Højttaler i 'Vintage style' ;- )

Hej Gutter,

Som nogle her i NG har opdaget, er jeg i gang med renovering af  > 1/4
tons orgel fra omkring 1960 (nudansk 'Vintage' ;-)

Orglet er født med to-kanals tonekabinet, hvor der sad 9 stk 10"
tøjhalere til <200 Hz og to 12" tøjhaler til >200 Hz (Sic! *ikke*
omvendt) - men kabinet forsvandt engang i fortiden.

Undersøger derfor om Amp og højtaler ku' stoppes ind i orgelkabinet - og
der er god plads til 2-3 stykker tror jeg. Men hvordan beregner jeg
anvendelige typer og findes den type fuldtoneenheder stadig ?

Rummet 'kassen' er BHD 132x60x27 cm, og er åben mod gulv samt har en
20*132 cm høj åbning mod front, hvor højttalerne også skal monteres -
altså nær en åben baffel, og kan ikke ændres eller lukkes.

Jeg har søgt rundt omkring, bl.a. 'delta dipole' projekter mfl. men kat'
finde en brugbar løsning - informationen ligger nok på papyrus og dermed
ikke tilgængelig via WWW..

Venlig hilsen (prøver stadig at lærer om rør :)
Finn

Re: Højttaler i 'Vintage style' ;-)

Hvilket Hammond model er der tale om
Har du moddet nogen af bus amplifier'ne
Hvilken lyd stræber du efter at få B3 T200 T100 ect.
lidt mere info , så har jeg med sikkerhed nogle links

--
Med særlig venlig hilsen
Michael Meidahl Jensen

Nix, endnu ikke - er midt i renovering, så stumper skal samles og testes
før jeg fusker med ændringer.. ;-)

Tilhørende kabinet var HR-40 - den lyd kan vi ikke liiiige genskabe
med højtt. i orgelkabinet, så der skal opfindes et kompromis - forventet
effekt omkring 35-50 W..

Koncertmodel, så jeg har alle B3's grænser, men udbygget med 32' stemmer
Michael. Foretrækker fortrinsvis ren orgelklang - kun af og til 'fed'
fræsende (urent) J. Smidt med følge. T100-500 lyd er for spinkelt.

Leslie er pt. ikke på tapetet, men vil blive indfanget og koblet til om
nogle år.

.. spændende :) hvo'en har du få't gulerødderne ind i det her ?

Michael.. er du ikke Fynbo, mener du dasker til FT engang imellem :)

Venlig hilsen
Finn

Re: Højttaler i 'Vintage style' ;-)

hvad med kondensator på tonehjul,
http://domen.uninett.no/~osc/hammond/old_caps_out.jpg
hvis det er papir , så er du næsten sikker på at skulle skifte
har du haft tonehjulet ude ?
er der scanner vibrator i ?

Du skal have fat i nogle Jensen Højtaler , der skal ingen filter på (sidder
højst sandsyndligt i forstækeren)
du kan købe dem her
http://www.pyndt.dk/loaded.htm

fint nok , Jeg har selv et T200 , som er totalt moddet , men
uden Rør endnu , leger lidt med FET i preamps,
efter jeg har moddet er lyden bare rigtig fed

jeg har moddet efter dette her
http://www.keyboardpartner.de/index.shtml
en rigtig fed side

http://www.captain-foldback.com/Hammond_sub/hammond_schematics.htm
http://www.hammondb3organ.net/schematics.php

du kender måske de sider '
Men hvad er model nr på dit orgel.
jeg har en del på tryk også

Jeps , Odense ,    Frit Fyn :o)

--
Med særlig venlig hilsen
Michael Meidahl Jensen

Klip volapyk! Men medtager:
B3 T200 T100 ect.

Fuldstændig uforståeligt, og så er de ikke engang OT.
Ret sejt!

Keep up the good work.

/Bo.

Re: Højttaler i 'Vintage style' ;-)

<GRIN> fint nok Bo.. og der er masser af fantastisk elektronik fra
fortiden. Det nemmeste er jo at *) købe glansfulde kulørte æsker i et
plasticsupermarked, stoppe et stik i, og det var så hele fornøjelsen,
indtil det ikke dur og så starter *) igen ;-)

Men se lige denne her:

"...it is unlikely that inspection will find the organ
deteriorated beyond repair, except where it has been
subjected to fire or explosion."
                    Hammond Service Manual, pp. 2-1, 2-2

30-70 gamle konstruktioner, som er beregnet til daglig fornøjelse og
uopslideligt - det ka't fås i kulørte æsker eller produceres i Japan,
Taiwan eller China :)

Venlig hilsen
Finn

Re: Højttaler i 'Vintage style' ;-)

Nøj nøj , det har jeg ikke haft mod på endnu ,
men skal nok have min TG ud for at justerer efter dette
skema ( spreadsheets)http://www.keyboardpartner.de/hammond/techinfo.htm
når jeg en gang komme i hug :o)

Chuvababa.......

--