Ground Bounce

Hvad hedder det engelske begreb "ground bounce", altså at jordniveauet
ændrer værdi fra ideel "0", på dansk?

Mvh.
Julian

Re: Ground Bounce

Fulstendig uforståelig.
Et "ground potential" vil altid være en absolutt verdi. Om jordpotensialet
skulle forandre seg er det en feil definisjon.
0 er 0 uansett.

Med hilsen
Arne Offrenberg

Re: Ground Bounce

Ikke helt.  Du hænger dig for meget i ordet "jord" her.  "Ground
bounce" er fænomenet hvor den lokale nul-reference stiger pga
induktion i nul-lederen.  Ganske velkendt fænomen i digital-verdenen,
og kan observeres på en inaktiv udgang som står på lavt niveau, mens
en anden udgang skifter.

Men for at vende tilbage til Julian's spørgsmål, så kan jeg desværre
ikke komme på et dansk udtryk for ground bounce ud over "nul
potentialet løfter sig".

Kai

Re: Ground Bounce [find evt. ordet sammen med EMC og Signalintegritet (SI)]

Hej Julian

Det er faktisk et vigtigt fænomen du spørger om. Men jeg har desværre
ikke kunnet finde et dansk ord for det. Tilsyneladende anvendes det
engelske ord både på engelsk, svensk og dansk. Prøv evt. om du selv kan
finde ordet sammen med EMC og Signalintegritet (SI).

Signal-integritet og avanceret digital design:
http://www.axcon.dk/da/kursus/Axcon-Kursus.pdf
http://www.axcon.dk/da/kursus/si-kursus.htm
Citat: "...Lær at estimere, beregne og simulere
signal-integritetsproblemerne før de opstår. Forstå hvordan man sætter
tal på reflektioner, krydstale, ground-bounce og forsyningsripple..."

Innføring av Signalintegritetssimulering [SI-simulering] i et
utviklingsmiljø:
http://www.elektronikknett.no/cgi-bin/zoom/publish/showarticle.cgi?id50%5

Kig evt. også på - god artikel:

1998 Why Digital Engineers Don't Believe in EMC:
http://www.sigcon.com/Pubs/news/noEMC.htm
Citat: "...
The underlying, root cause of many of our present-day difficulties with
EMC is a matter of attitude: digital engineers don't believe in EMC
To the new digital engineer fresh out of school, EMC is, at best, a myth.
I. Digital engineers don't believe current flows in loops
Many digital engineers believe the return paths are irrelevant. After
all, they reason, if the logic drivers act as voltage sources, and the
inputs act as voltage receivers, why worry about the current?
II. Digital engineers don't believe in the H-field

Therefore, most crosstalk, ground bounce, and interference problems in
high-speed digital systems involve loops of current, magnetic fields,
and inductance.

In the EMC world, it is common knowledge that the near-field energy
surrounding a digital board is mostly magnetic. Digital people don't
know about that.
III. Digital Engineers don't believe gates are differential amplifiers
This ambiguity leads many engineers to think that a gate can sense
"absolute zero" volts, as if it had a magic wire leading out of the chip
to the center of the earth where it could pick up a "true" ground
reference potential. As a consequence, they fail to comprehend the
difficulties that arise when the ground voltages at two points in a
system are unequal.
Digital engineers don't believe in electromagnetic waves
The root of this belief is that waves do not exist in Spice [et
elektronik simuleringsprogram].
Spice doesn't do E&M fields, ergo, they must not exist (or they don't
matter).
Conclusion
At the very least, I hope we can get some more digital folks to show up
at local EMC Society meetings. It's worth the trip.
..."

Star Grounding in Tube Amplifiers:
http://www.geofex.com/Article_Folders/stargnd/stargnd.htm

[Print-] Utleggs- teknikk:
http://www.fys.uio.no/~slyng/utleggstek.htm

ground loop hum

Galvanisk adskillelse af analoge signaler (ground loop eliminering):
http://www.prelectronics.dk/filer/2284dk.pdf

mvh/Glenn

-

Re: Ground Bounce [find evt. ordet sammen med EMC og Signalintegritet (SI)]

[snip gode links]

Tillad mig at tilføje at der også findes en bog skrevet af Lektor
B.P. Jensen på dansk om emnet/emnerne, som benyttes i kursus 31640
Videregående Digital Elektronik på DTU: "Videregående Digital
Elektronik: Dimensionering og konstruktion af digitale systemer",
1991.

Jeg har ikke bogen, eftersom den først udkom efter jeg havde faget i
'89 :)

Kai

Re: Ground Bounce

Nu vil jeg ikke lige kritiseres for sammenhængen vel :-).

Men i Peter Plys (winnie the poo) bouncer tigerdyret rundt. Så lidt i
stil med hoppende jord. Men personligt ville jeg nok bruge svævende
jord.

Re: Ground Bounce

Nej du ville ikke! For svævende benytte i reglen om uforbundet... ;-)

/Anders

Site Timeline