GPS timebase?

Hej.

Findes der en GPS baseret dims der kan kobles på en mikroprocessor og levere
en præcis tidsangivelse præcist når mikroprocessoren ber om det?

Det skal bruges til et tidtagningssystem, og tanken er at lade de enkelte
sensorer via en mikroprocessor tage et klokkeslet, og lade en PC spørge ud
til de enkelte mikroprosessorer een af gangen om at få tiden sendt retur,
men det kræver jo en tidsangivelse der viser absolut tid, med en ret god
præcision. Gerne i 1/1000del sekunder, og så tænkte jeg at der måtte være
noget GPS baseret her?

Nogle forslag?

Mvh
Henrik

Re: GPS timebase?

Du skal overveje om der skal være et klokkeslet eller bare tiden mellem
events. Det sidste er så utroligt meget nemmer end 1/1000 sek på et ur.

Re: GPS timebase?

Jeg havde jo håbet at jeg kunne slippe for at behøve stopursfunktionen.

Hvis jeg blot snuppede den aktuelle tid lokalt på hvert målepunkt, og sendte
det tidspunkt retur til en PC, så kunne den jo blot trække disse tidspunkter
fra hinanden, og så fik jeg jo tiden imellem de enkelte punkter.

Alternativet er at starte alle timere samtidigt med en puls ud til alle
timere, og lade dem stoppe igen på sensoren, og sende tiden retur på
forespørgsel. Vil det være nemmere?

Mvh
Henrik

Re: GPS timebase?

GPS er ikke sådan bare lige til, og kan være meget kosbart. Der for er
den anden løsning nemmest. Hvad er du ved at lave?

Mikkel

Re: GPS timebase?

Det er blot en løs ide.

Ville gerne have et tidtagningsanlæg til dragracing der kunne sættes op
langt hurtigere end det der normalt bruges. Derfor var tanken at man kunne
simplificere kabeltrækning, osv en del.

Den forkromede del ville jo være med autonome sensorer der sendte tiden hjem
trådløst, så al kabelarbejdet var sparet væk.

Indtil da kunne man jo have klaret sig med en simpel dataforbindelse ud til
sensoren, hvis sensoren selv kunne tage og gemme tiden.

Mvh
Henrik

Re: GPS timebase?

Den måde man normalt bruger GPS til præcis tid er at mange GPS-modtagere
kan sættes til at give et PPS (pulse per second) signal ud; på
mikrocontrolleren skal man så blot relatere dette til absolut tid
(hvilket alle GPS'er med serielt interface kan give med begrænset
nøjagtighed) og så selv tælle mellem pulserne. Nøjagtigheden på
PPS-signalet er typisk bedre end 1 us. Du kan nok finde GPS-mus der kan
dette til ~500 kr/stk eller billigere, især hvis du køber brugt; dog vil
de fleste GPS-mus ikke have direkte adgang til PPS-signalet, så man skal
lige finde ud af hvor man finder det (hvis det da er der).

Hvis der alligevel skal være forbindelse mellem sensorene kan det gøres
helt uden GPS.

Med venlig hilsen Preben

Re: GPS timebase?

Der findes GPS'er specielt optimeret til timing.
Data på serielle porte har typisk stor jitter og kan dårligt benyttes alene
til timing da håndtering af seriel port ofte er et lavt prioriteret task.

USB GPS'er er derudover underlagt USB polling problematikken.

Motorola havde engang nogen udmærkede produkter.

http://www.trimble.com/acutime2000.html
er et udmærket færdig GPS til timing.
Ud over PPS har den en timing facilitet som vist passer fint til dit brug.
(den del har jeg dog ikke brugt)
Skal det være billigere må du nok til at rode med løse antenner og GPSkort.

Undervurder ikke problemerne med at overføre tid over diverse kanaler.
Især hvis man skal kunne stole på resultaterne.
Se i comp.protocols.time.ntp og http://www.ntp.org /
/hjj

Re: GPS timebase?

Jeps, men hvis blot den har PPS output er de sædvanligvis bedre end 1
us. Jeg har selv (udover diverse andre dyrere GPS'er) en ret billig
Haicom 203E GPS-mus der har både PPS og serielt output.

Præcis hvad jeg skrev. :) Tiden over den serielle port skal udelukkende
bruges til at relatere PPS-signalet til en absolut tid (PPS'en angiver
kun det hele sekund (i GPS-tid)).

USB-mus kan også snildt bruges, hvis der blot er yderligere PPS output.

Hvis man tænker sig kan det snildt lade sig gøre; når der bliver brugt
mikrokontrollere bliver det hele noget nemmere da man ikke har problemer
med at PC'en ikke behandler input i real-time. Derudover krævede den
originale poster svjh 1 ms nøjagtighed; det kræver altså ikke det helt
store at opnå det.

Med venlig hilsen Preben

Re: GPS timebase?

Jeg anvendte acutime2000 i mit eksamensprojekt, dog kun PPS signalet men det
er en stabil løsning. Den har også en pulsindgang som du kan trigge ca. 4-8
gange per sekund og få et meget præcist tidspunkt. Sæt en GPS ved start og
en ved mål så får du nogle utrolig præcise målinger. De skal lige have lov
til at falde på plads efter de bliver tændt, før de er helt præcise men det
tog som regel ikke særlig lang tid 10 til 20 minutter så vidt jeg husker.

Mvh.
Rune

Re: GPS timebase?

Jeg ville nok bare sørge for at alle sensorer har sit eget ur som
starter når sensoren bliver tændt, alle svar fra en given sensor skal så
indeholde dens eget timestamp.

Det er ikke nødvendigt at urene er synkrone, du kan let regne om fra
sensor-tid til absolut-tid i din pc.

Site Timeline