Genopladelige batterier...??

Hejsa

Jeg er træt af at fodre mit digicam med alm batterier, det koster sgu snart
det meste af en bedre månedsløn...;-)

Så der skal nogle genopladelige fætre til nu, men det er jo en jungle af
rang...

Kravene er : Det skal kunne holde så længe som muligt, både ved brug og ved
stilstand, prisen må være i mellemklassen...

Mvh

Carsten, Østerbro

Re: Genopladelige batterier...??

Batterier.dk.

Re: Genopladelige batterier...??

snart
ved

Okay

Det er sikkert bare mig der er en 'nød' og ikke kan udtrykke mig klart
nok...

Hvilke batterier vil i anbefale, og der ønsker jeg navne på batterierne, og
navne på butikker hvor man kan købe dem...;-)

Mvh

Carsten, Østerbro

Re: Genopladelige batterier...??
Hej Carsten

Dit spørgsmål er ikke bare lige sådan at besvare, der er brug for lidt
flere info. Er du sikker på at dit kamera kan køre med opladelige
batterier, celle spændingen er jo lavere på disse end på alm.

Hvad er det for et kamera.

Opladelige batterier har det som de fleste andre vare, pris og kvalitet
følges ad. Ofte er den billigste løsning at købe en sampak, dvs. lader
og batterier sammen når de er på tilbud.

Skriv lidt mere.

Mvh Max

Re: Genopladelige batterier...??
Hej Max

Du får lige noget fra Ingeniøren, der siger noget andet...

http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/news_message?SearchID73%174149199708&Kategor
i=SEARCH&ThemeID47%226&GroupId66%2765&InReplyTo11%23588

Her er udklippet af debatten som jeg henviser til, det findes nede midt i på
siden...

Genopladeligt batteri
Af Poul-Henning Kamp [18.05.2004 17:14]

Der er godt nok mange misforståelser undervejs her.

Lad os tage sagen fra en ende af:

(Hvis man skal være helt retskrivningsagtig, så hedder det et element hvis
der kun er en celle. Det er der kun pendanter og fagfolk der kalder det nu
om dage).

Et batteri består som det forrige indlæg præcist redegør for af to
halvceller, men derimellem er der en elektrolyt som bestemt ikke må overses.

Det er de to halvceller der bestemmer spændingen når der ikke bruger strøm.

Så snart man bruger strøm er alle delene vigtige.

Elektrolytten bestemmer primært den maksimale strøm der kan trækkes (via
reaktionshastigheden) men også derudover selvafladningen (= hvor hurtigt
batteriet dør af bare at stå på en hylde).

Derudover bestemmer både de to elektroder og elektrolytten samt den
mekaniske udførelse hvad den indre modstand bliver, den begrænser også den
maksimale strøm (eller om man vil: effekt) man kan trække ud af batteriet.

Hvorvidt batteriet kan genoplades eller ej, afhænger af om processen er
reversibel i praksis. I teorien kan processen i et batteri altid vendes om
(= batteriet oplades) men i praksis er det langt fra tilfældet og med mange
batterityper er det direkte livsfarligt at forsøge.

De almindelige "brunkulsbatterier" er optimeret for pris, energimængde og
selvafladning og kan kun i meget ringe omfang genoplades.

Genopladelige batterier optimeres typisk ikke for selvafladning men derimod
for kapacitet og antal ladecykler (samt pris).

Andre batterier er optimeret for selvafladning og kan holde i 10-25 år de
bruges i mange intelligente våben, alarmer og som backup for RAM i
computere.

Nogle af de genopladelige batterier kan modstå stort set enhver form for
mishandling (forseglede bly-svovlsyre batterier) mens andre, specielt
Lithium baserede batterier, er livsfarlige hvis de beskadiges eller oplades
med spændinger eller strømme der er blot et par procent for høje.

Nogle af de allerbedste batterier, set fra et kapacitetsmæssigt synspunkt,
er direkte livsfarlige blot at håndtere, f.eks har de Lithium-Flourid
batterier som man brugte i MX missilerne slået mindst tre mand ihjel.

Grundreglerne for batterier er gevaldigt kedelige: Bland ikke batterier.
Hverken forskellige typer eller forskellige aldre. Oplad kun batterier som
producenten angiver. Skil ikke batterier ad.

