nej jeg er yngst, fra 1954, da MY lokomotiverne kom til DK-land og
arbejdsugen blev nedsat til 45 timer
Jeg tror du er fra dengang, der var kafferationering i Danmark (før 1952)
:-)

Din stavemåde for "Odhner" er ikke helt rigtig.
http://www.vintagecalculators.com/html/odhner.html
-det var Facit C1 min far brugte. Men jeg mener han til sidst fik en af de
grønne med en lille symaskinemotor, så han kunne regne rigtigt hurtigt.

Til kundebesøg havde han en lille håndholdt, der lignede en peberkværn.
Husker ikke hvad den hed.

-der findes '10' slags mennesker, dem der deler verden op i '0' og '1' og
dem, der ikke gør. Jeg hører til den sidstomtalte art.

Bo //

Re: Helt OT, regnemskinenostalgi -ren mekanik-

Hvis jeg må indskyde en bemærkning, så tror jeg det må have været en Curta.
En af de maskiner jeg stadig søger til min regnemaskine-samling.

bilr

Re: Helt OT, regnemskinenostalgi -ren mekanik-

Jeg googlede lige på Curta, og ja, det ligner sådan een. Han har den ikke
mere, desværre.

Bo //

Re: Helt OT, regnemskinenostalgi -ren mekanik-

Samler du også på gamle lommeregnere? F.eks. Texas?? (tror det er 59) med
magnetskort læser?
Mvh Jørgen

Re: Helt OT, regnemskinenostalgi -ren mekanik-

Mnjaa, og nej, desværre er det nødvendigt at prioritere, (Plads,
plads!) og elektroniske lommeregnere findes jo i uanede mængder og
afarter, så jeg prøver at holde mig til de mekaniske, knap så meget
dem med strimmel, samt forne tiders mekaniske lommeregnere af system
"troncet". Men regnestokke er også interessante, når de er af træ. På
min mangler-liste står også en undervisningsregnestok, "tavle-model",
men der dukker nok en op på et tidspunkt.
Hvis emnet interesserer, så se evt også:

http://www.xnumber.com/xnumber /

bilr

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)
  =

Nogen der ved hvor jeg kan kF8%be sE5%dan nogle i KF8%benhavnsomrE5%det?=
 Hos RS  =

skal jeg kF8%be 5 af gangen, Farnell gider ikke sE6%lge til private og B=
rinck  =

og Aage Nielsen ser kun ud til at have HSS bor.

//michael

-- =

Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Det har de ellers gjort...

Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Jeg ville egentlig have svaret dig privat, men det er ikke nemt, så smid
mig lige en mail, så vil jeg være behjælpelig med en løsning.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: Hårdmetal bor, er lykken :-)

Nogen der ved hvor jeg kan købe sådan nogle i Københavnsområdet? Hos RS
skal jeg købe 5 af gangen, Farnell gider ikke sælge til private og Brinck
og Aage Nielsen ser kun ud til at have HSS bor.

Måske hospoul rømerdal på vestervoldgade. http://www.romerdal.dk

hilsen
andreas

Site Timeline