GPS Interface

Hvor finder man et diagram eller lign til et interface mellem en GPS
(nmea183)og en autopilot? (Typisk en motor eller en actuator).

Larsh

Re: GPS Interface

Hvad præcis er det du har brug for? Selve hardwaren er vel bare det
samme som til RS232C.

Med venlig hilsen Preben

Re: GPS Interface

NEMA 0183 bruger RS422.

Ivar

Re: GPS Interface

Mener at NMEA er 0-5V Signaler...
men er ikke helt sikker (men der bruges ofte forskkelige definitaioner pr.
apparat)
udgangene skal være med open collector !!

men om ikke andet så er det sådan mange apparater sender signalet ud...

ved dog der er nogle der sender rs232 /422 ud også (også meget bedre)

Kasper

Re: GPS Interface

Nej, RS 422 eller 485.

Re: GPS Interface

Hey..

Kan sikkert være standarten siger 422... meeenn

i den virkelige verden, der er der mange apparater der smider ttl niveu
ud...

og desuden, 485, det har jeg aldrig set nogle instrumenter bruge... ( og jeg
har da haft et par hundrede instrumenter eller flere i hånden de sidste 5
år)

men du kan da lige give et par eksempler (:

Kasper

Re: GPS Interface

http://www.fttech.co.uk/ft702spec.html

http://www.thiesclima.com/usanemo_e.htm

Klaus

Re: GPS Interface

Jeg kan se fornuftent i at lave sådan et instrument med rs485, men mener
bare bestemt ikke jeg har set andre instrumenter med 485...

Kom i tanker om da jeg lige havde sendt den sidste at jeg kender nogle
instrumenter med 422

 (på den side står der íkke nmea nogle steder, efter en hurtig søgning med
ie, desuden er og bliver nmea 4800 baud, dvs selvom det er nmea, så følger
de slet ikke standarden, som så mange andre)

Det er skide irriterende, havde engang den rigtige nmea standard på tryk,
men den er desvære på mit gamle job, men er lige ved at se efter om jeg kan
skaffe den igen...

Men never mind... Tænkte på, ham der egentlig stillede spørgsmålet, hvor er
han blevet af ??

Kasper

Re: GPS Interface

De sidder spredt over forskellige storbyer i USA, for at kunne forudsige
retning af et eventulet giftgasangreb. De er oprindeligt udviklet til
det engelske millitær, til lytteposter.

Re: GPS Interface

Det kommer vist an på NMEA-versionen? Ifølge
http://www.bb-europe.com/product.asp?dept_id30%&sku18%3COR

"NMEA0183 is a standard describing both the electrical characteristics
and the software protocol used for interfacing electronic marine
navigational devices. Version 1.x, the original standard, is an
unbalanced signal, similar to RS232, but with higher current handling
capabilites and optical isolation on the receive line. The newer
standard, version 2.0 and above, uses an RS422 transmitter combined with
an optically isolated receiver"

Så lærte man da så meget... :-)

Med venlig hilsen Preben

Re: GPS Interface

Hvorfor en autopilot har du ??

enten kræver det en pilot der kan tage kursen fra Nmea - VTG..

Ellers skal du have en nmea VTG -> HDT nmea converter

Hvis din pilit kun tager Sin/cos ind, så har Timco en fin konverter, den
hedder noget med K-INT2 eller K-IINT3.. ca...

Kasper

Site Timeline