Gevind i Elektronik

Jeg har kværnet et 4mm gevind i noget småelektronik.
Jeg har snittab til 5mm og 6mm, der skal således skæres et nyt gevind.
Materialet er 3mm plade.

hvordan er det nu.... Hvad skal man bore for med til 5mm gevind?
Er det nok gods til at jeg kan jeg nøjes skære op til 5mm, eller skal
jeg gå op til 6mm.

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Re: Gevind i Elektronik

gevind - stigning på gevind = hulstørelse "bor"

The Mann

Re: Gevind i Elektronik
Hej Karsten

Lav du bare M5 gevind, der skal bores med 4,2 mm til det.

Til M6 gevind skal der bores med 5 mm.

En god huskeregel til metrisk gevind er at stigningen skal trækkes
fra diameteren, så har man borehullets størrelse.

Ps: Vil du bibeholde dit M4 gevind skal du have fat i nogle
gevindindsatse som f.eks. HeliCoil.

Re: Gevind i Elektronik

Du har fået kompetente svar, til en anden go' gang er denne side god at
besøge : http://www.svendaage.dk/metrisk_gevind.htm

mvh Ebbe

Re: Gevind i Elektronik

Eller endnu bedre ved at kontakte et af firmaerne der fremstiller tappe og
bakker fx. www.thurmer.dk

Børge

Re: Gevind i Elektronik

C.F. Jensen har en tabel i A5 format med en hel masse data for forskellige
rynker.

Karsten H. (7870)
Re: Gevind i Elektronik

Hvem er C.F. Jensen? venligst opgiv links.

Børge

Re: Gevind i Elektronik

Undskyld. Det er

H.F. Jensen's værktøjsfabrik
Emdrupvej 70
2400  København NV
(01) 561500 - det er et gammelt telefonnr.

Tabellen er tilsyneladende udgivet af

Clou

http://www.clou.dk /

Det ser ud til, at Clou og Thürmer er et og samme i dag. I "gamle" dage
regnedes Clou for at være "et tand" bedre end Thürmer - tolerance set.

Karsten H. (7870)
Re: Gevind i Elektronik
Hej Børge

Det helt rigtige er nu at få fat i DS/ISO 724 standarden.