Halogen pære og forbrug

Jeg har nu i et stykke tid undret mig over en ting angående deres forbrug
jeg ikke lige er helt sikker på hvordan man skal regne ud. Så nu må man
hellere spørge istedet for at gå og tænke formeget :-)

Hvsi man nu siger man havde 4 halgoenpære på hver 10 W, ialt 40 W, vil de så
koste det samme og have tædt som en standard 40 W pære ?

Eller er der nogle andre ting der spilller ind nu da halogen køre med en
lavere spænding.

Er for mange år siden jeg har regnet på sådan noget, så håber der er nogle
her der kan give mig en hurtig forklaring.

For menes da at have hørt engang at halogen skulle være åh så godt og spare
strøm, og nu er jeg så kommet lidt i tvivl om hvormeget man reelt spare på
dem.

Re: Halogen pære og forbrug
Hej Kim
Din udregning passer, bortset fra at du har glemt at medregne tabet i
transformatoren.

Mvh
Toke

Re: Halogen pære og forbrug
Ok dvs i grove græk koster det det samme at have 40 w i halogen som en 40w
glædtråds pære kørende i en time.

Men reelt lidt mere ved halogen pga tab i trafo.

forbrug
de
nogle

Re: Halogen pære og forbrug

Ja

Ja, strømtrækket i ledningerne bliver højere, det gør effekttabet i
ledningerne også, derfor bliver de varme.

Intet, lysstofrør er besparende, her er lysudbyttet højere per watt.
Energisparepærer er blot lysstofrør pakket pænt ind.

Re: Halogen pære og forbrug

Rent teknisk - og det synes jeg er nok så vigtigt ved ovenstående
sammenligning. En halogenpære er som almindelige glødelamper baseret på en
glødetråd. Et lysstofrør er en udladningslampe. Farven på lyset fra et
lysstofrør bestemmes af farven på dets indvendige, flouriserende lag - det
lag, der sidder lige på den indvendige side af glasset.

Halogenpærer giver i forhold til almindelige glødelamper et større
lysudbytte fortrinsvis ved en højere farvetemperatur - et udtryk for, hvor
"hvidt" lyset er.

En halogenpære har ved sin nominelle spænding sædvanligvis en
farvetemperatur på ca. 3500° Kelvin (K). En anden af fordelene ved en
halogenpære er, at den i modsætning til en almindelig glødelampe ikke bliver
så hurtigt sort på indersiden af glasset.

Det skyldes bl.a., at de partikler der udgår fra glødetråden, og der normalt
med alderen sværter den indvendige side af glasset, ved en halogenpære søger
tilbage til glødetråden, når pæren slukkes og køler ned.

Nu vokser træerne ikke ind i himlen. De partikler, der søger tilbage til
glødetråden, sætter sig fortrinsvis ude ved enderne, hvor glødetråden er
gjort fast til de 2 stilke (filamentet) der bærer tråden, så på et eller
andet tidspunkt brænder den alligevel over.

Glasset er kvartsglas, der tåler en meget høj temperatur, og er faktidsk
glødende ved normal drift. Dette skyldes placeringen så tæt ved glødetråden.
Dette er også en af årsagerne til, at partiklerne ved afkøling søger tilbage
til glødetråden. For at holde den process optimalt i gang, skal en
halogenpære forsynes med sin nominelle spænding. Nu er det problem ikke så
stort ved de alm. 20 W halogenpærer. Jeg tænker her på, at mange lamper med
halogenpærer er forsynet med lysdæmper. De er i øvrigt heller ikke så dyre
at udskifte - og ikke i relation til den længere levetid sammenlignet merd
en alm. glødelampe.

Der er jo stadig statsafgift (punktafgift) på lyskilder uanset type.

En almindelig glødelampe ved sin nominelle spænding har en typisk
farvetemperatur på ca. 2800° K. Almindeligt dagslys - dvs klart solskin
regnes tyil ca. 5000° K.

Nå, ja det var jo så "lidt" om det emne.
KHJ

Re: Halogen pære og forbrug
Hej KHJ

Du skriver sidst i dit indlæg at alm. dagslys er lig 5000 grader Kelvin er
det ikke i underkanten. En alm. monitor er ca. 6500 grader Kelvin.

