Højspændingstrafo test

Hej er der en eller anden som kan fortælle mig om det er muligt at måle
på en højspændingstrafo på et B&O MX2000, uden at skulle afmontere den?
jeg er lidt i tvivlen om den er defekt nemlig.

Mvh
Rasmus

Re: Højspændingstrafo test
Hej!

Det kan man ikke måle som sådan. I visse tilfælde kan de dog kortslutte
linieudgangen til stel, men det sker ikke altid.

Dog er det _altid_ en god idé at skifte den i en MX2000. Pånær hvis den allerede
er skiftet :-)

Har du undersøgt andre muligheder for fejlen (som er?)?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Højspændingstrafo test
allerede

Hvis jeg sætter strøm til den og tænder på knappen på TV'et og trykker på tune,
så sker der noget i displayet, men jeg hører ingen højspænding udover det,
lugter det fra fra printet jeg kan se at RL27 er sveden godt og grundig
(den virker dog stadig måler ca. 5 ohm), jeg har dog problemer med at finde
den transistor den skal hænge på, efter hvad jeg kan se er den en del af standby
kredsløbet.

Jeg har haft luret lidt på DF08 (ESM740 thyrasistor) om den eventuelt var gået
bort, men jeg har ikke kunne finde et dataark på den.

jeg skiftede BU508'eren da jeg regnede med at et hurtig fix og lidt
efterloddning ville fikse problemet, dog uden held.

jeg har ikke fjernbetjeningen, er det påkrævet?, hvis det er så må jeg få gutten
til at droppe forbi med den, jeg ville mene at jeg kunne få den til at starte
bare ved at trykke på knapperne i toppen

udover det er batteriet gået død, men den tid den sorg.

Mvh
Rasmus

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org
http://irc.linux.dk

Re: Højspændingstrafo test
Hej!

standby

Hmm, så må du jo efterforske hvad den modstand kobler på.

Det ville fortsat ikke undre mig hvis fejlen viser sig at være trafoen. Kan dog
ikke huske pos.nr. på den modstand som normalt brænder v. defekt trafo.

gutten

Kan sagtens tændes uden.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Højspændingstrafo test
allerede

hvis du ikke har lagt mærke til det i nu så er det et MX2000 :)
det er godt jeg ie var PTA mand ved B&O for så havde der rullet hoveder
med alle de elendige loddninger.

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org
http://irc.linux.dk

Re: Højspændingstrafo test
Hej!

Nu er de tv altså også efterhånden 20 år gamle, såeh :-)

Men ellers kan de vel klandre Nordmende istedet for deres chassis....

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Højspændingstrafo test

Jeg synes jeg har bedrevet tiden en del med at fikse dårlige
loddninger på B&O produkter, jeg har set en del "skole" eksempler
hvor man havde brugt B&O print :).

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org
http://irc.linux.dk

Re: Højspændingstrafo test
I meddelelse: 45b504ea$0$49195$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk

Jeg lærte i de tidlige firsere på et kursus ved B og O at man kan betragte
linieudgangen som en svingningskreds der er afstemt til to frekvenser -
frem- og tilbageløb - med boosterkondensatoren koblet ind og ud til at ændre
afstemningen. Det betyder også at du med en tonegenerator kan tjekke
resonansfrekvensen og se om alt fungerer som det skal. Jeg husker ikke hvad
frekvenserne skal ligge på (det er ikke liniefrekvensen på 15625), men det
er nogenlunde ens for alle modeller så det skulle kunne tjekkes på et tv der
virker.

--
MVH Per, Herringe

Site Timeline