GPS modtager..

Hej,

Er det muligt at bygge en GPS modtager selv? JEg har læst om teorien bag GPS
modtagelse, det virkede umiddelbart meget kompliceret, hvilket fascinerede
mig. Jeg har søgt på google, men kunne kun finde noget udvidelse til noget
færdig bygget GPS modtager. Har I hørt om noget amatør GPS modtager projekt?
Hvad kræves til sådan en GPS modtager?

MVH
Flemming

Re: GPS modtager..

Tjaa... der er X antal satelitter som sender deres position +
tidspunkt... ved jeg ikke om lyder så indviklet :)

Tjaa, en antenne som kan modtage på de frekvenser GPS satelitterne
sender på, og så ellers en masse udregninger.

Det er jo fra de forskellige koordinater satelitterne sender man kan
regne sig frem til hvad positionen er, og når man så sammensætter
position, tid, ny position og ny tid, så har du også retning og fart.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: GPS modtager..
OK, måske udregnings delen er noget kompliceret, da man skal synkronisere
systemets realtime med satellitens atom ur og beregne dered afstand vha
signalets modtagelses tid. Da teoretisk set signalet hastighed lig med
lysets hastighed tager det vist ikke så lang tid at modtage det. Jeg tænkte
på om det krævede noget kredsløb med hurtig time response

Ja, en 19 cm kabe ville virke som GPS antenne. Men vi snakker om noget 1,5
GHz signal, og har hørt at høj frekvens er noget besværligt at lege med.

Ja, jeg får det til at lyde som en "umuligt projekt" :o)

Re: GPS modtager..

Det ved jeg nu ikke... når du har modtaget 3 positioner og de er
synkroniserede så er man vel klar til at regne på positionerne...

Det er jeg bestemt ikke sikker på... Garmins håndholdte GPS modtagere
har bestemt ikke 19cm antenne. Og hvad med de GPS modtagere som smides i
PDA'er som SD kort? ;)

Vær dog lidt positiv... kig på google om du kan finde GPS
specifikationerne... og prøv at lege lidt med det :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: GPS modtager..

Faktisk skal der bruges 4 satelitter til at finde din position bruger du kun
3 er det kun i 2d du finder din position. Eftersom jorden ikke er flad skal
du bruge 4 for også at finde højden. For at synkronisere dine satelitter i
tid skal du bruge en femte satelit. For selv om du har en fandens dyrt
atomur og synkronisere den med satelitterne er der stadig atmosfæriske
forhold, som gør at signalerne er lidt forsinket.

En halvbølge dipol antenne til 1,5 GHz har 2 ledninger, som hver skal være 5
cm, Men ved hjælp af design af antenne kan den gøres mindre.

Bo

Re: GPS modtager..

Da signalet udsendes i cirkulær polarisation, bruges normalt en keramisk
patch eller en lodret helix antenne. Begge på et jordplan, for at undgå
gener fra det jordreflekterede signal

Bo //

Re: GPS modtager..

Er det nødvendigt at finde højden i Danmark?

Jeg plejer at være ligeglad med om der står -17m eller +30m fra havets
overflade på min GPS... I hvert fald hvis jeg befinder mig i Danmark.

Hvorfor skulle man bekømre sig om det? Vi snakker altså om flere
sekunders unøjagtighed og ikke om nanosekunder når vi snakker km/t. Og
stadig er vi ligeglade med om det er 101km/t eller 100km/t ;)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: GPS modtager..

Jeg ved ikke om det er tilladt, men det ku' da være sejt at kunne måle
højden hvis man flyver på 10.000 ft. ;o)

vi bruger synkronisering og tids forsinkelse til at beregne afstanden fra
satellitten. Altså 1 sekunders forkydning betyder meget når vi tænker på
lysets hastighed ;o)

Re: GPS modtager..

Det kan der være noget om. Tilgengæld drejer det sig om 1 sekunds fast
forskydning over flere minutter (samme forskydning 1 minut siden som
nu). Og det er jo ikke kun 1 gang i minuttet der kommer opdateringer...

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: GPS modtager..

Grænsen for GPS systemer, som ikke er under eksport restriktioner er:
18.000 meter og 600 m/s. De må gerne overskride een af de to grænser; men
ikke begge. Som andre også har nævnt er det for at undgå, at
"slyngelstaterne" benytter gps til missil guidance; men efterhånden er det
nu ikke så uoverskueligt at bygge det selv fra bunden, fx med en moderne
fpga og en strongarm processor.

Man når dog næppe op på de systemer der benyttes på de amerikanske
missiler. Direkte lock på P-code signalerne på maks 6 sekunder efter
affyring.

mere info om restriktioner på www.wassenaar.org

Og til den oprindelige spørger er følgende dokument et must read:

https://gps.losangeles.af.mil/gpsarchives/1000-public/1200-cm/documents/review/IS-GPS-200D/IS-GPS-200D.pdf

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Re: GPS modtager..

googlede lige lidt rundt for sjov :)
der er da lidt derude
http://www.gpskit.nl/index-en.htm
http://www.arrl.org/tis/info/pdf/0210036.pdf
http://www.embedtronics.com/GPS/lassenSQ.html

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Du kan sandsynligvis finde alt relevant information på "open source gps"
siden eller i hvert fald links til andre informationssteder:
http://home.earthlink.net/~cwkelley /

Vh. KJ
--
http://www.gpsudlejning.dk
http://www.cetus.dk

Re: GPS modtager..
alt er muligt men du kan ikke bygge den diskret. du skal købe en chip der
decoder signalerne for dig. disse chips er begrænset så de ikke kan udsættes
for over 3G og en vis hastighed. grunden til det er at usa frygter at en
teorist bygger et missil i baghaven. for det er muligt. helt legalt enda.

Re: GPS modtager..

udsættes

LOL
...de duer så ikke i en lamborghini  :)

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Hvis en Lamborghini skulle lette med 3 G ville den nå en hastighed på
100 km/t fra 0 på under 1 sek.

v(t)=a*t
v(t=1)=(3*9,82[m/s^2])*1[s] = 29,46 [m/s] = 106,1 [km/t]

- Lars

Re: GPS modtager..

Okay ,  så har man ikke meget tid til at se på
GPS'en :)

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Den med de 3g kan jeg ikke forstå. Den modtager, jeg bruger har oplyst 20 g
i specifikationen, og 514m/s (ca 1.800km/t).
http://products.thalesnavigation.com/assets/datasheets/G12Board_EN_l.pdf

-ok, det er bestemt heller ikke en lavpris tingest fra Bilka :-)

Bo //

Re: GPS modtager..
så er der enten en fejl i specs eller den er købt af en godkendt indstans.
prøv at udsæt den for 3G og se om den ikke falder ud.

Re: GPS modtager..

Jeg har ingen grund til at mistro Thales

-hvor har du rygtet om 3 g fra ?

Bo //

Re: GPS modtager..
Jeg kan se jeg tager fejl. det er ikke 3G men 6G afhænigt af fabrikat. jeg
ved ikke om det er chip fabrikanterne der ikke kan gøre det bedre men der
ligger en grænse ved 6G eller der omkring.
Det er muligvis noget med at en almindelig flyver aldrig kommer op over 6G.
efter hvad jeg kan se og læse mig frem til bliver gps'en nulstillet når
grænsen overskrides og den er så klar igen efter 1-2 minutter. jeg har
kigget på nogle embedded gps recivere fra navman deres grænse ligger på 5G.

Site Timeline