Halogen lampe

Lidt optimistisk prøver jeg:

Jeg har en skrivebordslampe fra IKEA/Illums/mf - en løs trafo, en stor rund
fod og 3 plus 2 aluminiumsrør og der må sidde op til 50 watt pære i.

Pæren (en Philips 20 Watt/12 V) springer ca hver 14 dag og det er lidt
træls. Trafo'en bliver ret varm, men skifter jeg pære umiddelbart efter den
er sprunget lyser den nye fint, så der er næppe termosikring i trafoen. Men
når jeg måler på den sprungne pære måler jeg en modstand på ca 1 ohm
(-50%-+100% mit ohmmeter er ikke for godt).
Det undre mig at glødetråden ikke er brændt over, men at pæren alligevel
ikke lyser.  Nogen der har forstand på sådan noget?

Michael Lund Sørensen
Re: Halogen lampe

"> Det undre mig at glødetråden ikke er brændt over, men at pæren alligevel
 Tror det er fordi du måler med en meget lille strøm.... når den bliver
større kan den ikke trække det

Kasper

Re: Halogen lampe
alligevel

Øhh tråden er ikke knækket når der løber strøm igennem den og der er ingen
synlige tegn på defekt.
Pæren sprang faktisk lige efter jeg havde skrevet indlægget :-(
Den nye pære (dennegang en Philips 35W) målte som den defekte. Mystisk!

Michael Lund Sørensen
Re: Halogen lampe

Det er noget jeg har glemt alt om, men jeg har hørt at halogenpærer "går i
stykker" ved for lav spænding. D.v.s, at man kan få dem til at virke igen,
ved at give dem fuld spænding. Det er noget i den stil, kan bare ikke huske
det præcist. Jeg var bare ikke klar over, at det kunne ske på så kort tid.
Har du målt, hvilken spænding pæren får?

Teknisk set, skulle det være noget med, at halogenet i pæren, ikke kan tåle
for lav spænding og derfor vil "gøre noget", som får den til at holde op med
at virke. Typisk sker der det, at folk bare skifter dem, idet de tror den er
sprunget. Det kunne vel meget godt passe med det som du oplever her.

Prøv at måle spændingen og er den for lav, så burde de virke igen, hvis de
får fuld spænding. Jeg vil lige kigge lidt, for at se om jeg kan finde noget
omkring det her. :-)

Nicolai

Re: Halogen lampe
ingen
huske
tåle
med
er
noget

Du er inde på noget spændende!

Jeg finder voltmetret frem og måler spændingsforsyningen og vender tilbage
efter jeg har været i stødet :-)

Michael Lund Sørensen
Re: Halogen lampe
Hej Michael,

Det Nicolai har hørt er nok, at en halogenlampe der kører med for lav
effekt (fx. pga. lysdæmpning), kan blive for kold til at wolframtråden
rekombinerer (eller hvad man skal kalde det) og samtidig bliver "sort" da
de fordampede partikler sætter sig på glaskolben.

Gætter på at spændingen, om noget, er for høj ;)
Er det tilfældet (og grunden) kan du sætte en (lille) modstand mellem
lampe og trafo.

Jeg kan ikke lige se at lamperne skulle måle ~1 Ohm hvis glødetråden er
gået, så fejlen ligger nok et andet sted...

Er det altid samme mærke lamper du køber?
Bliver glaskolben "mat" eller hvidlig når de går ? (Det ville indikere en
utæt kolbe).
Har du prøvet at sætte en af de defekte lamper til en anden 12V-forsyning
? (I mangel af en passende strømforsyning kan du prøve det af med et
bilbatteri).

--
Venlig hilsen,
Søren
Pære, jo det er Philips . Der står 3000 timer på pakken - mine holder måske
50 timer :-(

Nix den ser 100% ud som ny.

Jeg har ikke noget bilbatteri, men måske en gammel strømforsyning 5-15V/5A,
den må jeg finde frem.
Jeg har ikke fået målt spændingen endnu.

Andre fortæller mig at der er en termosikring i trafoen.  Men hvorfor lyser
en sprunget pære så ikke dagen efter, hvor trafoen har kølet af.... Den er
selvfølgelig tilsluttet 230 V, men uden belastning bliver den kun lun.

Michael Lund Sørensen
Re: Halogen lampe
Hej Michael,

Surt.

Og nu ?

Ja det er da også irriterende at lamper ikke er selvhelende ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ups, jeg er kommet fra det...

Jeg kan godt se at det er lidt dumt, det jeg har skrevet men meningen var at
termosikringen i trafoen skulle køle ned og slutte igen dagen efter og så
skulle der komme lys i lampen, men sådan er det altså ikke.

Men som jeg vist har skrevet, så fandt jeg en gammel variabel strømforsyning
(0-15V/5A) frem og prøvede pærerne på den. De lyste ikke!
Ikke flere Philips pærer til min lampe...

Michael Lund Sørensen
Re: Halogen lampe
Hej Michael,

Det sker jo :)

Godt at du fandt løsningen.

--
Venlig hilsen,
Søren

hmm.. ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det.. men et eks.

Jeg skulle en gang på jobbet(lærling) fikse en halogenlampe, den lyste ikke.
Nå tænkte jeg, målte spændingen 0vac.. hmm... så tog jeg den ene ledning af
lampen, så jeg målte igen, nu var der ligepludselig 230vac.... mærkeligt...
på med ledningerne *suk* intet lys ingen spænding. senere fandt jeg en dåse
hvor den ene ledning havde dårlig forbindelse, når pæren var på kunne der
ikke løbe nok strøm igennem den dårlige forbindelse og det gnistede vel
lidt.... men når jeg tog lampen af, og kunne skulle bruge mogle uA, kunne
den godt levere det... det er ligesom en spændingsdeler med 2 modstande.

Det samme gør sig vel gældene med din lampe, når du ohmer med et ohmmeter
med en micro strøm kan det løbe igennem og du måler modstanden, men når du
skal trækkke måske 1A igennem for at få den til at lyse, så afbryder den...

Kasper

Re: Halogen lampe
ingen
ikke.
af
mærkeligt...
dåse
den...

OK!

Michael Lund Sørensen
Re: Halogen lampe
rund
den
Men

Pærne lyser heller ikke ved en strømforsyning på 12 V/5A DC, så de må være
sprunget.
Lidt morsomt at Philips lover 3000 timer og jeg får dem til at holde ca 50
timer...
"Twice the life time of ordinary bulbs"

(Der er ventilationshuller i lampehovedet)

Næste gang køber jeg ikke Philips!

Michael Lund Sørensen
Re: Halogen lampe

Overvej istedet ikke at købe en møg billig halogen lampe i ikea/harald
nyborg/bil tema ....

Vi har til fiberoptik altid anvendt philips halogen lamper og de har altid
haft bedre data end de lover i deres datablade.
så hvis det du tilslutter dem til ikke er andet end fis i en hornlygte kan
de jo self. ikke yde det de skal ...

M.v.h
L. Madsen

Re: Halogen lampe
Min lampe er faktisk ret OK. Den kostede 295,- i Ikea og koster 695,- i
Illums  (ja den samme!). Og jeg synes det er et lækkert design.
(Den er ikke i Ikeas Online katalog).

Men jeg har fået den forklaring at Philips' pærer ikke kan tåle og sidde i
det lille matte glasrør der er i lampen. De bliver for varme og brænder af.
Der står da også på Philips pakken at "Can be used i fittings without cover
glass" - der burde måske stå "Shall be used...  " I hverttilfælde køber jeg
ikke flere Philips pærer, men skal altså en tur i Ikea.

Michael Lund Sørensen