Glasfiber print men uden kobber, hvor ?

Se subj.

Skal bruges til modelfly. Der må da findes noget glasfiber plade uden kobber
på, det er jo lidt spild bare at ætse det væk til ingen nytte
Ca. 1,5mm tykkelse vil være fint

Jule hilsen
B.Agerholm

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?
Prøv dem her, de har det: www.elektro-isola.com/index.html

Mvh
Gert K.

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?
hvor stort?
Jeg har nemlig noget.
  mvh søren

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?
Hej B

Find en printfabrik, få lov til at kikke i deres affaldskontainer
efter afklip. Køb 1 flaske 35% saltsyre og en flaske 30%
brintoverilte. Bland 1 del vand, 1 del saltsyre og 1 del brint-
overilte sammen og put printene heri, 20 sekunder efter
er alt kobberet væk og du har glasfiberen tilbage. Det
anbefales at arbejde udenfor i blæst og passe på sine
små fingre.

Mvh Max

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?
 - og åndedrætsorganer...
Hvis jeg ikke tager helt fejl får hydrogenperoxiden saltsyreopløsningen til
at virke som en redox-syre. Og det giver noget snasket gas, som der IKKE kan
anbefales at indånde ;-)

--
Thomas

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?
Hej B

kobber

Glemte at sige, er glasfiber nødvendig, kan fenol ikke bruges, du bliver
en fattig mand af at fræse i glasfiber.

Mvh Max

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?
jo måske.... hvad er fenol ? er det lige så stærkt ?

hilsen Børge

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?
Hej B

Nej, det er ikke lige så stærkt, men måske stærkt nok ?

Fenol er papir klistret sammen med noget kunstharpix, det bruges
meget til print da det er billigere både at købe og forarbejde.
Det kendes ofte ved at farven normalt er brun eller gul.

Mvh Max

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?
har søgt på google.... syntes bare ikke lige at jeg kan finde nogle steder
de sælger sådan nogle plader  ?

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?

Og du har kigget på det link jeg sendte dig??

De sælger både glasfiber plade og fenol og mange andre typer, men det står
på siden.

Jeg har købt en del hos dem før i tiden, de er flinke at tale og handle med.

Mvh
Gert K.

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?
Hej Gert

Det er nok bare mig, men det er ren volapyk det der står på den side...
Hvor finder jeg en "almindelig" glasfiber plade ca 1.5mm ? (pris)

Og hvordan er en felol plade i samme tykkelse, i forhold til en
glasfiberplade

Det er noget jeg skal fræse i, og det skal bruges til modelfly

Hilsen B

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?

Hej B,

Ja, forstår godt at du syntes det er noget volapyk, men de har det du skal
bruge
så ring til dem og hør.
Jeg har tidligere købt 1,5mm glasfiber plade hos dem.

Jeg kan ikke huske prisen mere, men nu forarbejdede de jo også pladen og det
var
 i stort styktal, så den pris vil nok alligevel ikke være interresant for
dig.

Men som sagt prøv da at ringe til dem.

Mvh
Gert K.

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?

Er det ikke det der også kaldes Pertinax

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Pertinax, etronax og alle disse navne er jo handelsnavne der ofte
dækker over det samme produkt. Men det er jo alle laminater,
nogle med papir som fyldstof andre med bomuldsstof bagt
sammen under tryk med noget lim.

Mvh Max

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?

Et typisk handelsnavn var tidligere "pertinax"

Eneste fordel er at det et billigt og kan stanses ud. Du kan se
materialet i gamle radioer, og måske kende lugten af det.

Det er ikke stærkt, det er svært at lime på til modelbygning, og
overfladen er ikke ordentligt glat. Jeg gætter på at du skal bruge det
til vingebygning, udenpå en skumkerne ?

Målt efter samme ISO standard er glas/epoxy print materialer ca 3 gangs
så stærke som papir/fenol (stræk/tryk styrke). Styrke overfor slag er
10-20 gange bedre.

fenolpapir optager typisk 10-20 gange så meget fugt som glasepoxy.

massefylde for fenolpapir er typisk 1.4 mod glasepoxy's 1.8

Bo //

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?
Tak Bo så fik vi det på plads

Forløbig skal det bruges til motorspandt på el flyvere

Så jagten går nu udelukkende på glasfiberplade :O)
og ikke mindst et sted at købe det ;O)

Hilsen B.

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?
Hej B

Som jeg har sagt før, find en printfabrik og snak med dem,
afklip har de som regel tonsvis af.

Mvh Max

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?

Har du overvejer kulfiber ?
Det er det jeg normalt bruger til model helikoptere.
Det er desvære noget dyere end glasfiber.

Jacob

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?
Ja carbon er noget dejligt noget :O) Men vist ikke når man skal fræse det
ud.....?
Hvis det støver på samme måde som når man saver det, så bliver det er værre
griseri (sundt er det vist heller ikke??)
Ved ikke hvordan levetiden på fræse hovederne er, glasfiber kontra Carbon ?

Re: Glasfiber print men uden kobber, hvor ?

.mjahhh..

mange får efterhånden leveret råmaterialet i paneler, der passer i
maskinerne. Så undgår de at skære selv, og de undgår alle de
radioamatører, der bare skal have fraklip. (jeg har selv været een af dem)

Hvis ikke snart I stopper diskussionen, sender jeg sq en stump plade til
den stakkels pilot  :-))