Gl. telefon til telenettet?

Jeg har et eller andet sted set eller hørt at man skulle kunne sætte de
gamle telefoner med håndsving til telenettet. Bevares, naturligvis kan man
ikke ringe op på den, men man skulle godt kunne modtage opkald på den eller
naturligvis tale i den forudsat en anden tlf i huset ringer op. Er det
korrekt?
Og i så fald, hvilke forbindelser skal bruges og hvorhen? Den telefon jeg
har er komplet med ledning og ledningsdåse. Der er i dåsen 5 ledninger
placeret på skruer kaldet L1, L2, EK, K og Z.
Og også vigtig: Er det lovligt at bruge den gamle telefon? Jeg mener så vidt
jeg er orienteret må man da gerne stadig bruge de gamle med drejeskive - og
jeg går heller ikke ud fra at ledningerne fra dynamoen skal bruges. Den kan
nemlig sikkert godt lave lidt ravage med sine 110-140 volt omend det kun ved
~ 50 mA.
vh/Christian

Re: Gl. telefon til telenettet?
Ok, jeg har skruet bunden af og prøvet at måle telefonen igennem og
umiddelbart er jeg desværre lidt skeptisk, i hvert fald uden at man bruger
en anden telefon som mellemled og laver en simpel oversætter fra
kulkornsmikrofon til dynamisk- eller kondensator-type

L1 og L2 er forbundet til højtaleren, dog går L2 gennem en trafoligende
ting, som jeg dog ikke helt kan overskue. Men L1 og L2 kan tilsyneladende
godt bruges til højtaleren uden at skulle tage hensyn til den.
K og Z er til kulkornsmikrofonen. Både højtaleren og mikrofonen afbrydes i
den ene side når man lægger røret på.

Ved ikke om jeg tør prøve efter gennemmålingen. Jeg tror jeg finder nyere
telefon på loppemarkedet og laver en lille omsætterboks ud af den.

Prøv at kortslutte L1 og EK. Nu skulle telefonen gerne ringe når man drejer
håndtaget og røret er lagt på.
Tilsyneladende er den eneste måde at få telefonen til at ringe på at sætte
strøm til L1 og EK når røret er lagt på, men så går strømmen også gennem
dynamoen idet den i pågældende tilfælde er parallelforbundet med klokkerne.
Jeg gætter dog på at dette er by design idet dynamoens modstand er væsentlig
højere end klokkernes. 12 v vekselstrøm virker fint, så så kan jeg jo også
lege med at få telefonen til at ringe når man bliver ringet op. Her kan man
så benytte at kulkornsmikrofonen begynder at trække strøm når røret løftes,
dette kan så via et par transistorer drive et relæ, så også løft røret
funktionen virker.
Det ville være lidt blær når vennerne er på besøg og telefonen så pludselig
ringer!

vh/Christian

Re: Gl. telefon til telenettet?

Ja, det virker fint!

Og så har jeg ellers fundet en bog i reolen.
KTAS 1881-1931. Her er et afsnit med teknik hvor de her nye apparater
omtales og forklares. Mellem mikrofon og transformator er indskudt et
3 volt batteri. Jeg formoder det er klemme K og Z (kul/zink).

Se diagram her:   http://home1.stofanet.dk/kell4200/telefon /
(med omstillingsbord)

Det er altså meget sjovere end sån' en mobiltelefon.

mvh kell

Re: Gl. telefon til telenettet?

Takker for det diagram!
Nu giver det jo meget mere mening, den var ikke lige sådan at gennemskue den
trafo. Kortslut L1 og L2 med mindre du forbinder dem til L1 og L2 på en
anden telefon. Giv Z og K 3 volt, kræver omkring 10 mA. Det er nu muligt at
tale i de to telefoner, alternativt høre sig selv hvis man kun har én! Et
par AA batterier af alkalinetypen vil holde i evigheder.
Hvad jeg derimod gerne vil have uddybet yderligere er central-delen af
diagrammet. Jeg forstår ikke lige hvad 4 volt batteriet, klapperne og
dioderne laver.

Derimod fremgår det ikke hvad den røde knap på telefonen laver. Jeg har
fundet ud af at det kortslutter L1 og L2 såfremt røret er lagt på. Ellers er
der en modstand på i alt ca. 110 ohm over trafo (ca. 1 ohm) og højtaler.
Drejer man derimod håndtaget skiftes der nogle kontakter på dynamoen og der
kommer nu strøm ud af L1 og L2, dog uden at klokkerne ringer. Det stemmer jo
ikke helt overens med diagrammet. Gad vide om det har noget med
morderniseringen i 20'erne at gøre?
http://www.ptt.dk/telefonmuseet/dk/page0018.html
Forbind L2 til EK og klokkerne vil nu ringe når L1 og L2 modtager strøm og
røret er lagt på. Hey! Det passer fint med den runde vægdåse, deri er L2 og
EK forbundet med den tilhørende fabriksfremstillede lus. Forbind to
telefoner via L1 og L2 og et par AA batterier på K og Z på hver telefon, så
har man alle tiders energivenlige og miljørigtige samtaleanlæg!

Jep ;-)

vh/Christian

Re: Gl. telefon til telenettet?
På de gamle Magnetocentraler kaldte abonnenten op til centralen (købmanden
eller frisøren ) ved at dreje håndsvinget. Det sendte vekselstrøm ned ad
linien og fik en klap til at falde på centralen. Centralbestyreren talte nu
med abonnenten, som bad om nummer XX og blev stillet igennem.
Når samtalen var færdig lagde abonnenten røret på igen og foretog en
afringning, som igen fik en klap til at falde på centralen. Central
bestyreren kunne nu trække de to propledninger ud af jack'ene.
For at undgå at ens egen klokke ringede kraftigt under opkald og afringning,
holdt man den røde knap nedtrykket, og klokken er slået fra.
Gammel KTAS'er fra 1954-58.
Jørgen

Re: Gl. telefon til telenettet?

nu
afringning,

OK, tak for forklaring!
Det går nu mere og mere op for mig hvordan systemet fungerede. Genialt og
enkelt.
Det er da fascinerende at en opgave man i dag skal have computer til at
klare kunne man for bare 50-60 år siden klare med et par batterier,
kontakter, spoler, svage magneter og kulkornsmikrofoner. Javist, der var
heller ikke så meget teletrafik som i dag, men alligevel.

vh/Christian

Re: Gl. telefon til telenettet?

Telefonmuseet, ak ja....

http://www.teknik-og-kultur.dk/8-133.htm

Sørgelig udvikling.

Kell

Re: Gl. telefon til telenettet?
Du kan ikke bruge et magnetoapp. på en "moderne" linie. Det er en hel anden
konstruktion
Magneto systemet brugte et 3 volts tørbatteri som befandt sig hos abonenten,
det var den spænding som samtalen blev moduleret på
Systemet kørte i Danmark (Sjælland) indtil 1974 hvor den sidste central blev
automatiseret
Sideløbende med Magnetosystemet var der også CB (central batteri) systemet
som faktisk ligner
det nuværende system.
Det startede i Danmark i København i 1907.
Her er spændingen udsendt fra centralen og var på 48 volt jævnstrøm, ganske
som i dag. Et CB apparat (ingen håndsving) vil faktisk virke på en moderne
digital central, lyden er måske ikke den bedste

eller
vidt
og
kan