Hameg?

Hej,

Jeg sidder og kigger på mit gamle Hameg HM203-6 scop der efterhånden
fortjæner en tidlig pension som spectrum analyzer og må nok vige for et scop
med storage da behovet for det presser på...

Jeg har omkring 7K til et scop med 2 kanaler det skal kunne tage over 40MHz
og have brugbar storage til at spionere på noget seriel kommunikation
(SPI/I2C/1Wire osv...) det er ikke store krav vil jeg selv mene...

Jeg har prøvet et GW Instek skop (dem landets tekniske skoler nu belemres
med) og det syntes jeg ærligttalt er noget forbandet kineser skrammel der
ikke kan trigge på andet end dens egenstøj... menuerne og funktionerne er
ligeså svære at finde rundt i som at blive anbragt i kina uden at kunne
andre sprog end dansk...

Jeg er selv af den yngere generation (83'er) og syntes at LCD og knapper med
lys er smart i de rigtige applikationer så som kaffemaskiner, mobiltelefoner
og andet konsumer skrammel men ikke på et professionelt værktøj der skal
tåle noget voldtægt og altid virke...

Jeg har altid sværget til Hameg nok dels fordi jeg er blevet flasket op med
det i min uddannelse men også fordi jeg har haft en masse gode oplevelser
med det og så er det lavet ligesom en puch maxi det kører bare .... og går
det istykker kan man reparere det og køre igen ....

Tektronix scoperne med LCD display siger mig intet jeg gider ikke sådan
noget bras hvor der sidder et sterinlys og lyser et TFT panel op. Der har så
mange skygger og generelt er så langsomt til at opdatere at man næsten kan
se den tegner billedet ...

Jeg husker desværre ikke hvad de hameg storage scoper hed jeg kunne have
været til svendeprøve i men der er nok også kommet nye siden dem ...

Sidder der en der ude som bruger et hameg storage scop og har gode
erfaringer med det så sig ende frem så jeg ved hvad HM model mit næste scop
skal være...

M.v.h.
Lasse Madsen

Re: Hameg?

Jeg har eet med elektrisk lys, og det er fint at se på også i dagslys.
Opdateringshastigheden er fin. Men det er nok heller ikke
begyndermodellen, jeg har...

Tjahh... Hvis du absolut vil have et scope med fortidens teknik, så må
1507'eren være løsningen. Jeg har den stadig stående, som bruges, og vil
ikke af med det.

Bo //

Re: Hameg?

Har du overvejet om et PC baseret oscilloscope måske gav dig mere for
pengene?
Elector har i det seneste nummer en stortest af PC-oscilloscoper, hvor
PicoScope 3000-serien fik en ret flot omtale. Du får bedre sample frekvens
til samme penge, men endnu bedre er at du får en rigtig dyb hukommelse, helt
op til 1MByte, hvor de fleste scoper i den prisklasse kun har 2-8Kbyte. Det
her stor betydning for hvor meget du kan zoome ind på et signal som f.eks.
SPI/I2C/1Wire (Kikkede lige et Hameg i den prisklasse; 2KByte pr. kanal. Det
er alt for lidt hvis du vil kikke på den slags signaler).
Se evt. www.shop.microtec.dk for mere information.

Site Timeline