Hall-Element - Hjælp!

Hej.

Jeg havde en vision om at lege lidt med nogle Hall-elementer, så jeg har
bestilt en pose hjem af dem her:

http://kortlink.dk/7ezn

Det er en Allegro A1302

Iflg. datablad og diverse sites på nettet skal den outputte halv
forsyningsspænding når den ikke er i umiddelbar nærhed af noget magnetfelt.

Jeg forsyner med 5V afkoblet med 100 nF tæt på sensoren.

Ouput benet siger Ca. 0,6 volt relativ til stel, og det varierer en
lille smule med en magnet i nærheden.

Jeg har prøvet med pullup modstand (1 kohm) uden forskel.

Hvad kan det være at jeg gør forkert? Jeg har testet med 2 forskellige
multimetre og scopet, de siger alle Ca 0,6 volt...

// Per.

Re: Hall-Element - Hjælp!
Hej Per

Har du prøvet med en modstand til stel så den sourcer ?

Re: Hall-Element - Hjælp!

Det er et analogt output som jeg læser det skal det hverken pulles op eller
ned

Two output sensitivity options
are provided: 2.5 mV/G typical for the A1301, and 1.3 mV/G
typical for the A1302.

Det vil sige at der normalt er 2,5 volt ud dette output vil ændre sig med
ændre output sig 1,3mV for hver Gaus du påvirker Hall elementer  Det er ikke
ret meget!!
Du skal nok have noget opamp bagefter eller nogle kraftigere magneter så du
kan se ændringen

Du kan have noget jern bag hall elementet og så vil du få større udsving med
de magneter du tester med

His du vender magneten får du modsat udsving

Hilsen Wiljan

Re: Hall-Element - Hjælp!
Det lyder mystisk med de 0.6V istedetfor 2.5. Output kan levere 1mA står
der.

Og du er sikker på har valgt det rigtige ben som output (det er ikke det
midterste, hverken på smd eller langbenet).

Christen

Re: Hall-Element - Hjælp!

Damn! Det var spot on! Jeg skal have nye briller eller bare pudse
skærmen, jeg havde læst pinout forkert!

Jeg læste bare tabellen igennem og forstod den som 1-2-3.

Jeg tester når jeg kommer hjem fra job idag, og melder tilbage om der er
success.

Og ja, jeg vil buffer den med en Opamp.

// Per.

Site Timeline