Graycode decode m/diskret logic

Hejsa
Nogen der har en ide til et lille kredsløb der dekoder en graycode encoder?
ikke med pic, med diskret logic?
output skal være retning(up/down) og pulser for hastighed.
på forhånd tak
Erik

Re: Graycode decode m/diskret logic

Hvor mange bit i din gray kode? eller mener du ikke en kvadraturdekoder?

--
/carsten

Re: Graycode decode m/diskret logic
Jo det kaldes det vist nok. skal dekode sådan en rotary encoder til at styre
noget pll syntese deler.

Så er der et eksempel her http://www.fpga4fun.com/QuadratureDecoder.html

--
/carsten

Re: Graycode decode m/diskret logic

og her
http://neil.fraser.name/hardware/gray2dir/In3eng.pdf

--
/carsten

Re: Graycode decode m/diskret logic
Takker rart der er "kloge hoveder" der gerne gir et råd.
Jeg er ny "gammel" elektronik mand, så rusten skal lige bankes af først.

Det eneste der piner mig er behovet for et clock signal. Kan det ikke løses
uden?
tnx Erik

Re: Graycode decode m/diskret logic
denne (fig.2) bruger et par one-shots istedet for, den tredie optokanal
(Photodetektor R) er ikke klok men en kompensation for omgivelseslys,
kig efter et A&B som indgang inde i den stiplede kasse.
/carsten

Re: Graycode decode m/diskret logic
Tak!!
Det var lige sådan noget jeg kunne bruge. Har postet til dig om ap
manualerne i anden gruppe. Vi finder ud af noget. Skal mødes med ham søndag
i Holbæk for afhentning.
Erik
løses

Re: Graycode decode m/diskret logic
Hej Erik,

Hvis det er en kvadraturdekoder:

Vdd O-----------------+

Signal A O--+--------------------------O Tacho (Hastighed)
            |    _____|_____
            |   |     14    |
            +---| 3       1*|----------O Retning
                |   4013    |
Signal B O------| 5         |
                |___________|
                      | (ben 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 til Vss)
Vss O-----------------+

* Ben 2 bruges hvis udgangen skal være inverteret.

--
Venlig hilsen,
Søren
Erik

Re: Graycode decode m/diskret logic

Forskellen er at denne her giver halvt så mange pulser ud som denne her
http://neil.fraser.name/hardware/gray2dir/In3eng.pdf , da den giver en
tællepuls ud på både op og nedgående flanke, men virke skal det nok - du
skal bare dreje lidt mere på giveren

/carsten

Re: Graycode decode m/diskret logic
Hej Erik,

Nå er det dét det er til ?
Så kan du jo bare køre signalet direkte ind i tælleren.

<URL:http://groups-
beta.google.com/group/dk.teknik.elektronik/msg/5cc4a6bfa6291092?dmode=sourc
e>

--
Venlig hilsen,
Søren

-Lasse

Re: Graycode decode m/diskret logic
Hej Lasse,

Så er det ikke et ideelt output og der må debounces efter behov, men det
ændrer ikke på princippet.
Og da ingen af os kender Eriks output bør vi vel ikke fylde unødigt
kredsløb på før det evt. viser sig nødvendigt ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Re: Graycode decode m/diskret logic
BTW:
Der er vel ikke nogen der ved hvor man køber en rotaryencoer billigt?
om den er optisk eller mekanisk er vel i øjeblikket ligegyldigt.
Erik

Re: Graycode decode m/diskret logic
Hej Erik,

Kan du bruge en second hand encoder med 2bit Gray output og aksel til en
knap som et alm. potentiometer (kommer fra et HP-skop) ?
I så fald kan du lige maile mig.

--
Venlig hilsen,
Søren
Erik

Re: Graycode decode m/diskret logic
Hej Erik,

Den står jo (let omstruktueret) i headeren, men ellers kan du bruge
Spambox(at)im26y(dot)com

Tjaa, hvis du ikke lige har en Lamborghini Countach du vil bytte med (?) må
du vel hellere få den for en sang.

--
Venlig hilsen,
Søren  (der har næsten alt incl. en kæreste der ville ønske det var løgn ;)

Re: Graycode decode m/diskret logic
hovsa: næste spørgsmål: jeg skal også lige have strikket et kredløb sammen
så hurtig bevægelse giver 10x spring, langsom 1X. de klares vel med en lille
timer der resetter efter fx 10 pulser hvis x sek/ms er gået mellem 2-4
pulser?

Site Timeline