GSM SIM-kort

Hejsa!

Jeg har i fobindelse med mit arbejde brug for at vide om det kan lade sig gøre, at udlæse telefonnummeret fra et GSM SIM-kort. Nogle af vores produkter indeholder et GSM-modem, som jo selvfølgelig skal bruge et SIM-kort. For at gøre det nemmere for os selv, vil vi gerne kunne udlæse telefonnummeret fra SIM-kortene. Vi kan udlæse et ID-nummer på kortet, men jeg har endnu ikke fundet ud af om telefonnummeret også kan udlæses.

Mine spørgsmål er så nu:

Ligger telefonummeret gemt på SIM-kortet?

Findes der mobiltelefoner der er i stand til at vise sit eget nummer?

Håber nogen kan hjælpe!

Thomas Jørgensen

Reply to
Thomas Gajda Joergensen

Nej, ikke nødvendigvis. Men man kan jo selv sætte det ind i sin telefonbog på SIM'en.

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Mikael Bohn

Hej Preben!

Ja, det er da rigtigt at man selv kan gemme nummeret i telefonbogen. I en produktion, hvor vi håndterer flere tusinde SIM-kort er det jo bare nemmere, hvis nummeret allerede ligger gemt i SIM-kortet og kan udlæses derfra....

Thomas

Reply to
Thomas Gajda Joergensen

Jeps, helt korrekt, men sådan fungerer GSM desværre ikke. Her kender teleoperatøren SIM ID'en og kan relatere den til telefonnummeret. I kan muligvis få en aftale med teleopratøren om at frigive et subset af disse oplysninger til jer, hvis det er et legalt foretagende, etc, etc...

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Mikael Bohn

man kan sagtenst læse telefonbogen på simkortet hvis man kender pin koden

jeg har da sådan en chippy det virker fint.. tror brink har dem men er ikke sikkder

-- Mvh Kasper

nemmere,

Reply to
Kasper

Hej Preben!

Tak for oplysningen! Det var egentlig det svar jeg forventede, men jeg var bare ikke sikker....

Thomas Jørgensen

en

nemmere,

derfra....

Reply to
Thomas Gajda Joergensen

Nej.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!

Hej Thomas,

Spørg evt. der hvor i får SIM-kortene fra, det må da være løsningen.

De ligger i hvert fald på kortene fra Orange, Telia og Telmore, men om det er standard ?

De fleste telefoner har vist et menupunkt der hedder noget i retning af "eget nummer", så mon ikke man kan regne med at nummeret ligger der ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er det ikke. Filer der skal ligge på SIM-kortet er specificeret i GSM 11.11 (kan findes på nettet). Hvor mange kort fra de teleoperatører har du testet? De ændrer dem jo løbende...

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Mikael Bohn

Det kan du sagtens.

Du skal bare sende en sms til email, denne sms kan fx indeholde ID nummeret så har du begge dele. Telefonnummeret vil så optræde i subject. Hvis du så ønsker at telefonnummeter tilbage til din GSM application kan du sende info til dit GSM nummer. Man kan således opbygge en application der gør dette automatisk. Men det koster så 2 gange sms.

Flemming

Reply to
Jumsko

Hej Preben,

OK.

Kun dem jeg har liggende :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hejsa!

Tak for de mange svar. Jeg tror jeg er kommet frem til at den nemmeste løsning må være, at sende en SMS til et GSM-modem eller lign. Så kan jeg jo "fiske" nummeret der fra.....

Venlig hilsen Thomas Jørgensen

Reply to
Thomas Gajda Joergensen