God loddekolbe til under 500kr?

Hej,

Hvis jeg skal købe en loddekolbe til under 500kr. Hvilket mærke skal jeg
så gå efter?

Jeg kan se på
http://www.brinck.dk/vaerktoj.asp

at der også findes gasloddekolber. Er det f.eks. anbefales eller er dem
med ledninger bedre?

Knus,
Louise

Re: God loddekolbe til under 500kr?
Hej Louise

Det kunne være noget sådant

http://www.teknikken.dk/webshop/product_info.php?cPath66%_70&products_id40%4

En gasloddekolbe er ikke en erstatning for en elektrisk loddekolbe, men
kan bruges steder hvor der ingen strøm er.

Mvh Max

Re: God loddekolbe til under 500kr?

Der er en 25W lodekolbe i nettokataloget i denne uge til ret få penge.

Re: God loddekolbe til under 500kr?
Jeg tænkte det samme...

Hvad får man ud af "bedre kvalitet" når det kommer til loddekolber?
På hvilke områder har det noget at sige?

/danni

Re: God loddekolbe til under 500kr?
Bedre lodninger - med den rigtige temperatur, og uden at der skal loddes
for længe, det mindsker stressbelastningen af komponenterne.

Større holdbarhed af spidsen, derved bedre økonomi på sigt ved at man
kun skifter spidser og ikke hele kolben.

men fabrikat er også er spørgsmål om religion ;-)

/carsten
--
der ikke ville undvære sin 30års+ gamle Weller magnastat (bl.a)

Re: God loddekolbe til under 500kr?

du har også opvarmningstiden. en moderne weller er loddeklar efter 10
sekunder.
du har effekten. en billig loddekolbe på f.eks. 25W kan ikke altid levere
varme nok til en lodde opgave. f.eks. et stort stelplan eller kraftige
ledninger. en almindelig weller er på 50W og står selv og holder den rigtige
tempratur. weller kom med nogle 80W loddekolber for nogle år siden. det må
jo betyde at de 50W ikke altid slog til. men at gå fra en 25W "skruetrækker"
til en weller 50W er en kæmpe forskel. som fra en trillebør til en toyota
hiace. kæmpe forskel.

Re: God loddekolbe til under 500kr?

Gå efter en med ledning.

Du skal købe en der er termostatstyret og med nok effekt. En 25W kolbe
er som regel nok, lige indtil der kommer en kraftig komponent på en bred
printbane, så skal man bruge 50W....

Derfor kønber man en 40W termostatstyret kolbe (evt med
temperaturregulering). Helt med udskiftelige spidser.

Klaus (med en gammel Weller)
Re: God loddekolbe til under 500kr?

Du er da ellers kun til kvalitet ?

--
Ejvind

Re: God loddekolbe til under 500kr?

måske et dumt spørgsmål. men hvad bruger man som hjemmefusker hvis man ikke
bruger weller ?? ersa ?? metcal ??

Jacob

Re: God loddekolbe til under 500kr?
Hej Jacob

ikke

Som proffesionel bruger man også Weller. Der findes såmændt loddekolber
der er lige så gode som Weller, men bedre findes de ikke.

Mvh Max

Re: God loddekolbe til under 500kr?
Hej!

Så mangler vi bare Ole til at forklare om Metcal ;-)

Jeg har kun prøvet JBC og Weller (har en WECP-20), så jeg kan ikke udtale mig om
Metcal.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: God loddekolbe til under 500kr?
Hej Kim

mig om

Jeg har da også masser af Metcal, og til SMD er de sikkert suveræne.

Mvh Max

Re: God loddekolbe til under 500kr?

jbc har jeg aldrig prøvet. ersa og weller er vist et fedt. ersa er vist bare
dyere. metcal er fint til ganske få ting. de har dog lavet den eneste
brugbare udsuger pistol der findes.
Jeg har det lidt sådan at kan det ikke loddes med min wsd-81 så er det ikke
værd at lodde.
Hvad angår den termostatstyrede weller fra harald nyborg så skulle den være
suveren til prisen.

Jacob

Re: God loddekolbe til under 500kr?
Hej Jacob

Hvad er det for en model ?

Mvh Max

Re: God loddekolbe til under 500kr?

Afhængig af hvor ambitiøs du er, kunne du overveje en 25W Weller loddepen
(ca 150,-) eller en termostatstyret 40W Weller loddestation (ca 550,-) fra
Harald Nyborg. Gode tilbud IMHO.

--
TA

Re: God loddekolbe til under 500kr?

Hos Brinck ville jeg nok gå efter : VTSS5