hæve spænding på 7805

Med en 7805 får jeg 5V når midterbenet er til nul.
Med en modstand imellem midterben og nul kan jeg hæve spændingen, men
hvordan regner jeg modstandens værdi ud?
Jeg skal bruge hhv. 5,8V og 7,5V og nu har jeg en dynge 7805 så det
vil jo være nemt at bruge dem.
--
Leonard
http://lam.dk/casemod

Re: hæve spænding på 7805

Eller en zener diode

Re: hæve spænding på 7805

Problemet med at hæve spændingen fra 78xx regulatorerne er strømmen der
kommer ud af gnd benet, den er forholdvis høj (max. 6mA) og den kan ændre
sig med belastning/indgangsspænding. Så en spændingsdeler med modstande vil
betyde at udgangsspændingen ikke er særlig stabil, eller at du skal brænde
en masse effekt af i modstandene, for at få nogelunde stabil
udgangsspænding.

Så gør som Klaus skriver, brug dioder (evt. en 2.5 volt zener diode for  7.5
volt).

Re: hæve spænding på 7805

vil
7.5
Eller lysdioder.

HM

Re: hæve spænding på 7805

Man skal bare lige huske at lysdioder har omvendt
temperaturkarakteristik i forhold til alm. dioder og
zenerdioder, så en blanding vil være en fin løsning.

Mvh Max

Re: hæve spænding på 7805

 - Og husk at forspænde dem med en modstand, og afkoble med en bette
kondensator... - vi vil vel ikke have unødig støj, eller...?
Specielt hvis det er til lyd...

RadioMan