GPS til store højder

Hej alle,

Er der nogen herinde som har kendskab til en GPS-modtager som er villig
til at fortælle sin position ved højder på omkring 30km og hastigheder
under 999knob.
Det lader til at flere producenter har fået noget galt i halsen mht.
softwaren i deres moduler, så de fleste slår fra når enten højden er
over 60000fod eller hastigheden er over 999knob, og ikke når begge
betingelser er opfyldt som de burde.

Jeg har fundet et modul fra Trimble, men det kræver ekstern antenne,
hvilket jeg helst vil undgå.

Jeg er klar over de lave temperature ved disse højder, men det er ikke
et problem i første omgang.

På forhånd tak!

Mvh Jonas

Re: GPS til store højder

http://balloons.space.edu/habp/project_7 /

"Successes: the GPS does indeed function above 50,000 feet (some
commercial units won't to meet export limitations)"

http://www.gpsinformation.org/forum/viewtopic.php?f20%&t75%06
"OK, but whether you think it is stupid or not, the simple reason that
consumer GPSrs will only operate to a maximum altitude of 60,000 feet
and / or a maximum speed of 1,000 knots is because GPS manufacturers
are required to comply with the ITAR limits."

Re: GPS til store højder

Hmm.. de moduler, der er sammenbygget med en billig patchantenne er som
regel noget begrænsede. Til "seriøst" brug anvender jeg nogle moduler
fra Novatel. De er IKKE billige, og de bruger alle externe antenner.

Hvis extern antenne er et problem for dig, har jeg een antenne, du kan
låne, mod passende overtalelse.

Bo //
-- p.s. var der noget, jeg glemte med en JTAG ??

Re: GPS til store højder

Hej Bo,

det lader til at jeg er nødt til at sætte en antenne på så! Jeg har lige
kigget lidt rundt i mine gemmer, og har fundet en ældre Motorola GPS.
Der står i databladet:
"Altitude: 18.000 m (60.000 ft.) maximum
      >18.000 m (60.000 ft.) for veolcities < 515m/s (1000 knots)"
Den lader til at være brugbar!

Tak for tilbudet med antenne, men da jeg ikke er sikker på at den
ankommer sikkert til jorden igen, vil jeg hellere ofre nogle penge på
en antenne.

Mvh Jonas

Projektet med JTAG kablet blev lagt lidt på hylden igen.

Re: GPS til store højder

Hej igen,

Men hvor søren finder jeg en antenne med MMCX-connector hvor der ikke er
3-5m ledning på?

Mvh Jonas

Re: GPS til store højder

Hvis du kan finde en antenne med kabel, og et løst stik der passer til kablet og
min crimptang
kigger du ind i bygning 348, lokale 009, og spørger efter mig.
Du har tjekket www.sparkfun.com ? De har forskelligt!

/Bo.

Re: GPS til store højder
Hej Bo,

det lyder som et fint tilbud.
Jeg finder mig en antenne og et stik som kan crimpes på. Jeg kommer lige
forbi inden jeg bestiller stikket, for at sikre mig at det kan crimpes i
tangen.

Mvh Jonas

Site Timeline