Halogen

Hvor lang tid holder en 20W halogen spot ca. (sådan nogle som sættes i
wire-sæt med halogen spot)?
Hvis jeg har et rum på ca. 20 kvm., hvor mange sæt wires med hver 3 af disse
halogen spots ville umiddelbart være nødvendige for at oplyse hele rummet?

John

Re: Halogen

Tjaaa, jeg satte et wire-sæt med 7 halogen-spots op over mit
arbejdsbord i kælderen. Det er vel snart en 8-10 år siden, og alle 7
pærer er stadig de originale fra sættet.
Men i dit tilfælde afhænger det af hvor meget DU bruger pærerne.

Det kommer helt an på hvor meget lys du vil have. Mine 7 spots passer
mig glimrende til mit arbejdsbord, som vil er 1, måske 1.5
kvadratmeter.
Men til almindelig dagligdags belysning ville en tilsvarende
opskaleret lysstyrke i en hel stue være alt for kraftig.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Halogen

Du arbejder nok ikke meget.. hva ??

Hehe

Julehilsner Kasper

Re: Halogen

disse

Hvis det skal være godt oplyst, skal du nok ca. bruge 1 spot pr.
kvadratmeter

Re: Halogen

så kan selv muldvarpen da se

--
Calle

Re: Halogen

Hehe, jeg synes også det virker af meget, specielt hvis man tager forbruget
i betragtning. Det er dyrt at sidde og arbejde i 400 W. Omvendt, så skriver
han jo også at hele rummet skal oplyses, så 1 spot pr. m2, fordelt på 3
tændinger for forbrugets skyld, så kommer det nok til at virke godt. :-)

Men sikke en masse wire der så skal bruges.

Nic

Re: Halogen
ja så er det snart nemmere at hente et komplet stativ med 2 stk. 500W
halogen i byggemarkedet.

--
Calle

Re: Halogen

Meget afhængig af mærke og brug. Pt. bruger jeg nogle købt i Netto for 2 år
siden, og de fungere upåklageligt endnu. Holdbarheden er god, også selvom de
er blevet flyttet på to gange nu. Dem der fulgte med sættet fra HN holdt ca.
½ år, har været tændt ca. 8 timer dagligt.

I mit arbejdsværelse på 8 kvm har jeg fire spots, lige i underkanten, men
5-6 vil kunne gøre det. Belysningen er hyggelig, og giver god baggrundslys
til afslappet læsning osv. Men desideret arbejdslys kræver hjælp fra
arkitektlampen. Så 1 til 2 kvm i en stue er nok ikke helt ved siden af.

--
MVH Troels

Re: Halogen

Typisk lang tid er nok det bedste svar. Jeg har en lampe stående som er
omkring 6-7 år som jeg endnu ikke har skiftet pære på endnu selv om den
er blevet brugt meget (- eller har den været skiftet en enkelt gang?!?
har jeg glemt). Omvendt har jeg også skulle skifte en enkelt pære som
ikke engang var et år gammel.

Jeg har et værelse som nok er omkring de 20 kvm. Jeg bruger 2x3 spots
der giver indirekte belysning. Jeg synes det passer meget godt til
rummet, men der skal noget mere lys til hvis jeg skal sidde og arbejde
med noget. Som grundbelysning synes jeg det er fint!

- Lars

Re: Halogen

Det kommer an på, i de meget billige kan du risikere at de holder ret kort
tid, Jeg har et sæt i en stue med 10x10W hvor alle nu blev skiftet senest
efter 1/2 år - og der var væsentlig mere lys i de nye ( af god kvalitet) det
var i overgangsperioden tydeligt at se hvilke der var skiftet.. Så pærerne
er noget af det de sparer på ved de billige sæt.

/carsten

Re: Halogen
Hej John

Alt efter typen er levetiden mellem 1000 og 4000 timer, disse tal gælder kun
mærkevare, de billige no name holder ikke så længe.

Vær opmærksom på at hvis du sænker forsyningsspændingen 5%, ja så
lever de dobbelt så længe, men du mister 15% i lysstyrke.

