Håndmontage af SMD- prototyper

Hej,

Anvendes der loddepasta, flusmiddel eller lign.  ved håndmontage af et
prototype-PCB med SMD-komponenter ?

(De få gange jeg har loddet på SMD har jeg siddet og fumlet med loddekolbe,
tin og fjernet overskuddet med tinsugetråd, men jeg har set at RS sælger
forskellige remedier for lodning ;o)

Torben W. Hansen

Re: Håndmontage af SMD- prototyper

se
http://www.infidigm.net/articles/solder /

Jeg bruge flydende flus på komponenten og boarded (ikke meget, men nok :-)).

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Håndmontage af SMD- prototyper

Få en ramme med net lige som til silketryk med komponenplaceringerne som
"billede". Loddepasta (flussmiddel er indeholdt heri) rakles på.
Komponenterne trykkes ned i tinpastaen. Tykkelsen på nettet bestemmer, hvor
meget pasta, der rakles på loddeøerne - så lidt som muligt.

Lodning kan ske endten med varm luft (kan blæse komponenterne af) eller
opvarmning af printet. Kan loddes på en alu-plade, ½" tyk på en kogeplade
ved en temperatur på ca. 250° C. Når lodningen flyder, falder komponenbten
på plads på loddeøen. Printet fjerne nu forsigtigt og lægges på en træplade.
Varmen må ikke kyses af ved for hurtig afkøling.

Jeg prøvede flere typer loddepasta. FLUITIN er den bedste og afterlader ikke
flussrester.

Så vidt jeg husker findes der et silketrykfirma i Vejle, der er yderst
behjælpelige med projektet og kender til dette emne også.
Karsten H. (7870)
Re: Håndmontage af SMD- prototyper

Alletiders! Tak til jer begge for de fine anvisninger og links - det var
lige det jeg havde brug for ;o)

Torben W. Hansen

Re: Håndmontage af SMD- prototyper
To modeller.
1.: Som beskrevet med rakler. ELLER Du køber en sprøjte, kanyle,med
tinpasta. Og en trykluftsmaskine (dispenser) med fodpedal. og så dupper du
små pastaklatter på øerne.

2.: Du dupper små epoxy limklatter på mellem øerne. Monterer komponenterne.
vender printet på hovedet, og en tur gennem loddemaskinen. (god at kombinere
med leaded montage.)

Så er der håndmodellen. du kommer lidt tinpasta på øerne, og benytter en
varmluft loddekolbe, tillige at smelte. og kan gå videre til næste
komponent.

Hvad er det du skal fremstille, stort, småt, mix, rep ??

Kurt

Re: Håndmontage af SMD- prototyper

Ok - tak for anvisningerne...

Flere små sensordesigns, samlet i et PCB-layout.

Torben W. Hansen

Site Timeline