Gyratorbaseret Equalizer

Jeg sidder og skal designe en mixer til brug for optagelser på min bærbare
pc (Harddisk recording).
Nu er mit problem at jeg har valg 3 gyratorer dvs. jeg kan vælge 3
centerfrekvenser for disse. Hvilke frekvenser er optimale at anvende til
musikbrug ?

Jeg skal endvidere til 2 af kanalerne have phantompower og det vil for SH58
mics vedkommende sige 48V. Hvor meget strøm skal sådan en Phantom power
supply kunne levere ? Er der en smart kreds der evt vil kunne konverte de 9V
jeg i forvejen har i mixeren om til 48V ? (Switch Mode kreds el.lign.) og
vil den kunne levere det nødvendige strøm.

Problemet er at mixeren skal kunne batteriforsynes derfor er det ikke lige
så nemt at finde 48V :)

Re: Gyratorbaseret Equalizer
Hej Jan,

Hovedsageligt et spørgsmål om smag og hvilket udtryk du vil have, samt
musiktypen (Klassisk, Rock, Tekno etc.).
Nogle ret almindelige værdier: 200..500Hz, 1..2kHz, 10kHz.

Kortslutningsstrømmen er 48V over 6k81 = ~7mA pr. gren (total ~14mA).
Driftsstrømmen må nødvendigvis være mindre, den faktiske størrelse afhænger
af  den _egentlige_ driftsspænding (eller omvendt om du vil).

Ingen phantom mic _bruger_ de 48V, da de indgår i en spændingsdeler med de
to stk. 6k81 parallelt som topmodstand og mic'en som "bundmodstand".

Efter en omfattende men resultatløs søgning endte jeg selv med at bruge en
555, men der er utallige måder at lave det på, brug helst en høj frekvens
(for at holde vægt og fylde nede).

Jeg lavede det til noget testudstyr der kørte 12V, men de 48V kan genereres
fra 3V om det skulle være.

--
Venlig hilsen,
Søren

Well med en 555 der generer firkant skal der jo så også være en kraftig
filtrering da firkanten er uønsket andre steder....bliver vel også nødvendig
at skærme en sådan støjende tingest på printet ?!

Men jeg takker for infoen om topmodstandende på 6k81...det var god info :)

Re: Gyratorbaseret Equalizer
Hej Jan,

Jeg har ikke haft nødig at skærme udover at den ligger på separat print med
bundskærm (den blev lavet som en add-on), hvis det laves på samme print som
det mere følsomme, vil det nok være en god idé at bruge en god
stelplansteknik og evt. sætte en lille blikdåse over hvis det bliver
nødvendigt.
Uanset hvordan du switcher skal der filtreres, men ved nogle hundrde kHz
skal der ikke meget til - det skal jo alligevel laves til DC og der har du
rigeligt filtrering.

Velbekomme, jeg kan prøve at grave noget materiale frem til dig når jeg
kommer hjem.

--
Venlig hilsen,
Søren

Enkelte mikrofoner KRÆVER 48V Phantom, resten kræver bare Phantom.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Gyratorbaseret Equalizer
Hej Uffe,

Nej. de kræver at der er 48V over mic OG modstande - strømforbruget kan så
afsløre hvor meget af spændingen mikrofonen ser.

Der er fx. også nogle der stiller krav om 24V phantom og der er en del med
obskure non-standard krav, men skal man lave phantom generelt er det 48V
med 6k81 faldmodstande der må være gældende, så vil det virke med alle
typer.

Og så må man ikke forveksle phantom med bias, det kan gå grueligt galt ;-/
(Ikke at jeg siger du gør, men der er mange der ikke skelner).

--
Venlig hilsen,
Søren

Det går først rigtigt galt nå man forveksler det med A-B toneleder.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Gyratorbaseret Equalizer

Det der sidder i de fleste mixer er en Parametrisk Equalizer
(bånd pass filter) hvor frekvens og "Q" (filter godhed eller resonans om
vil ) og Gain er justerbar ?, frekvensen er justerbar i hele området 20Hz
til 21Khz
3 stk som regel de er så indkoblet paralelt

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Kan det svare sig ?...