MVH HK

bliver
normalt
søger
glødetråden.
tilbage
med

Re: Halogen pære og forbrug
Det behøver det vist ikke at være. De 5000° K husker jeg fra fotoverdenen,
hvor man skelnede mellem kunstlys og sollys. Med en almindelig monitor mener
du vel evt. en fladskærm? Der kan farvesammensætningen til hvid vist godt
optræde som 6500° K., men det er noget, jeg lige skal se efter specs. på -
med mindre du har dem eller kan give et link?

Det er meget rart lige at få det rigtigte på banen, inden man "bilder" folk
noget forkert ind.:-).
KHJ

Re: Halogen pære og forbrug

Hmm, min monitor kan justeres mellem 5000 og 9300K

Re: Halogen pære og forbrug

Det kan min da også (skulle lige se efter). men her er der heller ikke tale
om lysudstråling i den forstand at lyset fra skærmen skaber skygger. Det er
der imod meget diffust, og s/h og farver kun dannes inden i det, man ser på
og ikke ved hjælp af de reflekser, hvis farver og skygger er påvirket af i
forbindelse med en lysudstråling og dens farvetemperatur. Lyset smule lys
der evt. kan ses _fra_ en monitor skærm er f.eks. ikke velegnet til foto-
eller film optagelser - det skulle da lige være en Ttroels Trier
dogmefilm.:-).

Så de to former for farvetemperatur kan simpelthen ikke sammenlignes.
KHJ

Re: Halogen pære og forbrug

40W er jo 40W. Da Halogenpærer jo "kører" på 12V i stedet for 230V, vil
strømforbruget jo blive væsentlig højere for at kunne afsætte den nødvendige
effekt i halogenpærerne, men som Klaus også rigtig siger er forskellen
ellers "kun" effekttabet i transformatoren

Tomas

Re: Halogen pære og forbrug

Man kan sagtens få 230v halogenpærer - både som spot og m. alm. fatning (og
med samme dimensioner som alm. pærer). Og så undgår man jo trafoen, men skal
i stedet arbejde med høje spændinger, man får jo ingen fordel uden nye
ulemper..
F.eks. kan jeg anbefale Osram's Halolux Classic. De fås både i 40 og 60 w.
De giver ifølge osram ca. 20% mere lys end alm. pærer. De er perfekt til at
lyse mit 60'er badeværelse uden vinduer og m. brune fliser op :o) En
sparepære skal varme op og skal man blot vaske hænder, vil det foregå i
halvmørke selvom man vælger en 25 w (og om den passer i lampen). Har
tidligere brugt alm. 80w, for det var hvad den lokale isenkræmmer havde, de
lyser ca. som halogenerne, men holdbarheden taler vi ikke højt om.
Halogenerne derimod holder ifølge Osram som 2 alm. 60w. Kan klart anbefales
frem for alm. pærer selvom prisen jo er en anelse højere.

Mvh
Morten

Re: Halogen pære og forbrug

Faktisk ser jeg 230 volt spotpæren som det største fremskridt inden for
halogen i lang tid. Ingen besvær med tab i ledninger og afbrændte
transformatorer. Brae rundt med 230 volten som ved almindelige
glødepærer.

Re: Halogen pære og forbrug

Da man i sin tid indførte halogenpærer i bilerne, forlød det at
lysudbyttet blev fordoblet i forhold til glødepærerne.

Det er nok lidt overdrevet. Men hvis du skal have samme
lysudbytte pr. wattime, skal de 40W halogen nok sammenlignes med
_mindst_ 60 W glødepærer (alle tab medregnet).

m.v.h. Emil

Re: Halogen pære og forbrug
Se lige denne "halogen" med kun 1.5 W forbrug ;-)

http://solkraft.dk/product.asp?product73%5

--
Christen Fihl
http://HSPascal.fihl.net

Re: Halogen pære og forbrug
Ja nu er det så lige det er så ikke lige nogen halogen pære men bare en
masse lysdioder de har sat i en holder så den kan bruges i en fatning til
halogen pære. Men selfølgelig effiktivt nok i strøm besparelse.
Men desværre har de sjældent en særlig stor spredning på lyset.

Re: Halogen pære og forbrug

De kan kun bruges som orienteringslys, lysstyrken er alt for lille, eller
koncentreret i en smal kegle.

Hilsen Aksel

Site Timeline