højtaler installation...

lige en kort beskrivelse...

har et stue anlæg. der er IKKE en A og B udgang til højtalere men kun en
alm. stereo udgang.

dertil er der sat et sæt stue højtalere og et sæt højtalere i køkkenet.

som det er nu spiller alle 4 højtalere lige højt og jeg kan kun justere
lyden på forstærkeren.

vil gerne have så jeg kan slukke for stue højtalerne så lyden kun kommer i
køkkenet og at jeg kan justere lyden i køkkenet i køkkenet. og at jeg kan
slukke for højtalerne i køkkenet og justere lyden for stue højtalerne på
forstærkeren.

der skal sidde noget justering til køkken højtalerne i køkkenet hvor jeg
også kan slukke for dem.

i stuen skal det bare være muligt at slukke for stue højtalerne.

findes der en smart løsning dertil?

og gerne med mindst muligt lyd tab.

mvh.

Nikolai R. Jensen

Re: højtaler installation...

Nej, ikke umiddlebart.

Har du en line out på din forstærker (evt tape out) ?

Derfra trækker du signalkabler til en yderligere forstærker du har i
køkkenet hvor du kan regulere lyden. Tænder du for forstærkeren i stuen
og skruer helt ned, vil der stadigvæk være signal til forstærkeren i
køkkenet.

Re: højtaler installation...

ja er der nok...

men har allerede trukket højtaler kabler.... ville være mest optimalt hvis
man kunne få noget dertil....

har tidligere ( er i lære som elektriker...) været med til at opsætte noget
højtaler system på nogen kontorer... der var der en volume knap ved hvert
bord og en enkelt højtaler... dette var dog vidst 230 volt og ikke
stereo.... man burde da kunne få noget lignende til alm. højtalere og i
stereo....

Mvh.

Nikolai R. jensen

Re: højtaler installation...

Okay

Det har nok været 100 volts anlæg. HAr står forsærkeren med fuld volumen
og du dæmper så ved hver højttaler.

Så ryger dit "mindst mulig lydtab" sig en smule og du kan ikke længere
regulere lyden i stuen ned på forstærkeren, men på din dæmper til
højttaleren.

Bind et signalkabel i enden af det ene højttalerkabel og træk det
igennem........

Re: højtaler installation...

vi snakker et træk på 30 meter eller lignende....

hvis jeg går fra den med mindst muligt tab.... har du så nogen forslag?:)

Re: højtaler installation...

Og?
Et ordentligt mikrofonkabel, så er den hjemme......

Din forstærker silles på "moderat volumen" og der monteres en stor
attenuator (variabel modstand) i hvert rum med en afbryder.