Høretelefoners strømforbrug

Jeg overvejer at udskifte de høretelefoner der fulgte med min mp3-afspiller,
da de er af helt utrolig dårlig kvalitet.
De er af den type man stikker ind i ørene, men det er mit øre desværre ikke
designet til.

Jeg tænkte så på om der er et problem i at benytte mere 'rigtige'
høretelefoner? Jeg kunne forestille mig at dem jeg fik med ikke bruger
særlig meget strøm og jeg er jo ikke interesseret i at reducere
batteritiden, bare fordi jeg fatter at vælge høretelefonerne rigtigt.

Når man læser specifikationer på andre høretelefoner er impedansen ofte
opgivet - på de små typer er den typisk 32 ohm og på de store dyre 300 ohm.
Er det korrekt forstået at det er den parameter jeg skal være opmærksom på?

Jeg har med et alm. multimeter ohm'et et par store høretelefoner til ~40ohm
(på hver kanal) - kan dette tal umiddelbart sammenlignes med de andre (altså
32 og 300)?

Er der iøvrigt andre ting jeg skal være opmærksom på?

Nb. Det stik der forbinder hovedtelefoner med selve afspilleren er ikke
mini-jack eller andet kendt så jeg er nødt til selv at fuske et eller
andet - derfor kan jeg ikke så nemt prøve mig frem.
--
/rasmus
"Only wimps use tape backup. Real men just upload their important stuff on

P = U^2 / R. Så jo større modstanden des større spænding skal forstærkeren
kunne levere... Dvs. du kan få problemer med at kunne spille højt nok med de
høj-ohmede...

Mht. effektivitet betyder modstanden teoretisk set ikke det store. Men
faktum er at in-ear kobler ret effektivt til øret og derfor behøver lav
effekt ifht. til et par gode åbne telefoner....

~40ohm
(altså

Lav en overgang: "suspekt stik" -> hun (mini)jack... I fht. lyd er det et
hit at prøve sig frem ;-)

/A

Re: Høretelefoners strømforbrug

God idé, så er det heller ikke noget problem, hvis jeg bliver træt af de
høretelefoner jeg har.

Er der ingen risiko for at jeg brænder noget af, ved at trække for meget
effekt ud af den lille fætter?

Re: Høretelefoners strømforbrug

Der er altid en risiko! ;-)
Men som nævnt er det nærmere et problem, at der ikke er spænding til at
generere tilstrækkelig strøm - så sålænge du ikke forsøger dig med
almindelige højttalere, tvivler jeg på at du får nogen problemer!

/A

Re: Høretelefoners strømforbrug

Så tager jeg chancen.

Kan jeg ohm'e de medfølgende høretelefoner med et multimeter og bruge
resultatet til noget fornuftigt i denne sammenhæng?

Re: Høretelefoners strømforbrug

meget

Det kan du.
Impedansen vil være litt høyere enn den målte DC motstand, men ikke veldig
mye. Typisk 10%.

Med hilsen
Arne Offenberg

Site Timeline