Halogen pære

Followup-to: dk.teknik.elektronik

Vi har 3 lamper der benytter Halogen pære. Pære gik itu for ikke så
længe siden i den ene lampe og jeg blev skiftet. Købte en Philips 20W (=
Maks) type G4 og satte den i lampen. Lovet holdbarhed 2 år/2000 h.

Pæren befandt sig bag en lille gras plade, der kunne fjernes ved at
løsne en skrue.

Det er vel en måned siden og igår gik pæren i lampen igen. Den levetid
er langt under 2 år/2000h.

Så jeg skiftede igen, men undlod denne gang at montre glas pladen. Det
kunne jo være den holdt længere.

Men jeg kiggede på de 2 andre Halogenlamper. Der befinder Halogen
pærerne sig osse bag glas.

Så kom jeg til at tænke på, at det måske af andre årsager var
tilrådeligt, at pæren var bag en glas plade.

Er det er grund til at man lukker en Halogen pære ind bag en glas plade?
F.eks kan Halogen pæren blive årsag til brand eller andre skader uden
glasset?

--
Ikke ham på Facebook.

Re: Halogen pære

Det var selvfølgelig pæren, der blev skiftet :-)

--
Ikke ham på Facebook.

Re: Halogen pære
Følgende er skrevet af Axel Hammerschmidt:

Hvis du spørger fagfolk, så er det lampen du skiftede og armaturet du
lod sidde. Pærer er noget man spiser eller kommer ud af en hest. ;-)

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: Halogen pære

Men det er ikke så tit man skifter sig selv, når der går en lampe. ;-P

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Halogen pære

Så den jeg har stående i stuen hedder altså en "standerlygte". -nu må
"fagligt snak" holde op :-)

Og en petroleumslampe er så een eller anden olieopvarmet indretning, man
kan skrue i en lygte??

Går vi tilbage til mine unge dage, var der lamper i en radio. Det var
før de kom til at hedde "rør"

Bo //

Re: Halogen pære

De var der da også efter: Skalalamper.:-)

--
Ha' det rart. Karsten H. (7870)

Re: Halogen pære

Karsten -  Var det dig der for længe siden efterlyste et sort head
cover til Revox A77 ?

--
Jan_stevns

Nu er vi også at finde på Facebook :
Re: Halogen pære

Hej Jan.

Ja, det var det - og det er stadig aktuelt. Du er velkommen til at maile
mig direkte. Email adressen er valid.

Ha' det rart. Karsten H. (7870)

Re: Halogen pære
En halogen lyskilde arbejder ved en temperatur på mere end 2500 gr. C.
Så "optimistisk" set er der vel mere end 100 gr. C. ved glasset.
Er du uheldig, at glasset springer, så kommer der glas splinter ud i
rummet med en "god" temperatur, som kan skade dig og dine omgivelser.
Derfor er der sikkerhedsglas foran, specielt ved lyskilder, der ligger
ned. Jeg formoder at spredningen er størst vinkelret på lyskilden og
ikke ret på lyskilden. Mange halogenpærer er født med dobbelt glas.

N.B. Drop halogenpæren og købe en 2,5W LED i stedet.

Re: Halogen pære

<snip>

Tak for svar.

Ikke forstået, det med: "lyskilder, der ligger ned" og "spredningen er
størst vinkelret på lyskilden og ikke ret på lyskilden."

Vil en LED kunne benyttes i de samme lamper som en Halogen pære?

Er G4 f.eks de fysiske mål?

--
Ikke ham på Facebook.

Re: Halogen pære

Ofte, men det skal være den rigtige type

G4 Betegner kun benenes afstand og diameter, derfor skal du kigge lidt mere
efter, om en LED erstatning også passer reelt til din lampe.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Halogen pære

Jeg har set flere youtube videoer af halogenpærer der exploderede, specielt
dem uden indbygget sikring er slemme til det.

