Har en havelåge som skal give lyd

Jeg vil gerne vide når der kommer gæster. Lågen ligger skjult på husets
bagside.
Problemstilling
Beboerregel er, at hvis man er visibel, så stiller man havelågen LIDT åben.
Hvis ikke, så skal den være lukket.

Det gør det lidt problematisk med en alarm på lågen, men det kan måske løses
med brydning af en lysstråle, men hvor langt rækker en sådanne (butiksdøre
80 cm) og findes der smarte byggesæt eller løsninger ???
Har overvejet microswitch, men kan ikke se en mulig anbringelse uden georg
gearløs kommer med på banen. Og det skal ikke være for kompliceret

PM

PS. Det ideelle ville være en trådløs forbindelse til alarm

Re: Har en havelåge som skal give lyd
Hej PM

Min kone købte en trådløs døralarm som du søger hos
Ellos for 179 kr.

Mvh Max

Re: Har en havelåge som skal give lyd

Tjaeh, simpel løsning :
en 74hc00 lavet som en 36Khz oscillator, og en 20Hz, der er gatet sammen så
du har en moduleret 36Khz, dette signal føder du en IR lysdiode med, og
sætter en IR modtager (sfh5110-36 f.eks.) op overfor.. Denne laver du så en
missing pulse detector med en 555'er til, der vil give et højt signal ud,
hvis der mangler en puls i indgangen..

Har netop lavet noget lignende.. Du sætter modtager/Sender inde i et rør, så
du har en smal stråle at detektere på..

Kan muligvis lokkes til at sende et par diagrammer ;)

Hilsen
Thomas

Re: Har en havelåge som skal give lyd
Tak til Max og Thomas.

Til Thomas. Jeg har får år tilbage selv lavet små konstruktioner og trykte
kredsløb, men må indrømme din omtale af en let konstruktion fik sveden frem
på panden.
Såe.. den ka jeg desværre ikke lige bruge, derimod din åbenbare tilgang til
opfindsomhed, det tiltaler mig.
Har jo selv siddet engang og "flikket" sammen både radio og en slags tv, der
dog aldrig fungerede optimalt.
Såe, jeg prøver lige Max´es anvisning -).

Re: Har en havelåge som skal give lyd

Der er nu ikke så meget i den konstruktion.. en håndfuld komponenter er alt
hvad der skal til... Jeg er bare ikke så god til at forklare en simpel
løsning på tingene ;)

og jeg har løsningen til at ligge (faktisk blevet bevist at den virker på
den nyligt overståede REHAB messe i Bellacentret).
strålen kan række mange meter hvis det er man vil det (eller forholdsvis
kort, hvis det er ønskeligt også)..

Men det er selvfølgelig op til dig selv, hvad du vil lave ;)

Hilsen
Thomas

Re: Har en havelåge som skal give lyd

en

Hej Thomas

Det lyder som en interessant løsning. Det kunne jeg da godt tænke mig at se
et par diagrammer til.

Hilsen Heine Ravnholt

Re: Har en havelåge som skal give lyd

Også her.. og evt. en lidt yderligere forklaring til hvorfor og hvordan
det virker?

Mvh / Preben Holm

Re: Har en havelåge som skal give lyd

Der er lavet en meget hurtig beskrivelse på :
http://www.juletraesfoden.dk/projekter

Håber der er nogen der kan bruge den, for det bliver ikke bedre i øjeblikket
fra min side..

Mvh
Thomas

Re: Har en havelåge som skal give lyd

Kan du ikke lade være med at smøre hængslerne? Så burde den begynde at pive
efter et stykke tid :-)

Mvh Steen

Re: Har en havelåge som skal give lyd
 Kan du ikke lade være med at smøre hængslerne? Så burde den begynde at pive
efter et stykke tid :-)

Tak Steen. Jeg værdsætter dit forslag, som bærer præg af innovativ
tankegang. Hvis du kommer frem til andre løsninger i din fabuleren, så er
jeg bestemt interesseret. Ser du er på rette vej -).

PM

Re: Har en havelåge som skal give lyd
Det var så det.....en lysstråle der brydes koster 1.900 kr

Tror jeg alligevel holder mig til Steens råd... den skal knirke og pive skal
den.... det er irriterende, men gratis

PM

Re: Har en havelåge som skal give lyd

skal

En krafitg magnet og en reed kontakt koster ellers ikke mange basører.

Mvh.

Re: Har en havelåge som skal give lyd

Velleman har en IR-dørvagt MK120 til 129.- Kr.

Mvh Max

Re: Har en havelåge som skal give lyd

not recommended for outdoor use

men er det fordi indpakningen ikke er tæt eller det fordi sollys giver
falske alarmer?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: Har en havelåge som skal give lyd
Hej Leonard

Der er slet ingen indpakning med, så det står man selv for,
så vejrbestandigheden er jo til at løse. Problemer med
sollys kan sikkert løses ved at sætte sender og modtager
for enden af nogle rør.

Mvh Max

Re: Har en havelåge som skal give lyd
On Tue, 15 Jun 2004 17:55:32 +0200, "Uffe Ravn"

Jeps, og køber du den billigste cykel-computer du kan finde har du
sådan en kontakt, der er pakket godt ind mod vejr og vand.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.tele.cykeldk

Duer vel ikke rigtigt når den også skal kunne stå lidt åbent.

Men jeg gad nok vide hvem der tager 1900 kr for sådan en... Du kan købe
en lysfølsom modstand i brinck til 5 kr (?), og hvis du så sætter den i
et mørkt rør, og lader en lampe lyse på den, er det nemt at få noget til
at ringe når strålen bliver brudt... Det er ikke IR, men det er nemt og
det virker.

Med venlig hilsen Preben

Re: Har en havelåge som skal give lyd

Det kommer da an på hvor du sætter den

Mvh.

Re: Har en havelåge som skal give lyd

Fordelen ved at bruge fotocelle metoden er bl.a. at en
person bliver registreret uanset om lågen er åben eller lukket.

Mvh Max

Re: Har en havelåge som skal give lyd

Man kan få nogle trådløse "postmeldere" hvor man monterer en sender i
postkassen og så har en modtager indenfor. Jeg har kun set dem på hylderne
(hos Føtex og den lokale isenkræmmer), men jeg regner med at de bruger en
magnet/reedkontakt, da det skal kunne monteres af menigmand.

Uden at ville hænges op på det, mener jeg at de koster omkring to-
trehundrede dask.

--
Venlig hilsen,
Søren