Grundig CUC4511 uden billede

Mit TV (ovenstående) er gået i stykker. Der er fint lyd på og lys i
displayet, billedet mangler bare!

Jeg har tjekket efter for slatne lodninger og fundet nogen stykker, men uden
resultat.... hvad kan man ellers kaste sig over ?

Når man tænder TV'et, kan man ikke høre at billedrøret starter op, der
mangler den der gnistrende lyd.

Venlig Hilsen
Jack Jensen

Re: Grundig CUC4511 uden billede
Hej!

Har du checket om BU'en (linietransistoren) er ok? Mål f.eks. mellem C og E...

Sidder der iøvrigt en TDA8140 ved siden af den?

Re: Grundig CUC4511 uden billede

Jeg har haft den loddet ud og målt diode strækninger, de målte fint...

Jeps, det gør der nemlig.... det ser ud til at den har været loddet på
før.... med en skærebrænder eller lignende!!
Det er hvertfald grimt...

Jack Jensen

Re: Grundig CUC4511 uden billede
Hej!

Ok. Mål også lige på printet hvor transistoren sidder (også mellem C og E). Her
burde være over 20kohm oder so...

Okay. Jeg har en enkelt gang skiftet denne kreds da den ikke gav pulser til
linietransistoren. Mål på dens indgang (find datablad via Google - "TDA8140
pdf") og se om der kommer firkanter ind og om den får forsyningsspænding (vist
12V). Der er vist også noget disable-halløj...

Kredsen _kan_ godt være defekt, men problemet kan også være andre ting... Har du
checket andre "normale" ting?

Re: Grundig CUC4511 uden billede

Mellem B-E måler jeg 120Ohm, det er vel på grund af den spole der vist (?)
er imellem B-E ?
Mellem C-E ligger der ~130KOhm og svagt faldende....

Der er 12V forsyning på ben2 og firkant pulser ud på ben7
Ang disable... det eneste jeg kan finde i databladet er noget "Sense In" og
"Sense Ground" hvor Ground vist er reference for ben 3.... men jeg aner ikke
hvad jeg burde at måle på ben 3?

 > Kredsen _kan_ godt være defekt, men problemet kan også være andre

Jeg ved ikke lige hvad der er normalt.... Jeg troede først det var vertikal
delen, men så plejer billedrøret da at starte op alligevel ?!
Jeg har kun lige været efter dårlige lodninger....

Jack Jensen

Re: Grundig CUC4511 uden billede
Hej!

Jeps, transistoren drives gennem en lille trafo.

Fint.

Glem ben 3.

Ben 6 skal være høj og du skal have 12V på ben 2 og forkantpulser _ind_ på ben
7. Disse laves om til basisdrive til BUen.

Hvis der ingen knitren kommer fra billedrøret så mangler du højspænding. Dette
skyldes at BUen ikke drives, er defekt e.lign.

Hvis TDA8140 ikke giver noget som helst ud, og du er sikker på, at BU'en,
boosterkondensatoren (6-12nF 2000V ved BUen), lodningerne, lytterne i liniedelen
m.v. er ok kan du evt. prøve at skifte TDA8140'eren.

Re: Grundig CUC4511 uden billede

Okay

Jeps, der står jo også input i databladet :)
Ben 6 er høj, 12V på ben 2 og forkantpulser ligger også på ben 7.....

Er der ikke en spænding der kan måles omkring den transistor på et af
benene, eller er det mig der husker galt ? ?

 > Hvis TDA8140 ikke giver noget som helst ud, og du er sikker på, at

Lytterne omkring hsp trafoen er OK, det samme med lodningerne og effekt
modstandende
Hvordan tjekker jeg boosterkondensatorerne... der slår ESR testeren vel ikke
til, og ingen af dem har fysiske buler !?

Hvor opdriver man en TDA8140 ?
Den er forhåbentlig ikke så eksotisk, at den koster spidsen af en jetjager ?

Jack Jensen

Re: Grundig CUC4511 uden billede

40 Kr hos el-supply

Anders

Re: Grundig CUC4511 uden billede

Takker.... jeg kunne ikke huske hvad butikken hed :-)

Jack Jensen

Re: Grundig CUC4511 uden billede
Hej!

Du kan lodde kollektoren fri og måle DC-spændingen på dette ben når du tænder.
Der skulle gerne være omkring 150V oder so.

Du skal bruge et alm. multimeter som kan måle i nF-området. Men hvis
boosterkondensatoren ser fin ud og den er blå og har gul indmad, så er den med
stor sandsynlighed ok. Philips blå er mere uheldige...

Tja, hos en reservedelspusher velsagtens :)

Lad iøvrigt lige tv'et være "tændt" i et par minutter og mærk så på BUens
køleplade. Bliver den varm?

Re: Grundig CUC4511 uden billede

Aner ikke hvad jeg forventer at måle på ben 1(?) så jeg tør ikke lige smide
pinden på...

Det er da altid noget, den ikke render varm så.... :)

Jack Jensen

Re: Grundig CUC4511 uden billede
Hej!

Der kommer nogle små pulser ud (husk på, at kredsen kun får 12V!) som du sagtens
kan måle på med et skop. Igang! :)

Jepper. Men på den anden side så ved man med 95% sikkerhed hvad fejlen er i så
fald :)

(Bortset fra den Grundig jeg fiksede igår...)

Re: Grundig CUC4511 uden billede

Ahhh... hvorfor tænkte jeg ikke på de 12V.....

Well... pinden røg på som befalet ;)
Det eneste jeg kan måle på ben 1 er støj... det bliver synligt når scopet er
nede i 5mV området.
Ingen pulser af nogen art.... med mindre de er meget små og overlejret med
støj :)

Joo... men det er vel også en af de lidt dyrere stumper

Den tråd sad jeg og læste lidt i den anden dag... måske man skulle tage en
kigger på den igen, nu prolemet er løst :)

Jack Jensen

Re: Grundig CUC4511 uden billede
Hejsa

Nu kører kassen igen, en ny TDA8140 gjorde tricket :-)
Jeg skiftede samtidig overførings (?) kondesatoren der har fat i udgangen.

Tusind tak for hjælpen, det er sgu skønt med lidt kvalificeret hjælp :)

Jack Jensen

Re: Grundig CUC4511 uden billede
Hej!

Kanon :)

Der sidder en 1000µF til kredsen og en 220µF i overførslen til BUen. Skift begge
for at være sikker...

No problemo :)