En M-audio Mobile Pre koster 1450,- incl moms hos www.aage.com
Her får du 2 mic. indgange med 48V phantompower og A/D convertering..
Tilsluttes USB porten..

Det bliver ikke nemmere!

Bedste svar: Det kommer an på :-D

Altefter hvad du vil optage og med hvilke mics er det måske ikke
nødvendigt..
Generelt er det en dårlig ide at pille ved nogetsomhelst før du lægger det
på bånd ( PC i dette tilfælde )..
Ved at equalisere efter indspilningen har du mulighed for at rette ligeså
tosset du vil.. Det kan du ikke hvis du allerede har pillet i
råmaterialet.....

Det kan vel svare lidt til at blande mælk, mel og gær sammen mens du står
nede i supermarkedet istedet for at vente til du kommer hjem..

SH58

~30 mA / mic... Menneh... Hvis det er en Shure SM58 du skal bruge skal den
IKKE have phantompower..

Jeps.... Kig efter en DC-DC converter hos f.eks RS Components eller
Farnell..

Du kan med lidt snilde tilpasse dette design til at bruge en DC-DC
converter..

2-3 9V batterier i serie plejer dog at være alt rigeligt til de fleste
mikrofoner..

Jeg mener at have set en minimixer fra Soundcraft der er beregnet for batter
idrift..

Menneh.. Den slags snak hører vist nærmere hjemme i
dk.kultur.musik.produktion

/peter

Re: Gyratorbaseret Equalizer
Hej Peter,

Hvordan når du frem til det tal ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Praktisk erfaring.. det kan godt være at 20 mA i teorien er nok, men nogle
mics og en del DI boxes trækker en 20 mA forsyning i knæ..  Besides.. Det er
næppe de 10 mA der vælter budgettet :-)

/peter

Re: Gyratorbaseret Equalizer
Hej Peter,

Det er det s'gi nok ikke, men spec'en siger ~14mA _kortslutningsstrøm_ (48V
over 6k81 x 2) så det burde være nok. Hvis en DI eller andet suger mere er
vedkommende apparat udenfor specs og burde i stedet forsynes på anden vis.

En anden ting er så om en DI hookes op i serie med fx. en mic på en kæde
der allerede er begrænset af de 6k81, så skal de jo slås om saften.

--
Venlig hilsen,
Søren

sad lige og så lidt på http://www.aage.com
her sælger man en mikrofon til ca 5000 kr en
ADK A51 TC Pressure Gradient Valve Microphone
fabrikanten opgiver at frekvens område er 20Hz til 20KHz
den dyreste mixer opgives til at have en båndbredde
til 100 Khz !?, er det en salgs gimmik eller hvad
de 100 Khz skulle angiveligt være for at få alle nuancer
med ?, hvorfor det når den bedste mikrofon kun når de 20 KHz , jeg er helt
klar på at nogle instrumenter har harmoniske der når op mod de 100 Khz men
det er så typisk instrumenter der skal optages med en mikrofon !

bare en strø tanke :)

det har man allerede gjort henne i min brugs ,de kalder det fransk brød :)
(ku ik la vær)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Det er vist snarere for at undgå farvning af lyden, da man ikke kan lave så
skarpe filtre/afskæringer med analog som med en DSP, så for at holde det
anvendte frekvens bånd "rent" sættes f_øvre meget højt.

Hvis de ikke bruger mix(er) som de fleste der leverer et f... elendigt brød
der tørrer ud hurtigere end Araldite Rapid (if you pardon my french ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Den lader vi lige stå !

Den er simpelthen for god, og nær sandheden som man kan komme !

Re: Gyratorbaseret Equalizer
Hej Lasse,

Nå der ligger heller ikke en ordentlig bager i nærheden af dig - hvis man
så bare kunne tage sig sammen til at holde en surdej i gang (med
elektronisk klimastyring for at være en smule on topic :) og bage på
stenplade til eget forbrug :)

--
Venlig hilsen,
Søren