Halfway DIY Computerforstærker

Jeg overvejer at bygge min egen forstærker da jeg ikke kan finde nogen
færdig jeg synes passer og en alm. hifi forstærker fylder IMHO for meget
fysisk. Og egentlig synes jeg da også det er sjovt at bygge sin egen :)

Jeg overvejer SmartKit SK1199.
http://www.smartkit.dk/Kits/1199e.html

Diagram:
http://www.smartkit.dk/Kits/imgs/ed/1199D.GIF
Manual:
http://www.smartkit.dk/Kits/imgs/ed/1199.pdf

Er der nogen der kender den?
Hvis jeg vælger den vil jeg udelade inverteringskredsløbet, da jeg kun vil
lave én og den skal spille stereo (så er dét uddebateret :D).
Umiddelbart synes jeg følsomheden er lidt lav, 1 v, den måtte gerne være i
hvert fald 0.5 v IMHO.

Så kommer spørgsmålene :) Kan jeg bare skifte R7 hhv. R8 ud med nogle 2-4
gange så små? Eller er der noget jeg overser? Alternativt skal jeg have en
lille forforstærker i den, men den fylder også og jeg synes ikke lige det er
til at få et flot proft print med så simpel en ting. Kan nogen sige om den
lydmæssige fordel ved simpel opamp forforstærker versus at ændre R7 og 8?

Sidste spørgsmål går mere på transistorer generelt. Den bruger jo som det
ses 2n3055 og disse har en max spænding på 60 eller 70 v. Hvilken af
betingelserne går den under i SK1199 ? Der lægges jo tydeligvis op til en
forsyningsspænding på 70-80 stykker.
Det samme med f.eks. Quad 303 der eftersigende også skulle bruge 2n3055 (med
spcielt typenummer for at sløre den) og her er forsyningsspændingen 67 volt.
Vil det sige at hvis de får fuld skrue, så risikerer udgangstransistorerne
at brænde af alene af for stor spænding over dem eller hvad er det jeg
overser? (lige netop her er jeg ikke så stærk, men jeg har ingen problemer
med loddekolbe, byggesæt og ohms lov :o) Ellers kunne jeg selvfølgelig også
bare proppe MJ15003, MJ15022, 2N3773 m.fl. i og glemme alt om
forsyningsspændingen, men der er da lidt nostalgi over den gode gamle
3055'er :D
Så hvordan med trafoen, hvad vil i anbefale jeg propper i af volt og effekt?

Til sidst, andre der kan anbefale andre forstærkere. Der må godt være bare
en smule power i dem.
Andre muligheder er Velleman K8060
http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id36%0242 men jeg tror SK1199 er
nemmere at lave kompakt da den jo er både højre/venstre.
Så er der El-Supply TK250, men den er der åbenbart ingen der kender og jeg
har lidt svært ved at tro at de små TO220 power opamps de viser på billedet
holder 50 ægte w. Og egentlig er jeg også mere til discrete transistorer :)

Mvh
Morten

Re: Halfway DIY Computerforstærker

stuff

Hej Morten

Prøv at kigge efter gainclone på google. De er små, de er simple og der
er spark i.

Hilsen Mikkel

Re: Halfway DIY Computerforstærker

Lige til at gå til: http://www.chipamp.com/ .....Og så ka' de spille :o)
mvh
Ebbe

Re: Halfway DIY Computerforstærker

Kender godt gainclones eksistens, så jeg siger tak for forslaget :)
Findes som byggesæt overalt for dem der har det bedst med en prof
printplade.

Men jeg må indrømme jeg synes det er lidt sjovere the old fashioned way og
så meget mindre vil en gainclone nok heller ikke være :)

Mvh
Morten

Re: Halfway DIY Computerforstærker
Hej Morten

Nej, de fleste GC forstærkere jeg har set fylder det samme som alle
andre effektforstærkere. Jeg har lavet et projekt som ikke endnu er
ført ud i livet, det går ud på at lave en GC med signalstyret tænd og
sluk, designet som en monoblok til at skrue bag på højttaleren.