Højde holder til RC fly ?

Jeg skal have lavet sådan en fætter, eller måske der er en her der kender til noget der er lavet (og som ikke koster spidsen af en jetjager)

Det jeg har brug for er når flyet når en højde jeg syntes er ok (10-100m) så slår jeg den til via en extra kanal fra senderen Derefter sørger elektronikken for at holde højden Enten via GPS, eller via barometer

Forslag, tegninger, links.... alt har interesse

Sommer hilsen B.Agerholm

Reply to
B.Agerholm

r kender=20

10-100m) s=E5=20

Hej B.

Kig p=E5 disse "billige" ure med infrar=F8d dataoverf=F8rsel (en af dem):=

"...Integreret infrar=F8d interface til dataoverf=F8relse til notebooks=20 eller en PC med integreret infrar=F8d-interface...robust, modstandsdygtig= t=20 titanium-hus.[Kan t=E5le styrt?]...vandt=E6t.[Lander flyet i en s=F8 er d= et=20 bare at samle det op igen]..."

"...Ciclocontrol HAC 4 + ...Aktuel stigning ja..."

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Jeg har allerede en Garmin GPS med højdemåler i flyet (som skal bruges til at styre X-Y) Det jeg mangler er "noget" der kan styre en servo til at holde flyet i en given højde (Z)

Hilsen B.Agerholm

"Glenn Møller-Holst" skrev i en meddelelse news:db408k$enm$ snipped-for-privacy@news.net.uni-c.dk... B.Agerholm wrote:

Hej B.

Kig på disse "billige" ure med infrarød dataoverførsel (en af dem):

"...Integreret infrarød interface til dataoverførelse til notebooks eller en PC med integreret infrarød-interface...robust, modstandsdygtigt titanium-hus.[Kan tåle styrt?]...vandtæt.[Lander flyet i en sø er det bare at samle det op igen]..."

Er GPS'en ikke præcis nok til det?

--
-jens
Reply to

De GPS'er jeg har set er de højdeangivelser den kommer med tvivlsomme. Måske det bare har været GPS'eerne jeg har haft fat i der på en eller anden måde var indstillet forkert.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Jo, jeg har testet GPS'en og den er ok stabil ang. højden Jeg ved bare ikke hvordan jeg tager "signalet" ud, og derefter styre en RC servo til at holde højden.... :O) Forslag ?

B.Agerholm

"Lars Kristensen" skrev i en meddelelse news:42d592d0$0$67258$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk...

Reply to
B.Agerholm

Understøtter din GPS NMEA protokollen? Mon ikke det er muligt at trække de informationer ud af den med en microprocessor og "omforme" det til noget dine servoer kan bruge til noget.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Ah, du skrev bare at du brugte GPS til at styre x,y så jeg antog lidt at du havde fået integreret GPS'en ;-)

Men som der bliver skrevet andetsteds, hvis din GPS understøtter NMEA (og er seriel) vil det ikke være en større opgave at hive højden ud vha en mikroprocessor :-)

--
-jens
Reply to

Trods dit udsagn, så er jeg overbevist om, at GPS'ens højdemåling ikke vil reagere hurtig nok til at regulere et modelfly's højde efter, hvis der er tale om alm. konsum gps kvalitet.

Det er ikke så meget præcisionen, den er gal med (den er nu heller ikke for god dog), men mere den træghed der er i outputtet. Dit fly kommer at til at flyve i nogle gevaldig store bølger, selv med en god reguleringsalgoritme.

Du skriver godt nok "med højdemåler", hvis du mener eks. en eTrex Summit eller Vista, er du noget bedre hjulpet. Men du har stadig det problem, at du kun kan få højden udlæst vist en gang hvert andet sekund via Garmins proprietære NMEA sætning. Det er muligt, man kan hive højden hurtigere ud via Garmin protokollen, men jeg har ikke set det nævnt i specifikationen for den protokol dog.

Du vil være noget bedre hjulpet med en barometrisk højdemåler (alm elektronisk barometer aks. tryktransducer) og så et gps oem modul med en lidt højere udlæsningsfrekvens end garmins.

Vh. KJ

KJ

GPS er meget upræcist i højden, så du kan risikere at den svinger 10-20 m.

--
mvh / regards Cruise music: http://yee-haw.dk
Christian

Uden rigtigt at vide noget konkret om det, mener jeg ikke at de data der læses ud af min Garmin 3+via datakablet, er andet end x y koordinatsæt, altså ingen højde... men det er da muligt at andre nyere gps'er har højden med.

-- Mvh Martin

Reply to
Mar10n

til

en

Højden findes i GPGGA telegrammet som højde over middel havniveau (geoiden). Der oplyses (måske) også højden på middel havniveau (geoiden), hvis ikke er højdeangivelsen tvivlsom.

[...]

"B.Agerholm" skrev

Du skal være opmærksom på, at det er ulovligt. Hverken amatørraketter eller hobbyfly må have intelligente eller bare halvintelligente systemer. Dette af hensyn til terror brug, og det er ikke en gang en ny lovgivning.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

"B.Agerholm" skrev

Du ved godt, at det er ulovligt? (medmindre du ligefrem har kunnet få en speciel tilladelse til det)

Nu er det ikke længere et RC fly, nu er det i juridisk forstand et intelligent missil.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Gælder det også for skibe? Helt præcist: Hvad hedder loven?

Du må gerne bygge det; du må bare ikke eksportere det. Se evt

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php
Reply to

til

en

Og hvor står der så at man ikke må lave sådanne ting ?

--
[...]

Ja hold da op !!! 1kg flaminge det er godt nok farligt ...... det skulle bruges til at holde flyet i en given højde imens jeg kunne koncentrere mig om at tage nogle gode billeder... Mest fordi det (måske) var noget jeg selv kunne lave, ikke så meget fordi det er nødvendigt

Men tak til de der har bidraget med noget konstruktivt :O)

Jeg hopper af her ellers ender det bare som så mange andre tråde,

-det må man ikke!

-jo det må man godt

-nej !

-jo !

PS. Det skal måske lige nævnes at man i USA (af alle lande) ligefrem har konkurancer i at få fly til at flyve og styer selv. De mest avancerede både lander og letter selv

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:42d636ba$0$78283$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

Reply to
B.Agerholm

"Christian B. Andresen" skrev i en meddelelse news:42d643de$0$163$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Luftfartsbekendtgørelsen

Reply to
Jacob

Jeg tror ikke det gælder skibe. det står i luftfartsbekendtgørelsen. og halv inteligent på den godt være. man skal bare have fat i flyveren med en sender. der fås forskellige former for gyroer og accelrometre der fint må benyttes.

Reply to
Jacob