Gl. radiorør

Er der nogen der ud fra disse sparsomme oplysninger kan hjælpe med et
gammelt (ca. 20'erne) radiorør:

gra
super 41 4volt
farve "skrigende" blå-lilla

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Er det rørets funktion i apparatet du søger? Hvis det er typebetegnelsen du
søger, vil oplysninger om sokkeltype være en fordel (evt. et billede, hvis
du ikke kender navnet). De 4 Volt er glødespændingen (det har du nok
allerede regnet ud). Hvis du kender rørets funktion, sokkeltype og
glødespænding har du allerede indkredset de rør, det (ikke) kan være. Hvis
du også kender anodespændingen (måle eller læse på diagram - eller gætte ud
fra eventuelt andre rør i opstilling) har du endnu en ledetråd.

-Joachim

Re: Gl. radiorør

Hej Joachim.

Tak for svar.
Den eneste yderligere oplysning jeg har, er at det er en 4 bens sokkel.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere
Re: Gl. radiorør

4 ben og 4 Volt får mig til at tænke på nogle af Telefunkens trioderør
(f.eks. RE134), men det kan jo være mange andre fabrikater.

hilsen
Joachim

Re: Gl. radiorør

Tak Joachim. Da jeg søger røret for en bekendt, var min tanke også
Telefunken, men han kan ikke se noget fabrikat navn på røret, og han bor
75km fra min adresse.
Håber du vil være behjælpelig igen hvis jeg får flere oplysninger.
Ved du hvor man evt. kan få sådan et rør?

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere
Re: Gl. radiorør

Det spiller ingen rolle, om det er Telefunken, så længe specifikationerne på
røret passer. Der findes flere slags rør med fire ben, og jeg nævner kun
Telefunkens rør, fordi det er de jeg har læst mest om (og har nogle enkelte
liggende, delvist til nogle forsøg jeg aldrig er kommer langt med). Det er
spændinger, sokkelforbindelser og rørets art som er afgørende. Det duer ikke
at sætte anodespænding på et af benene til glødespændingen, hvis du forstår
hvad jeg mener. Det burde være nemt nok med så gamle rør at følge signal- og
spændingsvejen og placere det i enten detektor, forstærker eller
udgangstrinnet og ud fra dét forhåbentlig afgøre, hvilket rør der kan
*bruges*. I mange tilfælde kan man erstattet røret af en anden type, så
længe man ikke overskrider grænseværdierne - og hvis man kan acceptere
eventuelt mindre ydeevne.

Tysk Ebay, hvis det er tyske rør. Der ER mange derude, men priserne svinger.
Vend endelig tilbage, hvis du/i finder ud af mere. Der er med garanti andre
i gruppen, som ved langt mere om rør end jeg. For mig er det mest en slags
hobby, fordi jeg samler/har samlet på radioer men desværre aldrig er kommet
langt med "eksperimenterne".

hilsen
Joachim

Re: Gl. radiorør

Den meget blå farve samt fabrikbetegnelsen 'gra' tyder bestemt på det
franske fabrikat Photos-Grammont. Men spørg Bjarne D. Nielsen i
Radiohistorisk Forening i Ringsted, www.rfr.dk . De har endda sådan et rør
som deres bomærke.

Hilsen Sven

Re: Gl. radiorør

Der er nogle billeder af blå rør fra fabrikken Radiofotos-Grammont på side
17 og 43 i dette flotte katalog:
http://www.radiofrance.fr/fileadmin/saem/catalogue/objets_du_musee.pdf

Måske er det en af de viste typer.

Mvh
Svend-Erik

Re: Gl. radiorør

Jeg takker alle for den gode hjælp I har givet.
Tager en snak med min ven - og vender så tilbage.
Kan ligesom fornemme at det bliver svært (dyrt) at anskaffe røret.

Karl Erik.