Halvledere - spændingskontrol

Findes der en lille komponent, der kan justere spændingen til 13.5v ?
Jeg kender 7805 og 7812, og det var noget i den stil jeg tænkte på.
Kan man evt. sætte dem parellelt eller lign. for at få den ønskede spænding
?
Kai

Re: Halvledere - spændingskontrol
hey... du kan hæve stellen på en 7812 med 2 dioder, så har du 13.2V

det må blive katoden mod stel

--
Mvh Kasper

Re: Halvledere - spændingskontrol

Og så lige en schottkydiode til at tage de sidste 0.3V. :-)

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Halvledere - spændingskontrol

Du kan sætte to dioder på stelforbindelsen på 7812'eren. Det løfter
stelpotentialet med ca. 1,2-1,4V og så vil du ramme 13,5V ret godt. Skal det
være mere præcist?

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Halvledere - spændingskontrol
Nej, det er totalt lækkert. Faktisk skal jeg kun bruge 12.5 og en sjat, så
det er perfekt.
Skal jeg så bare nøjes med en diode (har 1N5401 og 1N5408) ?
Hvis jeg sætter 2 på, skal de vel sidde i serie ?
Kai

det

Re: Halvledere - spændingskontrol

spænding

Løsningen hedder LM317 + 2 modstande. Find databaldet på chippen (Brug
google), så kan du se hvordan det skal gøres.

Re: Halvledere - spændingskontrol
Den kan kun tåle en belastning på omkring 0.2a, jeg skal min. op på 1.5a.
Jeg prøver den første løsning med en diode.
Kai

spænding

Re: Halvledere - spændingskontrol

[Manglende LM317 råd, fordi Kai ikke kender usernet citat teknik]

Vrøvl, en LM317 tåler 1.5A. Som jeg skrev: Læs databladet!

Re: Halvledere - spændingskontrol

Vær så også lige opmærksom på at om du bruger en 7812 eller en LM317, så vil
1.5A få den til at blive ret varm. Jo højere indgangsspænding du sætter på,
jo værre vil det blive. Så er det nødvendigt med en lille køleprofil.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Halvledere - spændingskontrol
Hej Kai

Hvis du skal bruge 1,5 A, så er hverken 7812 eller LM 317 løsningen, de er i
TO220 huse og de egner sig ikke til den effekt der skal afsættes.

Køb en LM338, det er en 5 A udgave af LM317 i TO3 hus som så skal monteres
på en køleplade. For at få 12.6 volt ud af den skal du have 2 modstande,
mellem
Out og Adj skal du have 220 Ohm og mellem Adj og stel (minus) skal du have
2000 Ohm. Hvis du erstatter 2000 Ohm modstanden med et potmeter på 5000 Ohm,
ja så får du en variabel strømforsyning.

Mvh Max

Re: Halvledere - spændingskontrol
Tak, den tror jeg lige er noget for mig.
I skal alle have tak for indsatsen.
Kai

1.5a.
Ohm,

Re: Halvledere - spændingskontrol

for 7812 er der lige den lille bogstav ting man skal huske på

78Lxx  = 0.1 A
78xx    = 1 A
78xxK = 1.5 A
78Sxx  = 2.0 A

all i TO220 hus (naturligvis med køling ved max eff)
 hvis man har nok af dem og der er plads nok ?
 kan man jo bare sætte to LM317 eller 7812 i parallel

Venlig Hilsen
Michael M Jensen

Re: Halvledere - spændingskontrol

Har du tænkt over hvis den ene 7812 gerne vil give 12.1V og den anden 11.9V
så bliver de uens belastet, så man kan ikke bare parrallelkoble flere.

--
Tom

Re: Halvledere - spændingskontrol

11.9V

hvorfor ikke ? "uens belastet" ?? der skal selfølige et modstand på udgangen
på ca 0.2 Ohm (skal også tåle eff)

du kan jo prøve at kigge lidt på data sheet for LM317
og så se på Typical Applications (side 20) der vil du kunne se 3 LM317 i
parellel

78xx er en smule mere triki der skal du jo nok have en diode i
spærreretningen over ind ud gang
men ellers er principet det samme

http://www.national.com/ds/LM/LM117.pdf

Venlig Hilsen
Michael M Jensen

Re: Halvledere - spændingskontrol

udgangen

Nu er disse kredse jo lavet på den måde at de ikke strømbegrænser, men
effekt-
begrænser, så når den der tager slæbet bliver for varm, ja så skruer den ned
og
så må de andre tage over.

Den diode i spærreretningen skal man egentlig også sætte på LM317, ja på
alle slags
regulatore for den sags skyld, den forhindre at spændingen på udgangen
bliver
højre end den på indgangen, hvilket f.eks. kan ske hvis du har en
konstruktion
tilsluttet med store lytter i.

Mvh Max

Re: Halvledere - spændingskontrol
En mulighed mere!

Du kan bruge en 7812 til at styre en 2N3055 powertransistor, lave en
omskifter der kan sætte x-antal dioder i serie med stel på 7812 så har du en
variabel forsyning med 0,6V spring somstarter ved 11,4V
Poul

Re: Halvledere - spændingskontrol
Hej Poul,

Så er en LM317 med 2N3055 nu stadig smartere.
Et potentiometer er billigere end en omskifter og så er det trinløst :)

Bruger man 78/79-serien skal man ha' ret mange "spændinger" liggende for
at være dækket ind, med LM317/LM337 bruger du den samme til hele området
og kan klare dig med et mindre lager (evt. spædet op med L-udgaverne).
Det er få steder man har fordel af en fastspændingsregulator.

--
Venlig hilsen,
Søren

<Så er en LM317 med 2N3055 nu stadig <smartere.
<Et potentiometer er billigere end en <omskifter og så er det trinløst :)

Rigtigt, men, et potmeter regulerer sjældent liniært, prøv at måle på en
spænding der er reguleret med et potmeter.
desuden kræver det jo et voltmeter på udgangen. Med 7812 og 3055 eller
bedre, en FETtrans. kan du blot skrive spændingen ved 1-2-3 osv.
v.h. Poul

Re: Halvledere - spændingskontrol
Hej Poul,

Hmmm, der er nu forskel på "trinløs" og "lineær".

Det skal dog godt nok være et dårligt potentiometer hvis det ikke er
lineært (når vi altså ikke snakker om log. og andre kurver ;)

Gør jeg da jævnligt, fx. hver gang jeg bruger en regulerbar PSU ;)
(Men satser nu også på potmetre der har en god levetid - Bourns leverer
fx. en passende kvalitet)

Næh.

Hvorfor mener du at en FET er bedre ?
Pris ?
Effektivitet ?
Holdbarhed ?
Andet ?

Og hvad forhindrer dig i at lave en tilsvarende skala til et pot'meter ?

Bortset fra det... Vi talte om at indjustere (normalt med en trimmer) en
fast spænding til lige præcis det man kunne ønske sig, i stedet for
underlige hop på ~0V6..0V7.

Det er naturligvis også muligt at bruge en omskifter til en LM317 om man
vil, fx. har jeg lavet en PSU til test af batteridrevne apparater hvor
springene er på 1V5 (eller et multiplum heraf), så jeg kan sætte den til
at give ekvivalenten til 1, 2, 3, 4, 6, 8 eller 10 celler.

"Alt" kan lade sig gøre mht. elektronik, eventuelle begrænsninger ligger
hos designeren og dennes valg.

--
Venlig hilsen,
Søren