Gummiknapper svære at trykke på

Jeg flere fjernbetjeninger og trådløse telefoner, som alle har gummiknapper.
Efter noget tid, typisk et par år, bliver de ret svære at få til at
registrere trykkene. Jeg har prøvet at skille dem ad og rense printpladen
med en fugtig klud (jeg har ikke turde bruge andet), men det bliver ikke
rigtigt godt. Pt. skal jeg trykke MEGET hårdt for at min telefon registrer
fx et 7-tal og det er ret træls.

Har nogen af jer et forslag til hvordan jeg får bedre trykkontakt?

Lars

Re: Gummiknapper svære at trykke på

En ny telefon!

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Gummiknapper svære at trykke på [ sølvpapir og lim - eller ledende bilrudemai ling]

Hej Lars

Min tese er, at det skyldes at det elektrisk ledende lag på gummitastens
underside holder op med at være elektrisk ledende.

Jeg har prøvet at lime (bogstaveligt) små stykker sølvpapir på tasterne
- og det virker indtil sølvpapiret falder af. Der blev anvendt standard
superlim.

Det er muligt at speciel plast superlim vil være bedre - f.eks. Loctite
Super Attak ALL PLASTICS (måske cat.no.37361 eller 33479) vil virke i
længere tid.

-

Måske kan ledende reparationsmaling til bilrudevarmelegeme anvendes i
stedet?

-

Skriv venligst om dine erfaringer senere - gode som dårlige.

-

Det bedste er selvfølgelig at købe en ny fjernbetjening - så støtter man
firmaet lidt mere...

hilsen

Glenn

Re: Gummiknapper svære at trykke på [ sølvpapir og lim - eller ledende bilrudemai ling]

Også min tanke, derfor:
http://www.kontaktchemie.dk/Produktoversigt/graphit_33.htm
eller:
http://www.kontaktchemie.dk/Produktoversigt/emi_35.htm

Jesper Poulsen

Re: Gummiknapper svære at trykke på

Jeg har et par gange, med held, renset knappernes ledende belægning med en
glashårspensel. (den type der også bruges til at rense batteripoler med) Kun
et enkelt el. to strøg, meget forsigtigt.

Børge

Re: Gummiknapper svære at trykke på

gummiknapper.

Dette emne var oppe at vende for 1½-2 år siden, hvor jeg fik det råd at
skille min fjernbetjening ad, og vaske gummikontakter og printplade med
opvaskemiddel, derefter afskylning med lunkent vand. Efter passende tid til
tørre, samler man skidtet igen, og voila', den er li'ssom ny.

Jeg protesterede længe, men prøvede til sidst med en fjernbetjening jeg
kunne undvære og måtte overgi' mig, det virker fremragende. Har siden ikke
haft problemer med at foretage samme operation på alle andre remote's her i
hjemmet, alle med samme gode resultat.

mvh Ebbe

Re: Gummiknapper svære at trykke på

Det passer fint med at jeg før har observeret at gummiet sveder noget
olie ud.

Re: Gummiknapper svære at trykke på

Ja, det lyder jo nemt, men inden jeg går igang, vil jeg lige høre om jeg med
fordel kan bruge noget mere kradst til printpladen eller om sulfo er det
bedste.

Lars

Re: Gummiknapper svære at trykke på
Hej Lars

Du kan med sindsro tørre printet af i sprit eller endnu bedre
isopropylalkohol.

Når du har vasket gummikontakterne, så giv dem en omgang med en blød
blyant inden du samler det hele igen.

Re: Gummiknapper svære at trykke på
Hejsa,

Jeg medgiver isopropylalkoholen - det er det eneste der kan fjerne det tørre
cola...;->

Jeg ville så nok bruge noget af det der ledende spraylak 'graphite33' fra
ContactChemie (stavefejl??); Det har netop den specificerede modstand
(1kOhm/kvadrat).
.. Det er brugt med success flere gange.

/Claus

Re: Gummiknapper svære at trykke på

Rimelig succes har jeg haft med blyantstricket, men jeg skal vidst have fat
i noget Graphite33 næste gang jeg kommer forbi Elfa.

Tak for tips'ne

Lars

Site Timeline