Gulvkontakter (Trykfølere)

Jeg er ved at installere en alarm, og i den forbindelse skal jeg have
skaffet mig nogle trykfølere så jeg kan detektere om der er nogen der går på
min terrasse.

Den er lavet af træ.

Hvilke muligheder har man mon?

Re: Gulvkontakter (Trykfølere)

Hvis du kan komme "ned under stolperne", er det måske en ide med
vejeceller......
(Eller mellem stolper og gulvbjælker)

Placer en under hver stolpe, lave en resetfunktion - automastisk, så du får
nulstillet vægten
f. eks. hver aften kl. 2100 eller hvornår du selv forlader terrassen.

Lad alarmen lyde hvis vægten så overstiger f.eks. 30kg, så div. dyr, hunde
osv. ikke
aktiverer den.

Når du engang får det lavet, så læg din løsning herind så vi kan se den,
pft.

Mvh, Leif

Re: Gulvkontakter (Trykfølere)

Hmm ja, der kan jeg faktisk godt komme ned.
Kan bare skrue brædderne af.
Den er primært hængt op i væggen i murstenene hele vejen rundt og hviler kun
begrænset på selve underlaget.

Hvor kan man finde mere info om 'vejeceller'?
Så kan det jo være jeg kan finde på noget smart :-)

Re: Gulvkontakter (Trykfølere)

Se på noris.dk De har HBM delene - jeg vil tro du kan finde alt hvad du
ønsker her,
ellers er det vist typisk at selve vejecellen sidder i en Wheatstone-bro.

Den fysiske udformning kan du jo aflure på en alm. badevægt - den kan
sikkert ikke
bruges direkte, da den nok vil selv-slukke efter en mindre tidsperiode, og
det er vist
ikke smart til dit brug.

Her er et par link:

www.noris.dk er dansk forhandler af vejeceller fra www.hbm.de

Denne fortæller lidt om teknikken bag og hvordan de opbygges.
http://www.alteknik.dk/index_files/Artikel%20om%20AL%20Teknik%20i%20Aktuel%20elektronik%20nr%206%2021%20februar%202006.pdf

Her er et firma der laver dem.
www.NTT.dk

Her er en debat om brug af vejecelle - dog til en anden opgave, men læs den
igennem og bliv klogere....

http://groups.google.com/group/dk.teknik.elektronik/browse_thread/thread/21f3bc88b77831ea

/ Leif

Re: Gulvkontakter (Trykfølere)

[klip]

Meget fornem post!
Mange tak :-)

Re: Gulvkontakter (Trykfølere)
Hejsa,

Ik' for noget, men...

...vil en gang fornuftig blæsevejr ikke påvirke sådan et terasse-areal med
noget der sagtens kan svare til vægten af en voksen person??

Resonansfrekvenser i terassens træ ved vindpåvirkning, der så igen påvirker
sensorerne??

/Claus

Re: Gulvkontakter (Trykfølere)

Jo, og det bliver hurtigt meget kompliceret. Jeg ville lave noget
med nogle løse brædder og en solid kontakt under. Eller finde
noget "slange", der kan give signal når det bliver klemt.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews /

Re: Gulvkontakter (Trykfølere)

En ledning ? Viklet som en spole under brædderne. Modtager til at
opfange ændringer i induktansen ... ellers evt. bruminduktion.

Men hvorfor ikke blot en PIR-føler i hjørnet, som kan 'se' om der er
nogen på terrassen ?

--
Benny

Re: Gulvkontakter (Trykfølere)

Fx pga dyr

Re: Gulvkontakter ( Trykfølere )

Juster følsomhed og retning.

Dyr store nok til alligevel at gå i vil også alarmere på en trykføler.

Re: Gulvkontakter (Trykfølere)
Hej Jens

En strain gauge på bagsiden af et brædt der registrere
at længden ændres på grund af afbøjningen.

Re: Gulvkontakter (Trykfølere)
hvad men er ir sender / modtager 1 meter over gulv . alarmen skal så gå i
gang når en person,
går igennem