Håndtag opladning af mobiltelefoner...

Hej NG.
Jeg har fulgt tråden LysDiode med stor interesse. Så vidt jeg kan se er det
muligt at drive en højtydende lysdiode med en strøm på en 20-30 uA. Dvs. et
effektforbug omkring 0,1 mW. Mit spørgsmål er nu. Jeg skal have en
annordning hvor jeg drejer et skruelåg og herved får en lysdiode til at lyse
i en 3 timers tid.
Jeg har set disse oplade dimser med håndsving til mobiltelefoner hvor man
kan dreje en håndtag 2 gange i sekundet i 3 min. og så kunne tale i mobil i
5-6 min. Når en lysdiode så åbenbart kan klare sig med 30 uA ville det så
ikke også være muligt at et drej på et normalt låg ville være nok til at
give min lysdiode strøm nok til en 2-3 timer?
Nogen der ved hvordan sådan en oplader er opbygget?

Terry

Re: Håndtag opladning af mobiltelefoner...
Hej Don

Jeg så godt at du tidligere har haft denne konstruktion oppe at vende.
De opladere jeg har set minder om en cykeldynamo. I konens bil ligger
der en stavlygte der kan oplades på en måde som en mand nok
associere med noget helt andet. Den fungere ved en magnet der
slynges frem og tilbage i en spole, så er der naturligvis en ensretter
på og energien bliver lagret i en kondensator.

Men jeg forstår ikke hvorfor du vil løse opgaven på den måde, med et
ordentlig batteri, noget low power design kan du lave en løsning du
først skal skifte batteri i om 15-20 år.

Mvh Max

Re: Håndtag opladning af mobiltelefoner...
det
et
lyse
man
mobil i

Mange tak for svaret. Hvordan skulle et sådant design egentlig bygges op,
såfremt jeg brugte et batteri.....ville en 555 som monostabil-multivibrator
kunne gøre tricket, eller er den hverken energi-besparende eller mulig at få
til at lave en puls bredde på 3 timer?

Don

Re: Håndtag opladning af mobiltelefoner...

monostabil-multivibrator

555 er ikke god når der tales lille forbrug, se efter ICM7555 i stedet, det
er en 555 i c-mos udgave.
Som batt. kan du bruge nogle Lithiumceller (3V pr celle) du skal dog ikke
regne med mere end 10 års levetid da det er den typiske levetid for en
Lithiumcelle.

Du kan også prøve at se på en PIC12C508 uP den har et meget lavt forbrug når
den er i stanby (< 8uA).

--
Hilsen
   Peter N Petersen

op,
at
det
når

Ok rigtig mange tak. Har lige et spørgsmål.... hvis jeg nu antager at jeg
bruger sådan en ICM7555 kan jeg, ud fra databladet, se at den ved en 2V
forsyning ca. forbruger mellem 60 og 120 uA. Hvis vi nu antager at det er de
samme tal for 3V, kan jeg så lave følgende beregning som et ca. mål for
effekt forbuget af systemet, eller er det for simpelt:

ICM7555 forbrug 60-120 uA
blålysdiode med 10k Ohm formodstand. Antager at ICM7555 spytter 2.5 V og
skal bruge 2 V, så strømmen bliver (2.5-2) / 10k Ohm = 0.05 mA til
højt-ydende lysdiode.

Kan jeg så blot sige at ca. effekt forbrug:
Pmin = 3V * (60uA + 0.05mA) = 0.33 mW.
Pmax = 3V * (120uA + 0.05mA) = 0.51 mW.

Re: Håndtag opladning af mobiltelefoner...
Hej Don,

Et par transistorer og et RC-led, eller en 4093 er nok bedre løsninger
mht. energiforbrug.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, en Cocio lige før man åbner den ;)

På en eller anden geek-side så jeg dem anbefalet til EDB-rum...
De kan næsten sidde af sig selv på en jernflade, så at have dem i
nærheden af disketter og tapes er voveligt - de påvirker min skærm
tydeligt på over en halv metrs afstand.

Men smarte er de (omend de giver dårligt lys), i og med at der er tænkt
over det rent mekaniske design. De flyder ovenpå hvis de smides i vand
og kontakten er et reedrør på indersiden og en lille neodymmagnet i
"skyderen", så der er ingen huller ind, udover ved gummipakningen.

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: Håndtag opladning af mobiltelefoner...
Hej Don,

En lille DC-motor med udveksling bruges som generator. Pga. udvekslingen
drejer ankeret meget mere end 2 omgange pr. sekund.

Hvor meget energi der kommer "pr. drej" har jeg ikke lige testet, men
hvis det er noget du brænder efter at få tal på, kan jeg da godt se om
jeg kan finde den (der er i øvrigt en gullig-orange LED i den, så den
fungerer som lygte når man ikke lader med den).

--
Venlig hilsen,
Søren