Og dermed har man naturligvis også kridtet banen op for hvad enhver med blot
lidt naturvidenskab kløende i fingrene umiddelbart ikke kan lade være med
:-)

Kulstangen fra et brunkuls batteri er f.eks ideel til elektrolyseelektrode.

Men leg _ALDRIG_ med lithium batterier! De exploderer for et godt ord.

Poul-Henning

Mvh

Carsten, Østerbro

Re: Genopladelige batterier...??

Næh, den siger det samme.

Gå ind forbi batterier.dk, find nogle genopladelige der passer fysisk
i størrelsen og køb en god lader til dem.

Køb evt 2 sæt batterier og mærk dem op, så du alitid bruger 1 sæt af
gangen.

Re: Genopladelige batterier...??
Hej Klaus

http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/news_message?SearchID73%174149199708&Kategor

Se, det var jeg det jeg ikke bare ville, jeg ville sikre mig at de batterier
jeg fik købt var af en rimelig god kvalitet, og da jeg ikke aner en bjælde
om det, spurgte jeg her..;-)

Mvh

Carsten, Østerbro

Re: Genopladelige batterier...??

Og jeg giver dig nu for 3. gang svaret på, hvor du køber gode batterier
til rimelige penge.

batterier.dk

Re: Genopladelige batterier...??
Hej Klaus

batterier
bjælde

Det er ganske rigtig at de har nogle batterier, Panasonic, som faktisk
klarer sig okay i Tænk & Test's test, men det ved jeg jo først nu..;-)

Jeg spiser mig ikke bare af med et link på den måde, når der ikke er nogen
forklaring med, for så kunne enhver idiot jo prakke mig hvad som helst på,
ik'..;-)

Men, som det jo ser ud på den test, så ser det ud som at man bare kan købe
de billigste, stort set, med det højeste antal mAh, og så er Panasonic jo
ikke det bedste køb...

Mvh

Carsten, Østerbro

Re: Genopladelige batterier...??

Nu har jeg ikke lige læst testen, men bruger de batterier de sælger til
mit kanera (Powershot A70)

Hmmmm, tode at du havde læst lidt i gruppen på forhånd, specielt inden
du kalder mig "idiot (hov :-)

Jeg ved at batterier.dk og deres proffafdeling ACTEC ikke handler med
"snotbatterier" og altid er på udkig efter de bedste, derfor kan jeg
anbefale dig at bruge dem. Du kan sikkert få billigere med højere mAh
tal, men hvad med holdbarheden, hvor mange gange kan du oplade dem
osv......

T&T står desuden ike særligt højt rangeret på mit
"troværdighedsbarometer" de aner ikke, hvad kvalitet er.

Re: Genopladelige batterier...??
Hej Klaus

nogen
på,

Ehh, fisk...

Hmm, det står der da vist ikke, det er da vist som du vælger at opfatte
det..;-)

Mvh

Carsten, Østerbro

Re: Genopladelige batterier...??

Tjah, derfor smiley'en.....

Re: Genopladelige batterier...??
Hej Carsten

Hvorfor svare du ikke på spørgsmålene istedet for at
komme med henvisninger til ting jeg ved i forvejen.

Mvh Max

Re: Genopladelige batterier...??
Hej Max

Ehh, fisk...

Det første indlæg fra linket gi'r det første svar, og når du nu ved det,
hvorfor fortalte du mig det ikke så...??

Der står jo netop at forskellen på afladningen af batterierne gør at
udstyret nemt skulle kunne køre på de genopladelige...

Og da det kan det, mente jeg at det var ligegyldig hvilket camera jeg har,
derfor svarede jeg ikke på det...

Men det er et Canon Powershot A200, hvis du mener det har nogen betydning...

Men noget andet er at jeg heller ikke forstår hvorfor mit spørgsmål er så
svært at svare på, man ved at digicams trækker hårdt på batterierne, og jeg
spurgte til hvilke der kunne holde længst til det, for det er vel ikke kun
mAHh det kommer an på, der er vel en kvalitetsforskel der gør at eks. 2 stk
2200mAh ikke aflades lige hurtigt, og så skulle det helst heller ikke
aflades for hurtigt ved svag eller ingen belastning (stilstand)

Så som jeg ser det, et ganske simpelt spørgsmål om hvilket batteri der har
de bedste data, og kan holde dem IRL, og så hvor de kunne købes...;-)

Mvh

Carsten, Østerbro

Re: Genopladelige batterier...??
Hej Carsten

Nu er, som jeg tidligere har omtalt, cellespændingen på opladelige
batterier lavere end for almindelige alkaline batterier, og derfor er
det ikke alt udstyr der kan bruge opladelige celler.

betydning...

