Hall sensor og varme?

Hvad er det der sker med en hall sensor når den er blevet udsat for varme og
længere tid??

Jeg har en hall sensor (fra min MC, bruges til at styre tændings
tidspunktet) som holder op med at virke når den bliver varm, kan den redes
eller skal jeg have investere i en ny??

Mvh Thomas

Re: Hall sensor og varme?

Der burde ikke ske det vilde, medmindre den bliver presset uden for
specifikationerne. Sådan nogle bliver ikke rigtigt slidt.

Er du sikker på at det er en Hall-sensor, og ikke blot en spole, der giver
en puls når magneten flyver forbi?

Pickuppen på motorcykler er typisk små spoler, hvis output går til
tændingsboksen. De spoler har det med at blive dårlige med tiden, hvor de
typisk holder op med at fungere når de bliver varme. Jeg ved ikke om det er
sådan en pickup du snakker om?

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Hall sensor og varme?

Hvis den hall sensor du snakker om er den samme som den du snakker om i
tråden 'magnetisk kontakt', så lyder det ikke som en spole. :-)

Det kan ske at den er blevet lidt rigeligt varm og der er gået noget i
stykker inden i den. En spændingspeak på forsyningen kan muligvis også have
ødelagt noget.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Hall sensor og varme?

Ja det er den samme men jeg ved ik helt hvad det er, men tror ik det er en
spole!

Det "sjove" er at den virker igen når den bliver kold......!

Mvh Thomas

Re: Hall sensor og varme?

En lille IC-lignende ting der får en forsyning og giver et digitalt output
er garanteret en Hall-Effect sensor.

Ja, det virker lidt mystisk, men hvad med den magnet der trigger sensoren?
Magneter svækkes ved varmepåvirkning og hvis den/de efterhånden er noget
gamle, så er det ikke sikkert de kan trigge sensoren rigtigt mere.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Hall sensor og varme?

Hvorfor?

Dette var også tendensen, da min pickup gik i udu.. MC'en kunne køre et par
kilometer upåklageligt, hvorefter at motoren begyndte at skyde fælt,
hvorefter alt liv forsvandt fra motoren... Indtil motoren atter var blevet
afkølet.
Min pickup er en spole, der omgrænses af et magnetfelt fra en permanent
magnet, kommer der nogen ændringer (som følge af et bestemt punkt på
svinghjulet), så ændres magnetfeltet, hvilket registreres som en ændring af
den inducerede strøm i spolen... Ganske smart, da man slipper for roterende
magneter.

Men pga. ælde, svækkes pickuppens magnetsfelt efterhånden, hvorefter af de
inducerede pulser ikke længere vil virke overbevisende, men kan dog lige
overgå CDI'ens triggerniveau.
Men stiger temperaturen yderligere, så svækkes magnetfeltet også (som Martin
skrev), hvormed signalet nedsættes yderligere: Et signal som CDI'en ikke
længere vil registrere.

Hilsen
Lars

Site Timeline