GSM fjernstyring

Hej alle

Jeg har planer om at bruge en gammel mobiltelefon (Nokia 6230) til at
tænde/slukke for mit oliefyr i bilen. Den skal således give +12V når der
modtages en sms, og evt. afbryde hvis der modtages endnu en.
Er dette svært at lave?

- Mvh Mathias

Re: GSM fjernstyring
Det lyder ikke som et hit... jeg har set at man som byggeset kan købe et
modul hvor der sidder en lyssensor som aktiverer når der kommer lys i
displayet, (der gør der på de fleste telefoner når de modtager en sms) også
slukker den udgangen igen hvis der kommer endnu en sms.. men her er
problemet så, hvis der er nogle der ringer forkert og rammer dit nummer.. så
står dit oliefyr og kører i 14 dage mens du er på ferie eller lign.. jeg
ville istedet foreslå dig at købe en af dem her færdige GSM moduler, de
koster ikke mange kroner idag.. der tænder du ved at sende en sms kode. og
du kan få status tilbage om den her modtaget det.. og ingen problemer med om
nogle ringer forkert.

Mvh Brian

Re: GSM fjernstyring

Nu findes der jo lidt mere avancerede metoder end den med lyset ;o)
Du har set at der for det meste sidder et lille nuttet stik i bunden af din
egen mobil?

Det samme kan man bruge en gammel mobil til, da der jo som sagt er et nuttet
stik i bunden, som man kan snakke med fonen igennem.

Men nu til et svar til den oprindelige spørger: Elektor lavede engang sidste
år, en artikel om netop dette emne, så måske der kan findes noget brugbart
der.

Mvh Hauge

Re: GSM fjernstyring

Det kører "kun" en time, så slukker det, så værre er det ikke.
Hvor lidt er de få kroner du taler om til et GSM modul? Dem jeg har set
kostede ca. 2.000 kr, og den rigtige TermoCall boks til oliefyret koster
7.000 kr.. og så vil jeg hellere undvære funktionen!

- Mathias

Re: GSM fjernstyring

kig evt. på elfa vare nr. 30-904-50 pris 793 excl. moms

den må kunne bygges om til 12V drift.

Lautronic har en færdig styring til 1695 excl. moms,
http://www.lautronic-online.dk/product.asp?product55%45

Der var også en artikel i Elektor November 2008, hvor der anvendes en
Siemens C5

--
Venlig hilsen

Viggo

Re: GSM fjernstyring

Var det ikke i 2007?

Mvh Hauge

Re: GSM fjernstyring

Det er muligt at der var en artikel i 2007, men i november 2008 (engelsk
version) er der en.

--
Venlig hilsen

Viggo

Re: GSM fjernstyring

Jamen du har ret, der er også en i denne måned..

Mvh Hauge

Re: GSM fjernstyring
Hej Mathias, prøv at se Velleman, kit nr. MK160, det reagere på en
mobiltelefon, kører på 12V og kan trække 3A i op til en time (hvis 3A ikke
er nok, kan du jo sætte et relæ imellem) Det koster kr. 149,- i det katalog
jeg har liggende (2006/07)

Hvis du vil undgå at andre starter fyret ved en fejl, kan du evt. lave en
opkaldsgruppe, hvor dit eget nummer er eneste medlem, og som har en profil,
der får relæet til at blive aktiveret. Ved alle andre opkald, skal den
hverken lyse i displayet, ringe, bippe, vibrere eller noget som helst...

En anden mulighed var måske at få strømmen til vibratoren til at trække et
relæ (sådan et relæ, der tænder ved en impuls og slukker igen ved næste
impuls..)

mvh. Tommy

Re: GSM fjernstyring

Hej Tommy

Det ser spændende ud, har fundet det hos elektronik-lavpris. Men ved du om
det reagerer på lys fra telefonens display, for hvis det gør duer det ikke,
da displayet også lyser fx. ved lavt batteri eller opladning.

Mvh Mathias

Re: GSM fjernstyring
Ja det kan jeg sgu' heller ikke lige blive klog på...:-(

Tommy

Re: GSM fjernstyring
Hejsa

Er'd den her?
http://www.apogeekits.com/remote_control_via_cell_phone.htm

Mvh Hauge

Re: GSM fjernstyring
Ja, det ligner den jeg har i kataloget..., og det ser ud som om den er
afhængig af displaylyset...:-(

Tommy

Re: GSM fjernstyring
r der

Hej

Jeg har brugt en del tid pE5% et sE5%dan et projekt. De gamle mobiler son
f.eks den du nE6%vner (og isE6%r nokia) har en meget lukket bus
forbindelse (det stik i bunden) Der er mange nF8%rder der har brugt
meget lang tid for at dekode kommandoerne pE5% denne bus. Der er desuden
ogsE5% forskellige kommandoer ved forskellige modeller selv om det er
samme fabrikat.

Den nE6%vnte Siemens har (svjh) et std. modem interface (Hayes koder) og
er derfor meget nem at styre. Visse af nokia's E6%ldre business
telefoner havde samme interface.

Jeg brugte en lille PIC12 til at lave selve styrringen.

Du skal blot huske pE5%, at hvis du her en mobil der blot ligger og er
tE6%ndt, men der gE5%r mange dage uden aktivitet. En sE5%dan mobil falder
til bunds i herakiet. D.v.s. at en sendt sms til mobilen kan tage
flere timer at nE5% frem. Dette er E5%rsagen til at SMS ikke mE5% anvendes
til brand- og overfalds-alarmer. Dette kan modvirkes ved et specielt
abonnement hos TDC eller Sonofon. Det er bare lidt dyrer (ved ikke om
de har dem lE6%ngere).

Mener at der er skrappe regler om hvor lang tid en mobil mE5% vE6%re
inaktiv inden den bliver slettet. Derefter skal den slukkes og tE6%ndes
igen.

Benny

Site Timeline