OK, så skulle du læse lidt her

http://www.powershot.com/powershot2/faq/a200f.html

Du vil bemærke at det er din LCD skærm der bruger batterierne,
ikke optagelserne.

Mvh Max

Re: Genopladelige batterier...??
Hej Max

har,

Ja, men det er jo så der at jeg har forstået på afladningsforholdet, at der
derfor ikke skulle være problemer med at bruge dem, fordi at alm batterier
kommer ned omkring de 0,8V før de gi'r op, og der når genopladelige jo
ikke ned, de står af lige ved ca. 1,0V...

Takker for linket

Har været inde at læse lidt, og ja, den lille skærm sluger godt, men må
også sige at det er nogle imponerende gode batterier de må ha' brugt,
jeg kommer slet ikke ikke i nærheden af de 200, langt fra, måske
nærmere 50, hvis jeg er heldig...

Men kig lidt længere nede, har læst Tænk & Test - test af batterier og
været ude at kigge lidt...

Mvh

Carsten, Østerbro

Re: Genopladelige batterier...??
Hej Carsten

der

Det er også selve cellespændingen der kan være et problem. En almindelig
alkaline celle er på 1,6 V, og en NiCd er på 1,2 V. For nogle apparater
vedkommende betyder det at de opfatter NiCd celler som flade selv om
de er helt opladede.

Et andet problem er at alkaline celler dør langsomt og NiCd dør meget
hurtigt og uden varsel. Men NiCd har så den fordel at den bevare
cellespændingen næsten uændret gennem hele forløbet.

Bemærk at de 200 er med NiMh batterier, altså opladelige elementer, men
alkaline siger de 90.

Det er også værd at bemærke at Canon faktisk fraråder at bruge almindelige
NiCd elementer, de siger at det er NiMH der skal bruges.

Mvh Max

Re: Genopladelige batterier...??
Hej Max

batterier

Oki, det var jeg så ikke helt klar over...

Ja, det er jeg klar over, også derfor at jeg henviste til Ingeniøren, hvor
netop
dette blev vendt, og netop også en af grundende til at de fleste apparater
burde kunne køre med dem...

Jeps, det er mig der læste forkert der, men som sagt kommer jeg slet heller
ikke i nærheden af det, max det halve..

Ja, det er jeg også opmærksom på, derfor kigger jeg også efter NiMH, hvilket
også er sådanne jeg har fundet links på længere nede...

Mvh

Carsten, Østerbro

Re: Genopladelige batterier...??
Hej Carsten

hvilket

OK, så er emnet vidst blevet tilstrækkeligt belyst, så nu skal du bare
have købt nogle og det tilbud du henviser til ser ikke så tosset ud,
så held og lykke med det.

Mvh Max

Re: Genopladelige batterier...??
Hej Carsten,

Der er forskel på kameraer.

Hvis det er samme teknologi burde de (hvis mærkningen ellers er korrekt).

Der er du allerede inde på et kompromis.

Dem med højest kapacitet (af dem du kan bruge) - NiMH, har også den
største selvafladning, men det klares ved at lade dem før de skal bruges.
Hvis du vil ha' dem med højest kapacitet i dag, skal du gå efter 2'300
mAh, men du betaler uforholdsvis meget for de sidste 10..15%
(De "nyere" celler ligger normalt fra 1'300 til 2'300 mAh).

Fx. koster en "intelligent" lader med 4 stk. 2'300 mAh (GP) omkring 390,-
i Føtex (mens et andet combo med lidt lavere kapacitet ligger på omkring
290,- IIRC).

Jeg bruger selv forskellige sæt (1'100, 1'300, 1'600 og 2'000 mAh) i mit
(ekstremt strømkrævende) Oly 1400 og hvis de ellers er nyligt opladede, må
jeg sjældent skifte under en session.

Så et simpelt svar er: Køb 2'100 mAh i et sæt med en "intelligent" lader.
Dog er det knap så simpelt, da det er svært at vide om du vil ha de
største, det bedste pris/ydelse-forhold eller en pæn farve...

--
Venlig hilsen,
Søren