Glimlampe funktion.

Hej Gruppe,

hvordan monterer man en glimlampe?

Jeg har taget glimlampe en ud af en kontakt ala dem man har på opgange
og vil montere den i en alm. lampe. men jeg ved ikke hvordan man
monterer den, hvordan og på hvilke ledninger skal den sidde?

Håber på lidt hjælp.

Mvh.
Søren M

Re: Glimlampe funktion.

En glimlampe monteres normalt med en formodstand på ~220kiloohm
hvis den skal sættes til 230 V vekselstrøm.
Forsøg _ikke_ at sætte den direkte til - den vil eksplumdere ;o)

Men måske din glimlampe allerede har nævnte formodstand.....

Re: Glimlampe funktion.

Tak for svar Poul,

Sætter man glimlampen med formodstand så det ligner en kortslutning
eller kun på NUL?

Jeg kunne godt tænke mig at se et mionterings diagram.

Mvh.
Søren M

Re: Glimlampe funktion.

Modstanden skal serieforbindes med glimlampen.

Børge

Re: Glimlampe funktion.

Modstanden skal sidde i serie med lampen, så:

           Modstand     Lampe

Site Timeline