Højde holder til RC fly ?

Jeg skal have lavet sådan en fætter, eller måske der er en her der kender
til noget der er lavet (og som ikke koster spidsen af en jetjager)

Det jeg har brug for er når flyet når en højde jeg syntes er ok (10-100m) så
slår jeg den til via en extra kanal fra senderen
Derefter sørger elektronikken for at holde højden
Enten via GPS, eller via barometer

Forslag, tegninger, links.... alt har interesse

Sommer hilsen B.Agerholm

Re: Højde holder til RC fly ?

Hej B.

Kig pE5% disse "billige" ure med infrarF8%d dataoverfF8%rsel (en af dem):=

http://www.sport-tiedje.dk/polar/hoehenmesser.htm
http://www.sport-tiedje.dk/polar/polars720i.htm
"...Integreret infrarF8%d interface til dataoverfF8%relse til notebooks20%
eller en PC med integreret infrarF8%d-interface...robust, modstandsdygtig=
t20%
titanium-hus.[Kan tE5%le styrt?]...vandtE6%t.[Lander flyet i en sF8% er d=
et20%
bare at samle det op igen]..."

http://www.cyklingonline.dk/test/cykelcomputere.htm
"...Ciclocontrol HAC 4 + ...Aktuel stigning ja..."

mvh/Glenn

Re: Højde holder til RC fly ?
Jeg har allerede en Garmin GPS med højdemåler i flyet (som skal bruges til
at styre X-Y)
Det jeg mangler er "noget" der kan styre en servo til at holde flyet i en
given højde (Z)

Hilsen B.Agerholm

Hej B.

Kig på disse "billige" ure med infrarød dataoverførsel (en af dem):
http://www.sport-tiedje.dk/polar/hoehenmesser.htm
http://www.sport-tiedje.dk/polar/polars720i.htm
"...Integreret infrarød interface til dataoverførelse til notebooks
eller en PC med integreret infrarød-interface...robust, modstandsdygtigt
titanium-hus.[Kan tåle styrt?]...vandtæt.[Lander flyet i en sø er det

Er GPS'en ikke præcis nok til det?

--
-jens

Re: Højde holder til RC fly ?

De GPS'er jeg har set er de højdeangivelser den kommer med tvivlsomme.
Måske det bare har været GPS'eerne jeg har haft fat i der på en eller
anden måde var indstillet forkert.

- Lars

Re: Højde holder til RC fly ?
Jo, jeg har testet GPS'en og den er ok stabil ang. højden
Jeg ved bare ikke hvordan jeg tager "signalet" ud, og derefter styre en RC
servo til at holde højden.... :O)
Forslag ?

B.Agerholm

Re: Højde holder til RC fly ?

Understøtter din GPS NMEA protokollen? Mon ikke det er muligt at trække
de informationer ud af den med en microprocessor og "omforme" det til
noget dine servoer kan bruge til noget.

- Lars

Re: Højde holder til RC fly ?

Ah, du skrev bare at du brugte GPS til at styre x,y så jeg antog lidt at
du havde fået integreret GPS'en ;-)

Men som der bliver skrevet andetsteds, hvis din GPS understøtter NMEA
(og er seriel) vil det ikke være en større opgave at hive højden ud vha
en mikroprocessor :-)

--
-jens

Re: Højde holder til RC fly ?

Trods dit udsagn, så er jeg overbevist om, at GPS'ens højdemåling ikke
vil reagere hurtig nok til at regulere et modelfly's højde efter, hvis
der er tale om alm. konsum gps kvalitet.

Det er ikke så meget præcisionen, den er gal med (den er nu heller ikke
for god dog), men mere den træghed der er i outputtet. Dit fly kommer at
til at flyve i nogle gevaldig store bølger, selv med en god
reguleringsalgoritme.

Du skriver godt nok "med højdemåler", hvis du mener eks. en eTrex Summit
eller Vista, er du noget bedre hjulpet. Men du har stadig det problem,
at du kun kan få højden udlæst vist en gang hvert andet sekund via
Garmins proprietære NMEA sætning. Det er muligt, man kan hive højden
hurtigere ud via Garmin protokollen, men jeg har ikke set det nævnt i
specifikationen for den protokol dog.

Du vil være noget bedre hjulpet med en barometrisk højdemåler (alm
elektronisk barometer aks. tryktransducer) og så et gps oem modul med en
lidt højere udlæsningsfrekvens end garmins.

Vh. KJ
--
http://www.cetus.dk
http://www.cetusgps.dk

Uden rigtigt at vide noget konkret om det, mener jeg ikke at de data
der læses ud af min Garmin 3+via datakablet, er andet end x y
koordinatsæt, altså ingen højde... men det er da muligt at andre nyere
gps'er har højden med.
--
Mvh Martin

Re: Højde holder til RC fly ?

til
en

Højden findes i GPGGA telegrammet som højde over middel havniveau (geoiden).
Der oplyses (måske) også højden på middel havniveau (geoiden), hvis ikke er
højdeangivelsen tvivlsom.

http://www.gpsinformation.org/dale/nmea.htm#GGA

--
mvh / regards Cruise music: http://yee-haw.dk
Christian

Du ved godt, at det er ulovligt?
(medmindre du ligefrem har kunnet få en speciel tilladelse til det)

Nu er det ikke længere et RC fly, nu er det i juridisk forstand et
intelligent missil.