Mvh Max

Re: Halogen

kun

Kan det ikke passe, at jeg engang har hørt, at ved underspænding, så kan der
ske det med halogenpærer, at de sværtes til grundet kemien, og derfor kan
risikere at holde op med at virke. Løsningen skulle være, at give dem
nominel spænding og tilsværtningen ville herefter "brænde" væk og pæren
virker igen. Har engang læst en "lys" ekspert sige noget i stil med dette og
at mange mennesker derhjemme, smider halogenpærer ud der "ikke" virker, i
den tro at de er "sprunget". Nominel spænding på dem og de havde virket
igen.

Jeg ved så ikke, om underspændingen skal være større end 5 %. Halogener med
lysdæmper er ikke så aktuel, da de jo normalvis får mulighed for at brænde
sværtningen væk, da lysniveauet varierer.

Nic

Re: Halogen
Hej Nicolai

De holder ikke op med at virke, men kan blive noget sorte at se på.
Når en halogen pære tændes fordamper en lille smule af glødetråden
og er så i dampform inde i kolben, hvis man så skruer ned for spændingen,
så så risikere man at der sker en fortætning af denne damp på indersiden
af kolben på grund af at temperaturen bliver for lav, noget lignende kan
ske hvis man blæse køler dem for hårdt. Denne effekt er dog mest udtalt
ved halogenlamper af en vis størrelse og er ikke særlig problematisk på
de små lamper man bruger til belysning.

Mvh Max

Re: Halogen

Hmm. Kom til at tænke på pæren i min Mini AA MagLite. Efter et stykke
tids brug bliver pæren i den sort med et sølvskær, hvilket naturligvis
også forårsager at der ikke kommer så meget lys ud af den. Jeg har dog
ingen idé om om det er en halogenpære der sidder i sådan en fætter. Men
mon det kan være samme fænomen?

- Lars

Re: Halogen

I alle glødelamper fordamper der metal fra tråden, mængden der fordamper
afhænger af trådens temperatur. Fordi halogenlamper kan føre metallet
tilbage til tråden igen, kan de tåle højere fordampningsrate, dvs. varmere
tråd og dermed  kraftige lys. En almindelig pære vil springe meget hurtige,
hvis den har så høj temperatur.

Re: Halogen

Hvis du går til en instsalletør, kan du få trafoer til flere end 3
lamper (og meget mindre trafoer - Jeg har en til 3 * 20 W der fylder
mindre end en pakke cigaretter med 10 stk. Han har også pænere lamper.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.telecykel.dk

Og flottere hår ?

(Og jeg der troede at smag var... Tjaaa, en smagssag ;)

Hvis du nu havde skrevet "hun" i stedet...

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er der mange faktorer der indvirker på.
Er der fx. mange vibrationer (fx. ved at der rumsteres meget på etagen
ovenover eller hvis det er klods op af togskinner), eller hvis
driftsspændingen er blot en smule for høj sænkes levetiden.

Og så kommer det selvfølgelig også an på om den er produceret godt.

Bedre kvaliteter vil normalt være mærket (på æsken ell.lign.) med anslået
levetid, men det forudsætter perfekte forhold både mht. rystelser,
spænding og endda omgivelsestemperatur - det er vist de færreste
glødelamper (halogen eller ej) der når deres nedslidningsalder (hvor
glødetråden er "spist" op),

Personligt ville jeg ikke benytte halogenspots (eller floods for den sags
skyld) som loftsbelysning, jeg finder dem alt for kolde i lyset og
virkningen når de er loftsmonteret er heller ikke min kop the - spots
giver et antal lyspletter omringet af mørke og floods i 20W giver bare
ikke lys nok til at "nå gulvet".

De var fancy i firsernes stilistiske minimalisme , men er IMO bedre til
lokalt læse- eller arbejdslys end til decideret rumbelysning.

Hvor mange du i givet fald skal bruge er stort set bestemt af hhv. dit
lysbehov og udstrålingsvinklen og det er der jo ingen her der kan gætte
sig til :)

Læg dog marke til at du nu kan få dem i 230V-udgaver og spare trafo(er),
men så bliver det nok ulovligt at bruge wirer.

Og for lige at få det helt på plads, så sidder der en 250W "almindelig"
halogenfri glødelampe i min "arkitektlampe", så jeg har godt med _varmt_
lys (dog med en lysdæmper foran :)

--
Venlig hilsen,
Søren