Højspændingstrans.

Halløjsa,

kan man måle om en højspændingstransistor er kortsluttet, mens dens sidder
loddet på printet? Det er mellem C og  E man skal måle ikke sandt?

MVH

Henrik Jensen

Re: Højspændingstrans.
Hej Henrik,

Dét vil være et godt udgangspunkt og er der direkte gennemgang i begge
strømretninger, så pil den (med fornyet/forøget mistanke) ud af apperatet og
mål den igen.

Hilsen
Lars

Re: Højspændingstrans.

og

Hej igen,

Med "begge strømretninger" mener du diodetest, hhv. fra E til C, og fra C
til E, eller hvordan ?

MVH

Henrik Jensen

Re: Højspændingstrans.
Hej Henrik,

Jeg er er umoderne, så jeg bruger bare et rigtigt gammeldaws ohm-meter og
sætter det til at måle i lavohms-området på E og C, hvorefter jeg bytter
rundt på målepindende. Måler jeg noget i nærheden af 0 ohm ved begge
målinger, så regner jeg med, at transistoren er kolapset og visnet.

Hilsen
Lars

Re: Højspændingstrans.

">
Det prøver jeg! Hvis det viser sig at den er gået, hvad kan det så skyldes,
det er vel ikke noget den bare gør eller...?

MVH

Henrik Jensen

Re: Højspændingstrans.
Hej Henrik,

Det er ret svært, at komme med en 100% sikker forklaring på, hvorfor den
knalder af. Men det kan skyldes halvdårlige elektrolytkondensatorer, dårlige
lodninger i højspændingsdelen, et dårlig "drive" til transistoren (kunne
ikke lige finde det danske ord), eller en halvdårlig montage på kølepladen.
I værste fald kan det nok også skyldes en dårlig højspændingstransformator.
Er transistoren defekt, så skift dén og de omkringliggende lytter og omlod
højspændingsdelen (med specielt blik på de komponenter, som er fysisk store
og afgiver en ikke ubetydelig varme).

Som verificering, så kan du evt. lade fjernsynet stå tændt et stykke tid og
herefter mærke efter om transistoren bliver *ekstrem* varm (men husk: Det
det er farligt sted, at uhæmmet stikke grabberne ned i!)

Hilsen
Lars

Re: Højspændingstrans.
Det skal lige siges at det er en pc monitor jeg skulle kigge på! Det er en
ude fra arbejdet, der har fået den, og nu hvor jeg har skilt den ad, så ser
det ikke ud til at jeg er den første der har gjort det! Jeg har postet 1
billede af printet i dk.binaer, hvis du lige vil kigge på dem, og fortælle
om det ser "fabriksfremstillet" ud. Specielt de 2 områder der er rammet ind.
Det nederste ved modstanden inderholder også en "overskåret" printbane

MVH

Henrik Jensen

Re: Højspændingstrans.
Hej Henrik,

Jeg er desværre tvunget til at køre på sunsite.dk og har derfor ikke adgang
til de binære nyhedsgrupper...
Men det er jo også andre her i gruppen, der evt. kan komme med et godt bud
på det.

Hilsen
Lars

Re: Højspændingstrans.
Der er ikke andre der har reageret på det endnu, så kan jeg ikke prøve at
maile det til dig? det er 500kb ca

MVH

Henrik Jensen

Re: Højspændingstrans.

Gi' dog folk en chance for, at fordøje aftensmaden ;-)
Jow, mailbomb bare, husk at osten er udskiftes med dk i min E-mail adresse.

Hilsen
Lars

Re: Højspændingstrans.
Hej!

Jeg vil da også gerne lige se hvad du har af billede. Bare fordi man er tavs
behøver det jo ikke betyde at man ikke følger med :-)

Og der dukkede intet op i dk.binaer fra dig :-(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Højspændingstrans.

tavs

OK, lille tålmodighed fra min side!! :-)

Jeg kan ikke poste i dk.binaer, den melder fejl med at meddelelsen er for
stor, på trods af den kun fylder 400 KB!! Nogen idé?

MVH

Henrik Jensen

Re: Højspændingstrans.
Hej!

Du skal splitte filen op når du poster. Mange servere vil vist max. have 256kb
pr. indlæg...

Personligt orker jeg ikke dette, så jeg lægger filer på min hjemmekonto istedet
og giver et link...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"