Halogenpærer- wattstørrelse

Hej Gruppe.

Jeg er rimelig ny indenfor halogenpærer/-lamper.

Har købt en Herstal pendel med 2x35W G4 pærer. Synes umiddelbart at de
bruger for meget strøm (er vandt til sparepærer i huset).

Kan jeg skifte pærerne ud til nogle mindre, fx. 10/ 20W uden at
transformatoren ryger?

Har spurgt i forskellige butikker og får forskellige bud; nogle siger nej,
for transformatoren er bygget til en belastning på 2x35 mens andre siger ja.

Jeg ville jo mene at det ikke kan skade at skifte nedad watt mæssigt, men
jeg har jo ikke forstand på det!

Hvad siger I, eksperter?

Mvh,

Morten

Re: Halogenpærer- wattstørrelse
Hej Morten

Din sunde fornuft har ret, skift du bare nedad.

Mvh Max

Re: Halogenpærer- wattstørrelse

M.v.h.

Børge

Re: Halogenpærer- wattstørrelse

men
Der er også nogle elektroniske trafoer, switch modes, der bliver ustabile,
ved lav belastning, men prøv det! Der kan ikke ske andet end at lyset står
at pendler, men så prøver du bare med et par lidt kraftigere pærer :-)

Mvh. Niels

Re: Halogenpærer- wattstørrelse
Mange tak til jer der svarede.

Jeg vil imorgen skifte de 2x35w ud med 10w i første omgang. Lamperne kan vel
stadig dæmpes da de udelukkende skal kun bruges som hyggebelysning- vel at
mærke uden at det skader transformeren?

/Morten