Høreapparat ledning ?

Jeg skal bruge noget ledning til at trække nogle LED som igen skal lyse et
modelfly op.
Så de skal være så små som muligt og ikke mindst være lette. Derfor er jeg
kommet til at tænke på
ledningen fra gammeldags høre apparater

Hvad hedder det så jeg kan søge efter det ?
Hvor kan man få fat i det ?

Andre forslag modtages gerne :O)

B.Agerholm

Re: Høreapparat ledning ?

Lakisoleret kobbertråd

Find en tilfældig transformer du alligevel har liggende som du ikke
bruger til noget. Knald den en på løget, så jernkernen falder ud og du
har km vis af tynd lakisoleret kobbertråd....

Re: Høreapparat ledning ?

Trafoer er ofte meget svære at skille ad på grund af lakken, må
jeg anbefale at bruge relæer istedet, de er ikke lakerede og
spolen ligner en tridse. Ellers koster nogle hundrede meter
ikke alverden, bare man sørger for at få en loddebar kvalitet.

Mvh Max

Re: Høreapparat ledning ?

Det nemmeste er at tage et par ledere fra et fladkabel. Og hvis du tager
et moderen kabel (half-pitch) er de meget tynd og lette. Og så har du en
fin dobbeltledning. Skal det være lidt mere primitivt tager du og pelser
et gammelt 25 leder printerkabel. Hvis du finder et rigtigt tyndt et, er
lederne osse tynde. Og efter at alle printere enten er på USB eller
Ethernet, er det let at finde.

Bo //

Re: Høreapparat ledning ?

Lakisoleret tråd er også en mulighed,
mvh
Preben

Re: Høreapparat ledning ?

Lag isoleret kobbertråd er det tyndeste og letteste. men det er så tyndt at
det kan være noget tis at arbejde med.
Der for er montage tråd / wirewrap tråd måske løsningen. de har rigtig plast
isolering og farver så man ved hvad der er hvad.

Re: Høreapparat ledning ?

Det er et spørgsmål om at lære at bruge det, så er det altså meget let
at arbejde med.
http://home6.inet.tele.dk/moppe/DKsig.html

Re: Høreapparat ledning ?

Nu er modelfly jo ikke helt så ekstremt små
http://www.modelfly.dk/fly/40/40extralille.jpg
Men rigtig ledning med farvet isolering gør det meget lettere at have med at
gøre. Jeg kan f.eks. ikke mærke forskel på om min helikpoter vejer 100g mere
eller mindre. Men laveste vægt er "altid" ønskligt. men man kan også gå for
langt. man sparer sandsynligvist ca 1g ved at bruge isoleret kobbertråd frem
for tynd montagetråd eller wirewrap tråd.

Jacob

Re: Høreapparat ledning ?

Skal denne ledningen frem til et fly som er i luften?
Så skal du få tak i slik "fly by wire" ledning som du kan finne på det
engelske surplusmarkedet. Ble brukt til styring av små missiler.

Re: Høreapparat ledning ?
Tak for svarene :O)

Jeg har nu købt 115m Ø0.2mm kobbertråd, det virker perfekt

Aftenen er gået med at lodde dioder ud af et gammelt flylys fra en vindmølle
WOW der er blus på !!!

Sommer hilsen
B.Agerholm