Gerber filer, hvordan?

Hej,

Jeg har tegnet et lille print og nu vil jeg gerne ha' lavet det med
komponenttryk og stoplak.

Men, hvordan gør man når man skal sende sine filer til et printfremstillings
firma, skal jeg bare gemme de forskellige lag set fra
komponentsiden eller skal kobber siden f.eks. spejlvendes?

Der må jo være nogle tommelfingerregler så dem der laver printet kan finde
ud af at vende filmen rigtig.

Håber i kan give mig nogle fif :-)

hilsen
Gr

Re: Gerber filer, hvordan?
> [...]
 > komponentsiden eller skal kobber siden f.eks. spejlvendes?
 >
 > Der må jo være nogle tommelfingerregler så dem der laver printet kan

Hvis du beder dit program om at lave gerberfiler, bliver de altid set
oppefra (komponentside retvendt). Du skal IKKE selv begynde at spejle lag.

Du leverer filerne til printproducenten, og fortæller hvad hver fil skal
bruges til. Husk at angive fræsekontur, og husk at sende borefilen med.

Bo //

Re: Gerber filer, hvordan?

Jeps, laver det netop set oppefra (komponentsiden) godt så piller jeg ikke
ved det.

Okay, så hvis jeg kalder filerne f.eks. kobber.lay, komponent.lay og
loddestop.lay så
skulle det være til at finde ud af (hvis man altså forstår dansk :-) ?

Fræsekontur? Hvad er det lige præcis?

Jeg kan vælge om borefilen skal være i mm ell. inch og om der skal være 2
ell. 3 decimaler
efter kommaet og sidst men ikke mindst om jeg vil delete leading zeros.

Hvad skal jeg mon vælge her?

Pft

hilsen
Gr

Re: Gerber filer, hvordan?

Nej, det er ikke nok at tro at nogen tror at de ved, hvad der er hvad.
Du beskriver i en text fil, hvad de enkelte filer skal bruges til.

Dit print har forhåbentlig en yderkant. Denne bliver fræset, og for at
fabrikanten ved hvor stort det er har man en fræsekontur.

Hvilken producent bruger du ?

Bo //

Re: Gerber filer, hvordan?
Jeg regner med at bruge Olimex, det ser ud til at være billigst.

Gr

Re: Gerber filer, hvordan?

spørg andre, eller dem selv, hvad de skal bruge af filer.

Re: Gerber filer, hvordan?

Alle tekniske spec. fremgår af deres hjemmeside
http://www.olimex.com/pcb/techinfo.html

Der står f.eks. "Each layer MUST have text inside or outside PCB area to
prevent board production with mirrored layers" og "We are using METRIC drill
sizes with step of 0,1 mm and all drill sizes are to be rounded to the
nearest metric drill size", så du kunne finde svar på alle dine spørgsmål
ved at kikke på deres hjemmeside.

Hm, bestille prototypeprint i Bulgarien. Det er sikkert billigt, men... :o)

Re: Gerber filer, hvordan?

Du har fået svar fra Bo.

Et lille fif som giver ekstra sikkerhed mod spejlvendte print; Sørg for at
have en tekst på alle lag, så kan enhver se hvordan det skal vende.

Site Timeline