Høj spændings modstande

Jeg er på jagt efter nogle højspændings modstande på 1M ohm og 56 M ohm
De skal klare 10KV
Hvor køber man sådanne nogle?

--
Med Venlig Hilsen
Michael Schneiders

Re: Høj spændings modstande
Hej Michael

RS-Components

Varenummer 296-0702 og 296-0746

Mvh Max

Re: Høj spændings modstande

 Øhhh, vær lige klar over at 10kV over en 1Meg modstand afsætter 100Watt, så
lidt køling ville måske være på sin plads.

Min erfaring med modstande til høje spændinger er, at dem bygger man lettest
ud af mange små, der serieforbindes. Regner du med 200V pr modstand, skal du
bare have 50 modstande. Jeg har brugt leadede, og loddet dem sammen til en
lang kæde. Denne har jeg viklet på om et plexiglasrør, som en spiral. Jeg
brugte noget almindeligt nylonsnor på ca 5mm diameter, til at holde afstand
mellem vindingerne. Herefter stoppede jeg det ind i et andet plexiglasrør,
der passede rimeligt præcist. Hulrummet mellem rørene støbte jeg med epoxy.
Min modstand var til at måle på noget 50kV med, så den var 250 modstande
lang, eller ca 5 meter, inden jeg viklede den op. Der blev ca 15 vindinger
på et 100mm rør, og højden var svjh ca 15 cm. Indstøbningen er den stor
fordel, idet det holder modstanden tør, ren og stabil.

Det svære var at kalibrere den, men det lod sig gøre.

Du kan givet købe een, der er færdiglavet. Prøv firmaer, der handler med
røntgenrør, lasere og lignende.

Bo //

Re: Høj spændings modstande
Hej!

Nu er det vel langt fra sikkert de skal stelforbindes. Hvis de "bare" skal sidde
i serie på f.eks. en fokus-spænding (6-8kV) vil de f.eks. ikke afsætte mærkbar
effekt.

Man bør ihvertfald ikke pille mens det kører ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Høj spændings modstande

sidde
mærkbar

Michael spørger om en modstand, der er på 1Meg ohm (og een på 56kOhm), og
som kan tåle et spændingsfald på 10kV, som jeg læser det.

Hvordan de 10kV over modstanden opstår er ligegyldigt. Effektafsætningen er
den samme, uanset om den er stelforbundet.

Bo //

Re: Høj spændings modstande
Hej!

Tja, sådan læser jeg det ikke (nødvendigvis).

Jepper. Men der kan være andre årsager til man vil vælge højspændingsmodstande.
F.eks. at man slet ikke kan bruge alm. modstande da der vil komme overslag i
dem.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Høj spændings modstande
Hej Igen

Jeg har lige lagt et dokument op på min hjemmeside som viser hvad de
modstande skal bruges til.
Og den diode som jeg efterspørger i en anden tråd skal også bruges hertil.

--
Med Venlig Hilsen
Michael Schneiders