Hall sensor og varme?

Hej

Hvad er det der sker med en hall sensor når den er blevet udsat for varme og længere tid??

Jeg har en hall sensor (fra min MC, bruges til at styre tændings tidspunktet) som holder op med at virke når den bliver varm, kan den redes eller skal jeg have investere i en ny??

Mvh Thomas

Reply to
Thomas

Der burde ikke ske det vilde, medmindre den bliver presset uden for specifikationerne. Sådan nogle bliver ikke rigtigt slidt.

Er du sikker på at det er en Hall-sensor, og ikke blot en spole, der giver en puls når magneten flyver forbi?

Pickuppen på motorcykler er typisk små spoler, hvis output går til tændingsboksen. De spoler har det med at blive dårlige med tiden, hvor de typisk holder op med at fungere når de bliver varme. Jeg ved ikke om det er sådan en pickup du snakker om?

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to

Hvis den hall sensor du snakker om er den samme som den du snakker om i tråden 'magnetisk kontakt', så lyder det ikke som en spole. :-)

Det kan ske at den er blevet lidt rigeligt varm og der er gået noget i stykker inden i den. En spændingspeak på forsyningen kan muligvis også have ødelagt noget.

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to
Martin Sørensen

Ja det er den samme men jeg ved ik helt hvad det er, men tror ik det er en spole!

Det "sjove" er at den virker igen når den bliver kold......!

Mvh Thomas

Reply to
Thomas

En lille IC-lignende ting der får en forsyning og giver et digitalt output er garanteret en Hall-Effect sensor.

Ja, det virker lidt mystisk, men hvad med den magnet der trigger sensoren? Magneter svækkes ved varmepåvirkning og hvis den/de efterhånden er noget gamle, så er det ikke sikkert de kan trigge sensoren rigtigt mere.

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to
Martin Sørensen

Hvorfor?

Dette var også tendensen, da min pickup gik i udu.. MC'en kunne køre et par kilometer upåklageligt, hvorefter at motoren begyndte at skyde fælt, hvorefter alt liv forsvandt fra motoren... Indtil motoren atter var blevet afkølet. Min pickup er en spole, der omgrænses af et magnetfelt fra en permanent magnet, kommer der nogen ændringer (som følge af et bestemt punkt på svinghjulet), så ændres magnetfeltet, hvilket registreres som en ændring af den inducerede strøm i spolen... Ganske smart, da man slipper for roterende magneter.

Men pga. ælde, svækkes pickuppens magnetsfelt efterhånden, hvorefter af de inducerede pulser ikke længere vil virke overbevisende, men kan dog lige overgå CDI'ens triggerniveau. Men stiger temperaturen yderligere, så svækkes magnetfeltet også (som Martin skrev), hvormed signalet nedsættes yderligere: Et signal som CDI'en ikke længere vil registrere.

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen