Grundig ST 70-255 problem

Jeg kigger lidt på et fjernsyn med følgende problem: Det starter
kortvarigt op (HOT'en pumper i et sekund, eller to), og derefter slukker
det igen. Nogle gange blinker standby-led'en. Hvis jeg fjerner HOT'en
starter fjernsynet selv op og fortsætter med at køre.
Jeg ved ikke så meget om fjernsyn, men jeg har en mistanke til den
TDA4173 der styrer vertikal-afbøjningen. Efter dataarket kan den klare
40V forsyning, men den får kun ~12V. Er jeg galt på den, eller er der
nogen der har et bedre forslag til hvad der skal checkes?
Jeg har vist fået checket alle transistorer og dioder... med HOT'en i er
der masser af drive på basen, mens kollektoren har en blød faldende
trekant, jeg ved ikke om det er et spor?

    Kimjand

Re: Grundig ST 70-255 problem
Hej!

Hmm...

Glem vertikalkredsen - den får spænding fra en vikling på højspændingstrafoen og
dens lave forsyning er derfor at forvente indtil apparatet starter rigtigt
(helt) op. Iøvrigt vil denne æske sagtens kunne tænde med defekt
vertikalkreds... :)

Prøv lige at sætte BUen (HOT'en) i igen. Tænd en hel del gange efter hinanden -
bliver dens køleplade varm? Bliver trafoen varm? Hiv lige netproppen ud inden du
stikker klør fem derhen!

Benytter dette chassis TDA8140 (mener jeg den hedder) til basisdrive til BUen?
Den skal sidde til venstre - lige op af kølepladen i midten af chassiet. Det er
en 16benet fætter.....

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Grundig ST 70-255 problem

og

Okay, det er en smule svært at gennemskue hvad der hænger på hvor 8)

du

Det må jeg prøve, men den skal vel blive MEGET varm før det kan mærkes, den
sidder
på en kæmpe køleprofil.

Der sidder en TDA8145.

    Mvh
            Kimjand

Re: Grundig ST 70-255 problem

Base-drive til C4542'eren forsvandt, nu piber forsyning i stedet... det ser ikke
ud
til at TDA8145'eren får forsyning, så det er vel den der er baldret? Den kunne
måske
ikke klare at trække en ubelastet base-trafo?

    Mvh
            Kimjand

Re: Grundig ST 70-255 problem
Hej!

ikke ud
måske

TDA8145 er heller ikke kritisk - det er "bare" en ø/v kreds.

Nu siger du piver - er BU'en stadig ok?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Grundig ST 70-255 problem

Ja, den er ok. Det er isolationstransformatoren der piver. Hvad skal de
forskellige
forsyningsspændinger være? Jeg har i hvert fald 135V,195V og 12V...

    Kimjand

Re: Grundig ST 70-255 problem
Hej!

forskellige

De er sikkert ok. Hmmm, det _kunne_ lyde som en defekt højspændingstrafo men jeg
har ALDRIG skiftet een i Grundig med success :) Havde een hvor jeg troede
trafoen var defekt, men det var den ikke...

Nå, men du har vel støvsuget printet for løse forbindelser?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Grundig ST 70-255 problem

jeg

Hmmm!

Ja, jeg har været på skovtur over printet, og der er blevet loddet en hel masse.
Det ser ud til at D+ linien kæmper med noget, det stiger til 0.4 V og falder så
igen...
hvad hænger på D+?

    Mvh
            Kimjand

Re: Grundig ST 70-255 problem
Hej!

Tja, hvad løber den hen til? :)

Hvor stor modstand kan du måle til stel derfra? Det kan du prøve henover diverse
lytter... Finder du noget mistænkeligt så undersøg det nærmere (knap 0 ohm er
mistænkeligt :)).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Grundig ST 70-255 problem

Det er nok noget man skal se på med et mere klart hoved ;)

diverse

Desværre var der ikke en så let løsning... måske skulle jeg prøve og rykke dioder
ud, for at isolere fejlen...

Tak for hjælpen indtil videre!

    Mvh
            Kimjand

Re: Grundig ST 70-255 problem
Hej!

Husk også en søgning på det kære Internet :)

Der er f.eks.:

http://www.avrepair.info/faults/TVFAULT.HTM

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Grundig ST 70-255 problem
Hej!

Ja, i starten virker det overvældende :)

Du kan mærke lige bag på den om det luner lidt...

Ja, det var jo dén jeg mente... :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Grundig ST 70-255 problem
Hej!

Hvilket det så _ikke_ var.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Grundig ST 70-255 problem

Så er jeg vist tilbage til starten... fjernsynet starter op, og slukker
efter et sekundt med et klik, og højspændningen knitrer væk...

    Mvh
            Kimjand

Re: Grundig ST 70-255 problem

Nåh, det var en løs forbindelse, et eller andet sted på halsboardet. Men
hvorfor det betød overbelastning af strømforsyningen? Tjhaaa, bum, bum!

    Kimjand

Re: Grundig ST 70-255 problem
Hej!

Kan du specificere hvor? Er vi på billedrørsprintet?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Grundig ST 70-255 problem

Ja, formodenligt i nærheden af et af fladkablerne... jeg rykkede lidt i dem,
og så blev det hele ved med at køre 8)
Så loddede jeg hele printet efter.

    Kimjand

Re: Grundig ST 70-255 problem

Forresten syntes jeg ikke der er meget 100Hz over det fjernsyn, bortset fra
TextTV, er det noget man skal slå til et eller andet sted?

    Kimjand

Re: Grundig ST 70-255 problem
Hej!

Tja, det er vel bare et 50Hz tv i så fald :-) Står der 100Hz på det?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Grundig ST 70-255 problem

Ja, på fronten....