GFX Reparation.

Hej NG.

Jeg har fået fat i et Geforce FX5900 fra Gainward som er defekt. Efter en
undersøgelse under lub kan jeg se at der er skraldet 2 SMD komponenter af
(som sad tæt op af hinanden)

Heldigvis er det i nærheden af en af ram kredsene så jeg kan udfra
"mønstret" af komponenter se hvilke der skulle sidde der.

Nu vil jeg selvfølgelig gerne prøve om jeg kan reparere det men problemet er
at jeg ikke ved hvilke komponenter der mangler. Den ene er brun og den anden
er sort. Der står ikke noget på dem (da der ikke er plads).

Er der en eller anden tommelfinger regl som fortæller om det er en
kondensator, modstand eller andet ud fra farven.

Kan jeg med et multimeter måle på de intakte SMD'ere og finde ud af hvor
store de er osv. selvom de er monterede?

Håber I kan hjælpe *en nybegynder*
Mvh
Martin Madsen

Re: GFX Reparation.

Brun = Kondensator
Sort = Modstand

Det skal du ikke regne med at man lige finder ud af, modstande kan i mange
tilfælde måles efter mens de er monteret, kondensatore skal normalt
afmonteres, og så er der jo lige det at du ikke kan regne med at de to
komponenter er magen til de andre på kortet.

--
Hilsen
   Peter N Petersen