Oprydningen er nemmere hvis beskyttelsesglasset er monteret.

Huskede du i øvrigt at undlade at berøre pæren med fingrene?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Halogen pære

Jeg vil tro det skyldes at pæren bliver meget varm, så glasset skal være
med til at beskytte dig mod forbrændinger.
I stedet for halogen vil jeg anbefale dig at montere diodepærer. De
bruger langt mindre strøm og bliver ikke nær så varme.
Her er et udvalg hvor du sikkert kan finde den rigtige:
http://www.matronics.dk/Kategori/Spare-LED-Paerer/Spotpaererac12v/G4

Hilsen Matthias

Re: Halogen pære

Hvis du har rørt glasset vil den ikke holde ret længe. (på pæren altså)
En halogenpære bliver meget varm så glasser er der måske for at beskytte mod
varmen?

Henrik.

Re: Halogen pære
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Halogenpærer kan blive ekstremt varme. Derfor holdes de som regel inde i
noget beskyttende glas/kvarts.

Jeg har fjernet samtlige halogenpære-lamper og erstattet dem med
almindelige sparepærer.
De holder meget længere og bruger mindre strøm. Halogenpærer holdt
ekstremt kort i alle de tilfælde jeg har brugt dem.
Iøvrigt synes jeg at sparepærer med åben spiral lyser bedre end dem hvor
spiralerne er gemt bag noget der ligner en lukket pære.

Min sidste halogenpærelampe var en standerlampe med to arme og to pærer.
Det blev billigere at skrotte den.

MvH
jens

Re: Halogen pære

Desværre giver sparepærer en elendig farvegengivelse, og de er LÆNGE om
at blive stabile.

Jeg vil anbefale at kigge efter diodelamper, med RA >90

De bruger mindre strøm end sparepærer, giver et bedre lys, og lever
meget længere. Ja, de er dyrere i anskaffelse..

Når ALT lys i stuen er tændt, bruger vi ca 75watt :-)

Til udenhus lys bruger vi osse dioder. Sparepærer kan ikke komme rigtigt
igang ved lave temperaturer. Her bruger vi ikke de dyre med den gode
farvegengivelse,

Bo //

Re: Halogen pære

Jeg kender ikke årsagen, men generelt skal man ikke berøre overfladen
på en halogenpære.

Med hensyn til holdbarheden har jeg også konstateret, at de nye pærer
LANGT fra holder de lovede antal timer.

Mon nogen nogen sinde har fået erstattet en pære pga. falsk markedsføring ?

Ved god én pærer ikke gør det store, men selskaberne sælge jo millioner
under falske forudsætninger og anprisninger.

Re: Halogen pære

Fordi fedtet på fingrene 'brænder' sig ind i pæren. Kan fjernes med
sprit, hvis man er kommet til at røre ved pæren

-Søren

Re: Halogen pære

Korrekt! Årsagen er, at fordampningen af fedt på den glohede
glasoverflade giver temperaturforskelle i glasset, som derved let
krakkelerer/revner.

m.v.h. Emil

Re: Halogen pære

<snip>

Tak for alle svarene.

Nu har jeg monteret glaspladen igen.

Ja, jeg holdt Hologen pæren med fingrene, da jeg satte den i lampen. Nu
opdagede jeg så de på bagsiden af pakken med pærer små ulæselige
trekanter med kryds der godt kan opfattes som en advarsel mod at røre
ved den med fingrene. Det ser ud som om man skal benytte noget mellem
fingrene og pæren.

Jeg har kigget på den udbrændte pære med et forstørrelsesglas og kan se,
at tråden er brændt over. Lige ud for det sted har glasset en plet.
Muligvis et lille hul. Forstørrelsen er ikke stærk nok. I morgen kigger
jeg på pæren under mit mikroskob og vender tilbage med resultatet.

Igen, tak for svar.

--
Ikke ham på Facebook.

Site Timeline