Claus

Re: Højde holder til RC fly ?

til
en

Og hvor står der så at man ikke må lave sådanne ting ?

--
mvh / regards Cruise music: http://yee-haw.dk
Christian
Re: Højde holder til RC fly ?

Luftfartsbekendtgørelsen

Re: Højde holder til RC fly ?
Ja hold da op !!! 1kg flaminge det er godt nok farligt ...... det skulle
bruges til at holde flyet i
en given højde imens jeg kunne koncentrere mig om at tage nogle gode
billeder...
Mest fordi det (måske) var noget jeg selv kunne lave, ikke så meget fordi
det er nødvendigt

Men tak til de der har bidraget med noget konstruktivt :O)

Jeg hopper af her ellers ender det bare som så mange andre tråde,

-det må man ikke!
-jo det må man godt
-nej !
-jo !

PS. Det skal måske lige nævnes at man i USA (af alle lande) ligefrem har
konkurancer i at få fly til at flyve og styer selv.
       De mest avancerede både lander og letter selv

Re: Højde holder til RC fly ?

Hvis man har den tilgang til eksisterende lovgivning, er man så også typern,
der synes, at det ikke betyder en disse at nuppe lidt slik i netto, fordi
Hr. Møller jo har masser af penge og ikke mærker det?

Claus

Re: Højde holder til RC fly ?

Claus, din generalisering er helt ude af proportioner, og faktisk også
utilstedelig. Du spørger jo indirekte manden, om han så også er tyv,
blot fordi han synes loven på et helt andet område er urimelig streng.

B. Agerholm, loven er sådan, og den kan vel ikke rigtig være anderledes,
da den jo eks. ikke kan skelne mellem små flamingofly og støre udgaver.
RC unionens forsikring dækker næppe, men så længe forsøgene foregår
langt fra mennesker, dyr og materielle værdier, så kunne jeg da selv
finde på det.

Helt ufarligt er det dog ikke, tænk på, at 1 kg flamingo uden opdrift på
vingerne rammer næsten ligeså hårdt som 1 kg bly, når det falder.

Men tilbage til trådens formål, som jo er langt mere spændende at
diskutere. Jeg har tænkt lidt over, at hvis målet er at folde flyet i
samme højde, for at kunne fotografere, så kunne en anden og givetvis
noget simplere mulighed jo være at holde flyet vandret i stedet.

Det burde man kunne klare med en gyrosensor af den type som allerede
bruges eks. til RC helikoptere. Hvis du monterer den således, at gyroens
akse stemmer overens med pitch aksen (den gennem vingerne), så vil jeg
tro, at du kan løse opgaven ved at finde ud af, hvordan RC helikoptere
normalt stabiliserer deres hale, og så benytte samme elektronik eller
princip.

Vh. KJ

Re: Højde holder til RC fly ?

Når du mere eller mindre skriver, at du blæser på den slags lovgivning, så
er det vel ikke utænkeligt, at du også kan finde på at blæse på anden
gældende lovgivning?

Sådan går det jo, når moralen måles i elastikmål!

Claus

Re: Højde holder til RC fly ?
Du bliver nok lige nød til at forklare hvor jeg har skrevet det, og hvordan
hel.... du så kommer frem til at man sikkert også et tyv i NETTO ???

Men det vil sige at alle dem der køre for stærkt, også er tyve i deres
fritid ?

Moral er godt, og dobbelt moral er mindst dobbgelt så godt eller hvad er det
du er ved at forklare ?

Re: Højde holder til RC fly ?

hvordan

Det er da meget nemt!

Du mener tilsyneladende, at du nok selv skal vurdere, hvilke love og regler,
du skal overholde, og hvis man har den opfattelse, at man selv vurdere,
hvilke love, man synes er væsentlige, hvordan kan andre så vide sig sikre
på, hvilken lovgivning du vurderer som væsentlig eller ikke væsentlig?

Hvis du een gang har åbnet op for, at du selv vil bestemme hvilke love du
finder det værd at respektere, så er det også meget rimeligt at antage, at
du har samme afslappede forhold til al anden lovgivning. Navnlig når du får
at vide, at det du søger andres hjælp til er i strid med loven.

Er det virkelig dit alvor, at du vil have andres hjælp til at lave noget,
som du har fået at vide er ulovligt og som i yderste konsekvens kan få
betydning for andre menneskers sikkerhed?

Det er da en kedelig attitude at have...

Claus

Site Timeline